مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای، اعلام کرد که موتور جستجوی این شرکت در سال ۲۰۲۵ «بهطور عمیقی تغییر خواهد کرد.» پیچای در نشست DealBook نیویورک تایمز در این مورد گفت: «فکر میکنم ما قادر خواهیم بود به سؤالات پیچیدهتری نسبت به گذشته پاسخ دهیم.» او ادامه داد: «فکر میکنم حتی در اوایل سال ۲۰۲۵ شما از قابلیتهای جدیدی که جستجو نسبت به امروز ارائه میدهد شگفتزده خواهید شد.»
پیچای اعلام کرد: «وقتی به آینده نگاه میکنم، ما در ابتداییترین مراحل یک تغییر عمیق قرار داریم. فکر میکنم نوآوریهای زیادی در پیش است. ما متعهد هستیم که در این حوزه در پیشرفتهترین سطح باشیم و فکر میکنم همینطور هم هستیم.»
یکی از تغییرات اصلی، تجربه تولیدی جستجو (Search Generative Experience – SGE) است که هدف آن ارائه پاسخهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی و خلاصههایی است که از اطلاعات متعدد جمعآوری میشوند. این رویکرد به کاربران کمک میکند تا به سرعت به اطلاعات جامع و چندجانبه دسترسی پیدا کنند، فراتر از فرمت سنتی «ده لینک آبی».
این شرکت همچنین در حال آمادهسازی برای عرضه یک بهروزرسانی بزرگ به مدل جمنای خود است تا بتواند با مایکروسافت، OpenAI و موتور جستجوی هوش مصنوعی Perplexity رقابت کند. گوگل در حال توسعه مدلهای هوش مصنوعی جدید مانند Gemini است که تواناییهای چندوجهی دارد و میتواند ورودیها و خروجیهای مختلف مانند متن، صدا و تصویر را ترکیب کند. این مدلها به کاربران اجازه میدهند وظایف پیچیدهای مانند خلاصهسازی ایمیلها، پر کردن فرمها، یا برنامهریزی بازگشت کالاها را بهصورت خودکار انجام دهند. علاوه بر این، گوگل در حال کار روی مأموران هوش مصنوعی (AI Agents) است که توانایی برنامهریزی و استدلال برای انجام وظایف پیچیده تحت نظارت کاربران را دارند.
تغییرات دیگری شامل مدلهای سبکتر و سریعتر برای بهبود تجربه کاربران و کاهش هزینهها و تأخیر است که گوگل برای آنها مدل جدید Gemini 1.5 Flash را معرفی کرده است. این مدلها برای وظایف سادهتر و با نیاز به پردازش سریعتر طراحی شدهاند.
گوگل بهطور مؤثری فناوریهای هوش مصنوعی را در اکوسیستم محصولات خود، مانند Google Search، Gmail و Workspace، ادغام کرده است. این ادغام باعث میشود کاربران دلایل کمتری برای استفاده از محصولات رقبای دیگر داشته باشند.
از سوی دیگر این تغییرات ممکن است انحصار گوگل را در بازار جستجو و هوش مصنوعی تقویت کند. با ارائه فناوریهای پیشرفتهتر، احتمالاً سهم گوگل در بازار جستجو و تبلیغات دیجیتال بیشتر خواهد شد. افزون بر این گوگل از زیرساختهای قوی و سرمایهگذاریهای بزرگ در توسعه مدلهای هوش مصنوعی پیشرفته مانند TPUهای نسل ششم بهره میبرد که رقابت با آن را برای شرکتهای کوچکتر دشوار میکند.
در نهایت، این تغییرات اگرچه مزیت رقابتی زیادی برای گوگل ایجاد میکنند، اما باید دید که آیا دیگر بازیگران بزرگ مانند مایکروسافت و OpenAI میتوانند با نوآوریهای خود این رقابت را به تعادل برسانند یا خیر.
منبع:شرق