۶۹۱ برنامه مخرب در کافه‌بازار شناسایی شد

تعداد برنامه‌های مخرب شناسایی شده در کافه‌بازار از طریق سپر امنیتی طی ۶ ماهه اول سال ۹۹ به ۶۹۱ برنامه رسیده است.

به گزارش داتیکا به نقل از پیوست، طبق گزارش عملکرد بازار در بررسی و انتشار برنامه‌ها و بازی‌ها در ۶ ماهه اول امسال این پلتفرم بازی و برنامه اندرویدی، تمامی برنامه‌های مخرب شناسایی شده توسط سپرامنیتی کافه‌بازار بلافاصله از بازار حذف شده‌اند و به کاربرانی که این برنامه‌ها را روی گوشی‌اشان نصب داشتند اعلانی برای حذف آن از روی گوشی ارسال شده است.

سپر امنیتی کافه بازار با استفاده از ابزارهای گوناگون همچون ۱۰ آنتی ویروس از جمله Lookout، Kaspersky و Bitdefender، بررسی کارشناسان، گزارش‌های کاربران و نهادهای رسمی، رفتارهای مخرب برنامه‌ها را مداوم و خودکار رصد و شناسایی می‌کند و به کاربرانی که برنامه‌ی مخربی را نصب کرده‌اند، هشدار و پیشنهاد می‌دهد آن برنامه را پاک کنند.

رفتارهایی مانند تبلیغات مزاحم، کلاه‌برداری ارزش افزوده، ترس‌افزارها، جاسوس‌افزارها، بدافزار دانلود، تروجان، برنامه‌جعلی و غیره از جمله رفتارهایی هستند که به عنوان رفتار مخرب شناسایی می‌شوند.

طبق گزارش ۶ ماهه کافه‌بازار برنامه‌های مخرب شناسایی شده از ابتدا تا کنون به هزار و ۴۰۴ برنامه می‌رسد که فقط طی ۶ ماهه اول امسال ۶۹۱ برنامه شناسایی شده‌اند. بررسی‌های کافه‌بازار نشان می‌دهد که پس از حذف این برنامه‌ها از کافه‌بازار و همچنین هشدار به کاربران نصب اینگونه برنامه‌ها ۵۱ درصد کاهش داشته است.

تمامی تخلف برنامه‌ها از طریق سپر امنیتی شناسایی نمی‌شود بلکه برخی از آنها از طریق گزارش کاربران و کارشناسان کافه‌بازار شناسایی می‌شوند از همین رو مشخص شده است که طی ۶ ماهه اول امسال ۲۸ درصد تخلف‌های برنامه‌ها و بازی‌های کافه‌بازار از سوی کاربران گزارش شده است و ۷۲ درصد مابقی از سوی کارشناسان کافه‌بازار و سپر امنیتی.

همچنین در این دوره زمانی به برای ۳ هزار و ۷۸۱ برنامه و بازی به دلیل نقض قوانین بازار برای توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها پیام اخطار و تعلیق ارسال شده است که از این میان ۱۴ درصد مربوط به بازی‌ها و ۸۶ درصد مربوط به برنامه‌های موجود در کافه‌بازار بوده است.

پیام‌های تعلیق و اخطار ارسال شده در دسته‌های مختلف

طبق گزارش کافه‌بازار، هرچند این پلتفرم فروشگاه‌ برنامه‌های اندرویدی پیش از قرار گرفتن برنامه‌ها و بازی‌ها روی این بستر به صورت کامل بازی‌ها و برنامه‌ها را بررسی می‌کند اما بررسی برنامه‌ها در بازار پس از انتشار نیز ادامه دارد. بر این اساس کارشناسان بازار در صورت مشاهده نقض قوانین انتشار توسط یک توسعه‌دهنده، با توجه به نوع تخلف اقدام به ارسال پیام اخطار، تعلیق یا حذف برنامه از بازار می‌کنند.

پس از ارسال پیام اخطار و تعلیق از سوی کافه‌بازار، توسعه دهندگان نیز به منظور رفع یا برطرف کردن تعلیق برنامه در حدود ۲ هزار و ۱۹ پیام برای بازار ارسال کرده‌اند که گزارش کافه‌بازار نشان می‌دهد که تنها ۵۵ درصد آنها مشکلات موجود در برنامه‌ها را رفع کرده بودند. طبق این گزارش بدافزار شناخته شدن توسط سپر امنیت کافه‌بازار، ارسال معدد اعلام تبلیغاتی، کپی سایر برنامه‌ها، محتوای خلاف عرف و نقض قوانین اجرای پرداخت بازار ۵ دلیل پرتکرار حذف برنامه‌ها و بازی‌ها به شمار می‌آیند.

گزارش کلی کافه‌بازار نشان می‌دهد که در این دوره زمانی کل برنامه‌های حذف شده از روی بستر کافه‌بازار از ۳ هزاربرنامه گذشته است است و تعداد برنامه‌های جدید منتشرشده در این بستر به بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ برنامه‌می‌رسد. همچنین بیش از ۳۶ هزار برنامه درخواست بروزرسانی خود را برای کافه‌بازار ارسال کرده‌اند.

نورسیده‌ها
گزارش کافه‌بازار نشان می‌دهد که در ۶ ماهه اول سال جاری ۹ هزار و ۹۱۵ برنامه و بازی درخواست انتشار روی بستر بازار را ارائه کرده‌اند که کارشناسان بازار به طور میانگین ماهانه ۳ هزار و ۲۷۹ برنامه و بازی را بررسی کرده‌اند. برای انتشار برنامه یا بازی جدید، توسعه دهنده آن را در بازار بارگذاری می‌کند و هر برنامه قبل از انتشار توسط کارشناسان بازار بررسی و تایید می‌شود. گزارش کافه‌بازار نشان می‌دهد که با تغییر قوانین و سیاست‌های مربوط به انتشار برنامه‌ها در سال ۹۹، نسبت به سال ماقبل آن نسبت درخواست‌های ردشده در مقایسه با دوره‌های مشابه سال گذشته از ۳۸ درصد به ۲۲ درصد کاهش و نسبت به درخواست‌های تایید شده از ۶۲ درصد به ۷۸ درصد افزایش داشته است.

وضعیت درخواست‌های انتشار برنامه و بازی جدید

پس از بررسی‌های برنامه‌ها و بازی‌ها از سوی کارشناسان کافه‌بازار در انتهای ۶ ماه در حدود ۵۷ درصد از درخواست‌های انتشار برنامه جدید تایید و منجر به انتشار ۵ هزار و ۵۳۲ برنامه و بازی جدید در بازار شد که ۳ هزا رو ۶۸۳ مورد از آنها برای اولین بار در این ۶ ماه ثبت شده و مابقی برنامه‌هایی بودند که درخواست انتشار آنها قبل از سال ۹۹ ثبت شده و در حال بررسی بودند.

بیشترین درخواست انتشار برنامه جدید در دسته ابزارها، آموزش و خرید جای گرفته‌اند و در بین بازی‌ها نیز دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها، تفننی و اکشن بیشترین بازی روی بازار قرار گرفته‌اند.

لباس نو
تعداد برنامه‌هایی که از سوی توسعه دهندگان آنها درخواست به‌روزرسانی آنها برای کافه‌بازار نیز ارسال شده است قابل توجه است. توسعه‌دهندگان بازار بیش از ۱۷ هزار درخواست برای بروزرسانی ۵ هزار و ۹۸۱ برنامه و بازی را به بازار ارسال کرده‌اند یعنی کارشناسان بازار به طور میانگین هر ماه ۲ هزار و ۹۴۸ درخواست به‌روز رسانی را بررسی کرده‌اند.

تغییرات قوانین در کافه‌بازار موجب شده تا ۷۵ درصد درخواست‌های به‌روزرسانی تایید شده و وضعیت «نیاز به اصلاح» این درخواست‌ها در پایان شهریور تا ۲۵ درصد کاهش یابد.

در بین دسته‌های برنامه ابزارها، خرید و آموزش بیشترین در خواست‌ به‌روزرسانی را ارائه کرده‌اند و در مقابل دسته آب‌و هوا کمترین به‌روزرسانی را تجربه کرده است.

در دسته بازی‌ها نیز بازی‌های تفننی، کلمات و دانستنی و اکشن بیشترین تعداد درخواست به‌روزرسانی را ثبت کرده‌اند.

وضعیت درخواست به‌روزرسانی به تفکیک دسته‌ها

برنامه امور مالی با ۲/۵ بار به‌روزرسانی و بازی‌های استراتژی با ۸/۴ بار به‌روزرسانی در طول ۶ ماه بیشترین تعداد به‌روزرسانی‌ها را در بین سایر برنامه‌ها و بازی‌ها را دارند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست