فاجعه سایبری اوکراین در راه است؟

کارشناسان حوزه سایبری می‌گویند که هر دو طرف جنگ (اوکراین و روسیه) ممکن است درک کنند که حملات سایبری در مقیاس بزرگ منجر به “تخریب دو جانبه و مطمئن سیستم ها” می‌شود.

به گزارش داتیکا به نقل از انتخاب، با افزایش درگیری نظامی بین اوکراین و روسیه، ترس از جنگ سایبری بی سابقه نیز افزایش یافته است.

کارشناسان هر دو کشور را از نزدیک زیر نظر دارند و نگران یک بحران ناپایدارند که یکی از ابرقدرت‌های هک پیشرو در جهان را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به درگیری بزرگی شود که به صورت آنلاین انجام شود، جنگی که می‌تواند بیشتر از جنگ‌های فیزیکی دوام بیاورد.

جو بایدن در اقدامی پیشگیرانه به روسیه هشدار داد که ایالات متحده “آماده پاسخگویی” به هرگونه حمله به زیرساخت‌های حیاتی است. اما کارشناسان می‌گویند تا کنون، جبهه جنگ سایبری نسبتاً آرام بوده است.

گلن اس گرستل، مشاور عمومی سابق آژانس امنیت ملی و سرویس امنیت مرکزی گفت: «اگرچه رد کردن ایده حملات هکری در آینده احمقانه است، اما ما هنوز شاهد حملات کاملاً مخربی که برخی، آن‌ها را پیش‌بینی می‌کردند، نیستیم».

ترس از جنگ سایبری در سایه سابقه طولانی حملات بین المللی که خارج از روسیه هماهنگ شده اند، دامن زده می‌شود. این کشور در سال ۲۰۱۵ در هماهنگی با الحاق کریمه به شبکه برق اوکراین، پشت یک حمله گسترده به شبکه برق اوکراین بود. در سال ۲۰۱۷، مسکو ویروس پاک کننده NotPetya را در اوکراین منتشر کرد، یک بدافزار مخرب که در نهایت در سراسر جهان گسترش یافت.

علاوه بر این، هکر‌های غیردولتی روسیه در سال‌های گذشته با چندین طرح هک مرتبط بوده‌اند، از جمله هک باج‌افزار ضعیف‌کننده خط لوله استعماری در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، همزمان با تهاجم خود به اوکراین، روسیه تعدادی هک کوچکتر را راه اندازی کرد، از ژانویه شروع شد، زمانی که بیش از ۷۰ وب سایت اوکراینی مخدوش شدند و حملات سایبری جداگانه وب سایت‌های دولتی از جمله وزارت امور خارجه و وزارت آموزش و پرورش را از بین برد.

به گفته کارشناسان، قدرت‌های ملی در حال حاضر بهتر از قبل برای جلوگیری از حملات آماده شده‌اند، بنابراین ممکن است برخی از هک‌های بزرگ‌تر بی سر و صدا خنثی شده باشند. ایالات متحده میلیارد‌ها دلار در منابع دفاع سایبری – چه از منابع خصوصی و چه از منابع عمومی – سرمایه گذاری کرده است. اوکراین هفت سال گذشته را در پی حمله به شبکه برق خود در سال ۲۰۱۵ صرف ساختن زیرساخت‌های خود کرد.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست