انحصارگرایی در اکوسیستم استورهای ایرانی

در حوزه‌های مختلف اکوسیستم استارت‌آپی کشور، انحصارگرایی مسئله‌ای است که نمی‌توان از آن عبور کرد. روز گذشته، در نشست خبری استور اندرویدی مایکت هم مدیران این فروشگاه اپلیکیشن با ارائه آمارهای مختلف ازجمله تعداد دانلود فعال و میزان فروش و توسعه زیرساخت‌ها به بیان دغدغه‌های خود و البته امکانات این استور اندرویدی پرداختند.

به گزارش داتیکا به نقل از همشهری آنلاین، وحید رحیمیان، مدیرعامل فروشگاه اندرویدی مایکت در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه آیا مایکت با چالشی تحت عنوان انحصارگرایی در این اکوسیستم روبه‌روست؟ با تأیید موضوع انحصارگرایی در این حوزه، مایکت را هم از این مسئله مستثنی ندانست.

رحیمیان با اشاره به اینکه «مایکت» بازیگر اول بازار نیست، ادامه داد: «معمولا بازیگر اول سعی می‌کند به‌خاطر خلأهای قانونی، از ابزارهای مختلفی برای حفظ جایگاه خود استفاده کند.» او همچنین در پاسخ به این سؤال همشهری که این شرکت چه اقداماتی برای رفع انحصار در بازار انجام داده؟ گفت: «ما یک شرکت فناوری هستیم و البته بر کارهای حقوقی هم تمرکز کرده‌ایم و همچنین یک پرونده در زمینه انحصارطلبی آماده کرده‌ایم.»

وی به مسئله کرونا و تأخیری که در زمینه اقدامات ضد‌انحصاری این شرکت به‌خاطر این مسئله، پیش آمد، اشاره کرد و ادامه داد: «با این حال، این پرونده در حال تکمیل شدن است و آن را به‌عنوان سندی که بیانگر وجود انحصار در حوزه‌های مختلف است، برای مراجع ذیربط ارسال خواهیم کرد.»

رحیمیان البته این موضوع را منحصر به ایران ندانست و تأکید کرد که «انحصارگرایی در حوزه فناوری در اروپا و آمریکا هم اتفاق می‌افتد. در کشور ما هم شاهد اتفاقاتی هستیم که مصداق صریح انحصارگرایی است.»

او همچنین با اشاره به اینکه مایکت در بعضی حوزه‌ها رشدی بیش از رقیب داشته است، تصریح کرد: «اگرچه برای رفع انحصار آماده هستیم و تلاش می‌کنیم، اما عمده تمرکز ما بر این موضوع است که رشد مایکت باید مستقل از این موضوعات ادامه پیدا کند.» این رشد البته در مواقعی با مشکلاتی مواجه می‌شود و این، همان نقطه‌ای است که انحصارگرایی، چهره خشن خود را نمایش می‌دهد. به‌گفته رحیمیان، «در مسیر تلاش‌های خود، با استفاده از داده‌هایی که در اختیار داریم، می‌توانیم خروجی داشته باشیم که به جای اینکه صرفا موفقیت خودمان را تضمین کند، به رشد کل این اکوسیستم هم منتج شود.»

استور اندرویدی مایکت با 25میلیون نصب فعال، 10میلیون کاربر فعال ماهانه، 3/2میلیون جست‌وجوی روزانه و 5500ترابایت ترافیک ماهانه دانلود، سال گذشته از رشد فروش 8/2برابری برخوردار بوده است.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل