پژوهش ارتباطی

آمریکا؛ مکانیسم‌هایی برای حمایت از استارتاپ‌ها

دولت آمریکا از طریق نهادها و برنامه‌های مختلف از استارتاپ‌ها حمایت می‌کند اما با یک چالش بزرگ مواجه است؛ ایجاد تعادل در حمایت از استارتاپ‌ها
اکوسیستم استارتاپی ایالات متحده آمریکا اولین اکوسیستم استارتاپی دنیا است. آمریکا ۵۷۴۹۰ شرکت فناوری و ۶۶۴ یونیکورن دارد. ایالات متحده آمریکا، خانة سه مرکز از پنج مرکز استارتاپ برتر جهان یعنی سیلیکون‌ولی، نیویورک و بوستون است. در میان تغییرات مداوم و فرازونشیب‌های دوره‌ای در وضعیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی سراسر جهان، یک چیز همیشه ثابت باقی مانده است؛ میزان تسلط و نفوذ اکوسیستم استارتاپی ایالات متحده. ایالات متحده منبع خلاقیت‌های تکنولوژیکی و روندهای تحول‌گرا است. اکوسیستم آن بر پایه اینترنت باز و جهانی شکل گرفته و برای کارآفرینان خارجی به دلایل متعددی مانند زبان انگلیسی و سیاست‌های باز جذاب است. نسخه آمریکایی سرمایه‌داری بازار آزاد بر سود و تحمل ریسک بالا تمرکز دارد و فرصت‌، بودجه و پشتیبانی برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کند. اکوسیستم ایالات متحده مبتنی بر بخش خصوصی است و دولت دخالت زیادی در آن ندارد. این رویکرد مبتنی بر بازار برای توسعه استارتاپ‌ها منجر به ایجاد موفق‌ترین استارتاپ‌ها در جهان شده است. با این حال، در مواجهه با کشورهای دیگر که در حال تبدیل به ابرقدرت‌های فناوری هستند، بخش دولتی در حال برداشتن گام‌هایی برای حفظ موقعیت کشور به عنوان رهبر فناوری جهانی است. ایالات متحده در این راستا قوانین جدیدی برای حمایت از صنایع استراتژیک وضع می‌کند. برای مثال یکی از این قوانین، قانون تراشه‌های ۲۰۲۲ است که تولید نیمه‌هادی‌ها را تقویت می‌کند. ایالات متحده همچنین اهمیت جذب استعدادها را می‌داند و به دنبال معرفی یک برنامه جدید ویزا برای کارآفرینان مهاجر و یک معافیت گرین‌کارت برای فارغ‌التحصیلان دکترا است. نمونه دیگر از نحوه حمایت ایالات متحده از طرز فکر ریسک‌پذیر را می‌توان در قوانین ورشکستگی کشور یافت که به کارآفرینان اجازه می‌دهد شکست بخورند و به‌راحتی دوباره شروع به کار کنند.

 

چه نهادهایی به حمایت از استارتاپ‌ها مشغول هستند؟

به طور کلی ۱۵۸ نهاد در این کشور از استارتاپ‌ها حمایت می‌کنند. دولت مکانیسم‌های حمایتی مختلفی را برای استارتاپ‌ها ارائه می‌دهد؛ از کمک مالی گرفته تا برنامه‌های آموزشی. کمک‌های مالی به صورت کمک‌های بلاعوض، وام یا معافیت‌های مالیاتی هستند. همچنین مراکز رشد در ایالات متحده به استارتاپ‌ها کمک و راهنمایی می‌کنند تا توسعه پیدا کنند. حمایت دولت‌ها از استارتاپ‌ها با هدف ارتقای رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی انجام می‌شود. دولت بر آن است تا نوآوری و خلاقیت را در استارتاپ‌ها تشویق کند و امیدوار است با ارائه حمایت‌های مالی شانس موفقیت استارتاپ‌ها را افزایش دهد.

یکی از نهادهای دولتی که به استارتاپ‌ها کمک مالی ارائه می‌دهد، اداره کسب‌وکارهای کوچک (SBA) است. SBA در سال ۱۹۵۳ با مأموریت کمک، مشاوره و محافظت از منافع مشاغل کوچک ایجاد شد. این اداره به کسب‌وکارهای کوچک، کمک‌های مالی، وام و معافیت‌های مالیاتی می‌دهد. همچنین این اداره دارای یک مرکز رشد به نام «برنامه تحقیقات نوآوری کسب‌وکارهای کوچک» است که برای استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه قرار دارند بودجه فراهم می‌کند. این اداره از طریق مشاوره، آموزش و کمک مالی به آمریکایی‌ها کمک می‌کند تا بتوانند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند و در آن موفق شوند. SBA.gov نیز یک منبع عالی برای اطلاعات در مورد برنامه‌ها و خدمات دولتی برای مشاغل کوچک است. SBA همچنین از طریق برنامه‌های متعدد، کسب‌وکارهای کوچک را که پتانسیل تجاری‌سازی و ایجاد فناوری‌ها و مشاغل جدید دارند، تشویق می‌کند تا در تحقیق و توسعه فدرال (R&D) شرکت کنند. دفتر آموزش کارآفرینی SBA (OEE) منابع و آموزش‌هایی را برای کمک به کارآفرینان به منظور شروع و رشد کسب‌وکار خود ارائه می‌دهد. OEE همچنین راهبرد ملی رؤسای جمهور را برای پیشبرد کارآفرینی رهبری می‌کند و تلاش‌های گسترده دولت را در راستای ارتقاء کارآفرینی هماهنگ می‌کند.

آژانس توسعه کسب‌وکارهای اقلیت‌ها نیز به اقلیت‌ها کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را توسعه دهند. این نهاد با مشاوره، کمک‌های فنی و مالی به شروع و رشد کسب‌وکارها کمک می‌کند. به‌علاوه بنیاد ملی علوم ایالات متحده از طریق برنامه انتقال فناوری کسب‌وکار کوچک (STTR) از استارتاپ‌ها پشتیبانی می‌کند. برنامه STTR برای کسب‌وکارهای کوچکی که در حال انجام تحقیق و توسعه در زمینه‌های علم و فناوری هستند، بودجه فراهم می‌کند.

وزارت انرژی نیز برنامه‌ای به نام «برنامه تحقیقات نوآوری کسب‌وکار کوچک/انتقال فناوری کسب‌وکار کوچک» (SBIR/STTR) دارد که برای کسب‌وکارهای کوچکی که در حال توسعه فناوری‌های انرژی پاک هستند، بودجه تأمین می‌کند. دفتر انرژی‌های تجدیدپذیر این وزارت کوپن‌هایی به ارزش ۳۰۰۰۰۰ دلار در اختیار مشاغل کوچک قرار می‌دهد تا به تخصص و امکانات آزمایشگاه‌های ملی دسترسی داشته باشند. آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر (NREL) این نهاد نیز منابع مختلفی به مشاغل کوچک ارائه می‌دهد.

شبکه مرکز توسعه کسب‌وکار کوچک (SBDC) هم بین استارتاپ‌ها و کارآفرینان باتجربه ارتباط برقرار کرده و به استارتاپ‌ها کمک می‌کند از طریق شبکه‌سازی، امکانات و مهارت‌های خود را بهبود بخشند. شبکه SBDC یک شبکه سراسری از مراکز توسعه مشاغل کوچک است و به آنها مشاوره و آموزش ارائه می‌دهد. افزون بر این، اتاق بازرگانی ایالات متحده منابع مختلفی برای استارتاپ‌ها از جمله آموزش، رویدادهای شبکه‌سازی و مشاوره فراهم می‌کند. وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) هم برنامه‌های مختلفی را برای حمایت از مشاغل روستایی ارائه می‌دهد؛ از جمله برنامه کمک‌های مالی توسعه تجارت روستایی. این برنامه از کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار در جوامع روستایی حمایت می‌کند.

دولت همچنین از طریق شرکت سرمایه‌گذاری بر کسب‌وکار کوچک (SBIC) دسترسی به سرمایه را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کند. برنامه SBIC به کسب‌وکارهای کوچک با پتانسیل رشد بالا، وام‌های دولتی ارائه می‌دهد. کسب‌وکارها می‌توانند از این وام‌ها برای توسعه، خرید تجهیزات و گردش سرمایه استفاده کنند.

علاوه بر کمک‌های مالی، دولت همچنین از طریق سازمان‌هایی مانند مرکز توسعه مشاغل کوچک (SBDC) از کسب‌وکارهای کوچک حمایت می‌کند. این مرکز خدمات مشاوره رایگان یا ارزان به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. به علاوه به کسب‌وکارها در مورد موضوعاتی مانند بازاریابی و مدیریت مالی آموزش می‌دهد.

راه دیگری که دولت از استارتاپ‌ها حمایت می‌کند، ارائه معافیت‌های مالیاتی است. دولت فدرال مزایایی چون اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به مشاغل می‌دهد تا به این ترتیب کسب‌وکارها بتوانند هزینه تحقیق و توسعه را از مالیات خود کسر کنند. دولت‌های ایالتی و محلی نیز انواع متعددی از معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند. درحقیقت حمایت دولت‌ها از استارتاپ‌ها فراتر از کمک‌های مالی است. دولت همچنین در ایجاد محیطی که برای رشد استارتاپ‌ها مساعد است، نقش دارد. به عنوان مثال، قانون مشاغل سال ۲۰۱۲ با کاهش برخی از مقررات مربوط به سرمایه خصوصی و تأمین مالی بدهی، افزایش سرمایه را برای استارتاپ‌ها آسان‌تر کرد.

به علاوه، دولت از طریق آژانس‌های نظارتی خود از استارتاپ‌ها حمایت می‌کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) صنعت اوراق بهادار را تنظیم می‌کند و راهنمایی‌هایی را به استارتاپ‌ها در مورد نحوه رعایت قوانین اوراق بهادار ارائه می‌دهد. کمیسیون تجارت فدرال (FTC) نیز تبلیغات و بازاریابی را تنظیم می‌کند و می‌تواند به استارتاپ‌ها توصیه کند که چگونه از شیوه‌های بازاریابی فریبنده اجتناب کنند. افزون بر این، دولت از طریق انجمن‌های تجاری، انجمن‌های حرفه‌ای و اتاق‌های بازرگانی از استارتاپ‌ها حمایت می‌کند.

حمایت از استارتاپ‌ها به رشد اقتصادی منجر می‌شود

درواقع دولت آمریکا حمایت از استارتاپ‌ها را برای رشد اقتصادی این کشور ضروری می‌داند و با ارائه بودجه، معافیت‌های مالیاتی، نظارت و راهنمایی در راستای موفقیت آنها تلاش می‌کند. از نگاه دولت موفقیت استارتاپ‌ها باعث اشتغال‌زایی و در نتیجه رشد اقتصادی می‌شود.

هر چند موارد مذکور در حمایت از استارتاپ‌ها مفید هستند، اما کافی نیستند. استارتاپ‌ها به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر نیاز دارند. کمبود سرمایه‌گذار خطرپذیر از جمله مشکلات استارتاپ‌های آمریکایی است. چالش دیگری که دولت آمریکا با آن مواجه است ایجاد تعادل بین حمایت از استارتاپ‌ها و عدم سرکوب نوآوری است. حمایت بیش از حد می‌تواند منجر به رانت و فساد شود، درحالی‌که عدم حمایت هم می‌تواند رشد را متوقف کند.

استارتاپ‌ها در آمریکا بسته به ایالتی که در آن مستقرند حمایت‌های مختلفی دریافت می‌کنند. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد حمایت‌های دولت در قالب کمک‌های مالی، معافیت‌های مالیاتی، دسترسی به منابع دولتی، راهنمایی و مشاوره ارائه می‌شوند.

کمک‌های مالی یکی از رایج‌ترین شکل‌های حمایت دولت از استارتاپ‌ها است که می‌تواند به شکل وام، کمک‌های بلاعوض یا سرمایه‌گذاری سهام باشد. وام‌های دولتی معمولا با نرخ بهره پایین‌تر از وام‌های خصوصی در دسترس هستند. آنها همچنین ممکن است شرایط بازپرداخت طولانی‌تری داشته باشند. کمک‌هزینه‌ها معمولا بر اساس شایستگی اعطا می‌شوند و نیازی به بازپرداخت ندارند. تأمین مالی سهام نیز زمانی اتفاق می‌افتد که دولت در ازای دریافت سهمی از شرکت در آن سرمایه‌گذاری می‌کند. معافیت‌های مالیاتی یکی دیگر از شکل‌های رایج حمایت دولت از استارتاپ‌ها است. معافیت‌های مالیاتی می‌توانند به صورت کاهش نرخ مالیات یا معافیت کامل از مالیات باشند. به علاوه در برخی موارد، دولت ممکن است به کسب‌وکارها دسترسی لازم به اطلاعات، امکانات و نیروی کار دولتی را بدهد. برخی از برنامه‌های دولتی نیز راهنمایی و مشاوره برای کمک به راه‌اندازی کسب‌وکار ارائه می‌دهند.

دولت آمریکا از دیرباز حامی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک بوده است، اما در سال‌های اخیر، برای کاهش هزینه‌ها و کسری بودجه تحت فشار قرار دارد. این امر منجر به کاهش برخی حمایت‌های دولت از استارتاپ‌ها شده است. با وجود این کاهش‌ها، دولت همچنان از استارتاپ‌ها به شکل‌های مختلف حمایت زیادی می‌کند. با توجه به اهمیتی که استارتاپ‌ها، نوآوری و کارآفرینی برای اقتصاد آمریکا دارد و همچنین شرایط اقتصادی چالش‌برانگیز دولت باید از طریق معافیت‌های مالیاتی، وام‌ها و کمک‌های بلاعوض به حمایت‌های خود  ادامه دهد.

منبع: شرق

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : پژوهش ارتباطی

آخرین اخبار

فهرست