۳میلیون دانش‌آموزِ آفلاین در پیچ و خم آموزش مجازی

آمار از محرومیت ۳ میلیون دانش آموز ازامکانات آموزش مجازی حکایت می کند، آموزش و پرورش می گوید: طرح هر دانش آموز یک تبلت را در دستور کار داریم

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه خراسان برنامه‌های امتحانی نوبت اول مدارس هم اعلام شد و به گفته وزیر آموزش و پرورش قرار است امتحانات اکثر مقاطع تحصیلی به صورت غیرحضوری و در سامانه‌های آنلاین برگزار شود؛ با این حال طبق آمار رسمی هنوز حداقل ۳ میلیون دانش‌آموز، حتی از آموزش مجازی هم محروم‌اند، چه برسد به آزمون مجازی!

آمارها چه می‌گوید؟

برای این‌که بدانیم شرایط دانش‌آموزان کشور در استفاده از سامانه‌های مجازی چگونه است، به آمار رسمی «شاد» استناد می‌کنیم. طبق این آمار که در اختیار خراسان قرار گرفت، تا روز گذشته از مجموع ۱۴ میلیون و ۷۴۷ هزار دانش‌آموز کشور، ۱۲ میلیون و ۴۵۲ هزار (۸۲ درصد کل دانش‌آموزان)، در «شاد» ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده‌اند. این یعنی حدود ۲میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز با وجود رسیدن زمان امتحانات نوبت اول، هنوز در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند و طبیعتا دلیل اصلی آن، محرومیت از دسترسی به آموزش مجازی و نداشتن تلفن همراه و تبلت است.

۳میلیون دانش‌آموز آفلاین!

نکته دیگر این‌که از کل دانش‌آموزان احراز هویت‌شده در شاد، ۱۰ میلیون و ۱۸ هزار نفر، کاربر فعال هستند (حداقل ۵ ساعت فعالیت در طول هفته) و از این شبکه استفاده می‌کنند. البته طبق اعلام روابط عمومی «شاد»، حدود ۲ میلیون دانش‌آموز هم از دیگر سامانه‌های پیام‌رسان از قبیل اسکای‌روم، واتس‌اپ و تلگرام برای آموزش مجازی استفاده می‌کنند.

تخمین ۳ تا ۵ میلیون

اما این همه ماجرا نیست؛ طبق اظهارنظرهای مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس، تعداد دانش‌آموزانی که تلفن همراه و تبلت ندارند، حدود ۳ تا ۵ میلیون است. دلیلش هم این است که تعداد قابل‌توجهی از دانش‌آموزانی که در شاد احراز هویت شده‌اند، فقط برای ثبت‌نام به آن مراجعه کرده‌اند و دیگر وارد آن نشده‌اند.

علاوه بر آن، برخی از دانش‌آموزان از تلفن و تبلت والدین خود برای آموزش مجازی استفاده می‌کنند که طبیعتا امکان استفاده کافی و مناسب در ساعات آموزشی را ندارند. دلیل سوم و مهم‌تر هم این‌که، چند ده هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که طبق اظهارنظرها، احتمالا در دوره کرونا به تعداد آن‌ها افزوده شده است و باید بسیاری از آن‌ها را هم جزو دانش‌آموزان آفلاین به شمار آورد؛ چراکه دلیل اصلی ترک تحصیل آن‌ها، محرومیت بوده است.

معاون وزیر: آموزش تعطیل نشده است

اما معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید دارد که با وجود محرومیت حدود ۳ میلیون نفر از آموزش مجازی، آموزش آن‌ها تعطیل نبوده و این دانش‌آموزان رها نشده‌اند. «سیدجواد حسینی» در گفت‌وگو با خراسان تصریح می‌کند: «در دوره شیوع کرونا، وزارت آموزش و پرورش چند اصل را مدنظر داشته و اجرایی کرده است؛ اصل اول این‌که هرچند در دوره کرونا مدارس تعطیل شده اما آموزش نباید تعطیل شود. دومین اصل ما، پوشش حداکثری آموزش و اصل سوم، انعطاف‌پذیری حداکثری آموزش بوده تا از همه شیوه‌های آموزشی ممکن استفاده کنیم». حسینی می‌افزاید: «شبکه شاد، آموزش در تلویزیون، ارسال درس‌نامه، آموزش‌های انفرادی در خانه و مدرسه و همچنین همکاری خانواده‌های توانمند به عنوان دستیار معلمان، روش‌های متعددی است که اتخاذ شده است».

۴۷ میلیارد «نذر هوشمند» و مشارکت نهادها

با این حال حسینی به ضرورت تامین نیاز دانش‌آموزان محروم از آموزش مجازی هم اشاره و تصریح می‌کند: «برای تحقق این هدف، طرح «هدایت(هر دانش‌آموز یک تبلت، هر تبلت یک کلاس و مدرسه)» در وزارت آموزش و پرورش کلید خورده و تلاش می‌کنیم منابع لازم را برای تامین نیاز دانش آموزان محروم پیش‌بینی و جمع‌آوری کنیم».

وی می‌افزاید: «هم‌اکنون قطعا به حدود ۳ تا ۳٫۵ میلیون تبلت دانش‌آموزی نیاز داریم که کل نیازهای این حوزه را تامین کند چرا که علاوه بر آمار دانش‌آموزان احراز هویت‌نشده در شاد، تعداد قابل‌توجهی نیز از تلفن همراه والدین‌شان استفاده می‌کنند و به دلیل شاغل‌بودن آن‌ها، نمی‌توانند در زمان‌های لازم آنلاین باشند».

حسینی درباره مشارکت عمومی در خرید تبلت و تلفن برای حدود ۳ میلیون دانش‌آموز می‌گوید: «در پویش «نذر هوشمند» تاکنون ۴۷ میلیارد تومان کمک جمع‌آوری شده است که برای خرید ۲۳ هزار تبلت و تلفن همراه استفاده خواهد شد. مرکز آمار ایران هم قول تامین ۱۵ هزار تبلت (۵۰۰ تبلت برای هر استان) را داده است؛ همچنین کمیته امداد ۵۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان اهدا می‌کند و قرار است این تعداد را به ۵۰۰ هزار تبلت و تلفن هوشمند برساند. نمایندگان مجلس نیز قول داده‌اند نسبت به این موضوع دقت داشته باشند و از تامین بودجه آن حمایت کنند.

۱۱ هزار تبلت برای دانش‌آموزان استثنایی

حسینی که ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور را هم بر عهده دارد، در باره تلاش برای تامین نیاز آموزش مجازی این دانش‌آموزان هم گزارشی ارائه می‌کند: «۱۵۲ هزار دانش‌آموز استثنایی در کشور داریم که ۷۲ هزار نفر آن‌ها در مدارس عادی و ۸۰ هزار نفر در مدارس خاص تحصیل می‌کنند. حدود ۴۰ درصد این دانش‌آموزان از امکانات آموزش مجازی محروم‌اند که برنامه‌ریزی‌هایی برای حل این مشکل انجام شده است. طی یکی دو روز آینده ۱۶ میلیارد اعتبار وزارتخانه ابلاغ می‌شود تا با ۱۶ میلیارد اعتبار از سوی استان‌ها، ۱۱ هزار تبلت و تلفن همراه برای این دانش‌آموزان خریداری شود.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست