بررسی ضریب نفوذ اپراتورها در ایران/ وقتی رقابت بر سر سهم بازار است

داتیکا- دو راهی انتخاب از میان همراه اول و ایرانسل، یکی از چالش‌های همیشگی کاربران تلفن همراه ایرانی ست. اما خلق و خوی شما چه ارتباطی به انتخاب اپراتور تلفن همراهتان دارد؟ شاخص ضریب نفوذ، همان پل ارتباطی بین این دو موضوع است.

به گزارش داتیکا، در این گزارش قصد بررسی امکان برقراری ارتباطی معنادار بین شاخص ضریب نفوذ اپراتورهای تلفن همراه و خلق و خوی افراد را داریم تا در نهایت با اتکا بر آن، بتوانیم پاسخی به چالش انتخاب اپراتور مطلوب برای افراد برسیم.

ضریب نفوذ اپراتور تلفن همراه یعنی چه؟

یکی از مهمترین شاخص‌های استاندارد جهانی در تحلیل عملکرد اپراتورهای تلفن همراه، محاسبه ضریب نفوذ است. اهمیت ضریب نفوذ از آن جهت است که به نوعی بیانگر سهم اپراتورها از بازار است. نحوه محاسبه آن بدین نحو است که نسبت افراد دارای خط تلفن همراه اپراتور مذکور به کل کاربران خطوط تلفن همراه محاسبه شده و در عدد صد ضرب می‌شود. عدد نهایی به دست آمده از این فرمول، درصد ضریب نفوذ اپراتور تلفن همراه است که طبیعتا هرچه بالاتر باشد به نفع آن اپراتور خواهد بود. زیرا بیانگر آن است که اپراتور مذکور نسبت به رقبایش در جلب نظر کاربران موفق‌تر عمل کرده است.

همراه اول یا ایرانسل؛ ضریب نفوذ کدام بالاتر است؟

براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بالاترین ضریب نفوذ در اختیار سه اپراتور مطرح کشور است. مطابق انتظار همراه اول و ایرانسل از رایتل، یعنی سومین اپراتور در این رده‌بندی، فاصله قابل توجهی گرفته‌اند. همراه اول با ضریب نفوذ ۳۱/۷۴، ایرانسل با ضریب نفوذ ۰۷/۶۰ و رایتل با ضریب نفوذ ۳۷/۵ در رده اول تا سوم هستند. مانند سالیان گذشته، همراه اول موفق شده گوی رقابت را برباید و کماکان بیشترین سهم بازار را در بین کاربران ایرانی داشته باشد. ایرانسل، نزدیک‌ترین تعقیب کننده همراه اول، مانند سالیان اخیر، رفته رفته اختلاف خود را با همراه اول کمتر می‌کند. اگر همین روند تغییرات ضریب نفوذ در چند سال اخیر را در آینده هم متصور باشیم، ایرانسل می‌تواند در آینده‌ای نزدیک خود را به جایگاه نخست این رده بندی برساند. رقابت نفسگیری که با توجه به حساسیت بالای آن برای دو اپراتور بزرگ کشور، احتمالا منجر به بهبود کیفیت خدمات آن‌ها برای مخاطبان خواهد شد.

چرا توجه به ضریب نفوذ در انتخاب اپراتور مهم است؟

ضریب نفوذ به عنوان شاخصی که عمدتا نشانگر سهم اپراتور از بازار است، چه تاثیری در انتخاب کاربران خواهد داشت؟ به بیانی ساده‌تر، چه ضرورتی وجود دارد که در انتخاب اپراتور تلفن همراهمان به ضریب نفوذ آن هم دقت کنیم؟

هاروی لیبنشتاین، یکی از اقتصاددانان مطرح آلمانی، معتقد است جدا کردن تصمیم عاقلانه افراد، از زمینه اجتماعی آن یک غلط رایج است. او دو اثر را معرفی می‌کند تا بیان کند تصمیم عقلایی افراد – برای مثال انتخاب اپراتور تلفن همراهشان – در خلاء و بدون در نظر گرفتن زمینه اجتماعی افراد گرفته نمی‌شود.

اثر اول، اثر همرنگی با جماعت، بیانگر آن است که افراد تمایل دارند تا مانند دوستان، همکاران، آشنایان، خانواده و دیگر افراد حاضر در نهادهای اجتماعی که در آن عضو هستند خرید کنند، بپوشند، رفتار کنند و … تا به جمع پیوسته و به آن احساس تعلق پیدا کنند. اثر دوم، فخرفروشی، بیانگر آن است که افراد به دنبال تمایز خود از عموم مردم هستند. بدین منظور به ابزارهایی چون لباس متفاوت، خرید متفاوت، رفتار متفاوت و … روی می‌آورند تا به این باور دست پیدا کنند که از عامه مردم جدا هستند.

اینکه شما خود را در کدامیک از این دو دسته تعریف می‌کنید انتخابی شخصی ست. اما در نهایت در هر کدام جای گرفتید، برای تقویت اثر همرنگی با جماعت یا فخرفروشی، می‌توانید به شاخص ضریب نفود رجوع کنید تا در نهایت با توجه به روحیاتی که دارید تصمیم مناسبی گرفته باشید.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل