رئیس پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به اقدامات و فعالیتهای این پژوهشکده، تشکیل پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی فاوا را یک نوآوری در تحقیقات بخشی دانست.
به گزارش داتیکا به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا یاری با اشاره به چرایی شکلگیری پژوهشکدهای با عنوان پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی فاوا، اظهار کرد: در راستای تحقق بخشیدن به اهداف برنامه پنج ساله چهارم توسعه و تغییر نام وزارت متبوع از وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از سال ۷۹ به دلیل ایجاد پیچیدگیهای به وجود آمده در فناوری اطلاعات و احساس نیاز به تفکرات راهبردی در این حوزه، در سال ۱۳۸۱ پژوهشکده مدیریت راهبردی فاوا شکل گرفت.
وی ادامه داد: تعریف ماموریتهای جدید، طراحی ساختار پژوهشگاه و پژوهشکدهها، نظام مدیریت تحقیق، تشکیل شوراهای سیاستگذاری و کمیسیونهای مربوطه موجب شد تا حلقه هدفمند بودن پژوهش تکمیل شود.
یاری خاطرنشان کرد: پژوهشهای راهبردی به عنوان جهتدهنده تحقیقات از سویی و پشتیبانی از سیاستگذاری و برنامههای علمی از سوی دیگر در سند توسعه فاوا و همچنین برنامه راهبردی پژوهشگاه، بسیار پررنگ مینماید، لذا میتوان اظهار کرد که تشکیل پژوهشکده راهبردی یک نوآوری در تحقیقات بخشی محسوب میشود.
ماموریتهایی برای یک جایگاه واقعی در تحقیقات راهبردی
رئیس پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی فاوا گفت: بطور کلی ماموریت پژوهشکده مدیریت راهبردی، نیل به جایگاه واقعی تحقیقات راهبردی در تامین نیازهای تصمیمسازی، سیاستپژوهی، مدیریت و نظارت در بخش و ایفای نقش مشاور مادر برای عملکرد دانایی محور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمانهای تابعه بوده است.
وی افزود: در آن زمان مهمترین مشتریان این پژوهشکده، وزارت ارتباطات و شرکتهای تابعه آن بودند و اجرای پروژه و اخذ هرگونه مشاوره در زمینههای اقتصادی، مباحث سرمایهگذاری، اشتغال، مدلهای کسب و کار، تدوین پیشنویس قوانین و مقررات در حوره فاوا در این پژوهشکده انجام میشد.
یاری گفت: از سوی دیگر برای اپراتورهایی که بعضا دولتی نبودند، نیاز به اعطای مجوزهایی بود تا به ایجاد فضای رقابتی آنها کمک شود؛ ناگفته نماند که این قبیل مشاورهها و سیاستگذاریها منجر به ایجاد رقابت بین اپراتورهای فعال فعلی کشورمان و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات آنها و کاهش قیمتها شد.
تدوین قوانینی به منظور تنظیم بازار
رئیس پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی فاوا تاکید کرد: همچنین سیاستگذاریهای این پژوهشکده با توسعه پهنای باند اپراتورها، به افزایش کاربران منتهی و آمار بالای آن، سبب احساس نیاز به تدوین قوانین و مقرراتی شد که باید در طیف وسیعتر و به شکل منعطفتری عمل کند؛ از همین رو پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی فاوا، قوانین و مقرراتی را به منظور تنظیم بازاری که بخش دولتی، خصوصی و مردم در آن مصرف کننده هستند، تدوین کرد.
وی با اشاره به فرایند بررسی و نهاییشدن این قوانین، گفت: پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی فاوا، قوانین و مقررات را تدوین کرده و به کمیسیون تنظیم مقررات به ریاست وزیر ارتباطات پیشنهاد میدهد و در نهایت با بررسی آنها تصویب و به قانون تبدیل میشود.
طبق اظهارات یاری، این پژوهشکده در ادوار مختلف تحت عناوین مختلفی فعالیتها و پژوهشهای ارزشمندی انجام داده است و نهایتاً از سال ۱۳۹۲ به «پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی» تغییر نام یافت و در حال حاضر با چهار گروه پژوهشی فعالیت میکند.
وی افزود: گروه کسب و کار و کار آفرینی فاوا، گروه حقوق و مقررات فاوا، گروه سیاستگذاری و آیندهپژوهی و گروه فرهنگ در فضای مجازی، گروههای پژوهشی این پژوهشکده هستند.
محورهای پژوهشی پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی
یاری همچنین در خصوص محورهای پژوهشی این پژوهشکده، تشریح کرد: آیندهپژوهی و رصد تحولات فناوری در ایران و جهان، سیاستگذاری و تدوین راهبردهای بخش فاوا، تدوین حقوق بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تدوین مقررات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه مدلهای کسب و کار فاوا در کشور، توسعه کارآفرینی فاوا مبتنی بر ایجاد اشتغال دانشبنیان، راهاندازی طرح پارک تخصصی ICT، طرحریزی و توسعه زیرساختها و ساختارهای فنی مطالعه فرهنگ در فضای مجازی و مفهومشناسی و تحلیل کاربردی مسأله فرهنگ در ابعاد مختلف فضای مجازی از محورهای اصلی پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی است.