تحولات دیجیتال پیش روی کشور با راه اندازی شبکه ۵G

تا کنون با راه‌اندازی سه سایت ۵G در کشور گام بزرگی در جهت پیشرفت های دیجیتال برداشته شده است. دستاوردی که از سوی اپراتور ایرانسل باعث بهره¬برداری از سه سایت نسل پنجم تلفن همراه شده است و در خدمت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی قرار دارد، تا تحولات پیش روی صنعت دیجیتال را برای ایران رقم بزند.
به گزارش داتیکا به نقل از وانانیوز، اواخر آبان ماه سومین سایت ۵G کشور توسط ایرانسل در دانشگاه تربیت مدرس را راه‌اندازی شد تا بدین ترتیب یک قدم دیگر به سمت توسعه نسل جدید شبکه موبایلی در کشور برداشته شود. اما چرا راه‌اندازی نسل پنجم شبکه تلفن همراه در این نقطه از زمان مهم و قابل توجه است؟

شبکه ۵G چیست؟
به تکنولوژی نسل پنجم شبکه تلفن همراه که استاندارد جدید در بخش ارتباطات سیار سلولی به حساب می‌آید، ۵G گفته می‌شود. این شبکه قرار است جایگزین ۴G/LTE شود و اپراتورهای تلفن همراه از سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی آن را آغاز کرده‌اند. انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱٫۷ میلیون نفر در سراسر جهان از شبکه موبایلی ۵G استفاده خواهند کرد.

مزیت اصلی نسل جدید شبکه موبایلی پهنای باند بیشتر و سرعت دانلود بالاتر (تا سقف ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه) است. این موضوع می‌تواند تقریباً در هر نوع استفاده کاربر تأثیر گذار باشد و اینترنت موبایلی را به نوعی اینترنت ثابت کند. شبکه‌های ۵G می‌توانند از سه نوع مختلف تشکیل شوند که هر کدام طراحی و آنتن مخصوص به خود را دارند و بسته به فاصله از منطقه سرویس‌دهی سرعت دانلود متفاوتی خواهند داشت.

سریع‌ترین نوع اینترنت نسل پنجم mmWave نام دارد که حداقل سرعت آن ۵۰ مگابیت بر ثانیه بود و تا بالاتر از ۱ گیگابایت بر ثانیه نیز می‌شود. Sub-6 GHz نوع دیگری از اینترنت ۵G است که معمول‌ترین آن نیز به حساب آمده و سرعتی میان ۱۰۰ تا ۴۰۰ مگابیت ارائه می‌کند، با این حال دسترسی به آن در نقاط دورتر به خصوص در فضای باز بیشتر از mmWave است. در نهایت Low-band نوع سوم از اینترنت نسل ۵ است که رنج بسیار خوبی داشته و پوشش آن عالی بوده، اما سرعتی که ارائه می‌کند کمتر از دو مدل دیگر است.

در کنار سرعت بالاتر، تأخیر (Latency) کمتر، تعداد و تراکم بیشتر کاربر و پایداری بیشتر شبکه از مزایای نسل جدید شبکه موبایلی است. این فناوری جدید به غیر از کاربردی که برای کاربران عادی دارد، می‌تواند در صنایع مهم دیگری مانند کشاورزی، حمل و نقل، بهداشت و سلامت و … موثر واقع شود و در آینده نزدیک تأثیر قابل توجهی در اقتصاد جهانی داشته باشد.

نسل پنجم شبکه موبایلی در جهان و ایران
زمان زیادی از راه‌اندازی شبکه ۵G در جهان نمی‌گذرد و هنوز کشورهای بسیاری وجود دارند که این تکنولوژی جدید را مورد بهره‌برداری قرار نداده‌اند و حتی زمینه پیاده‌سازی آن را نیز فراهم نکرده‌اند. در واقع تعداد کشورهایی که موفق شده‌اند شبکه ۵G را تا حدی توسعه دهند بسیار محدود و می‌توان گفت انگشت شمار است. از همین رو راه‌اندازی این تکنولوژی جدید در ایران دستاور بزرگی به حساب می‌آید.

توسعه شبکه ۵G در ایران در زمانیکه این فناوری حتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، می‌تواند مزایای زیادی با خود به همراه داشته باشد. در نخستین چشم‌انداز راه‌اندازی نسل جدید شبکه موبایل در ایران، کشور ما را در جایگاه بالاتری در مقایسه با همسایگان از نظر سطح تکنولوژی قرار می‌دهد. انطور که ایرانسل خبر داده، هدف این اپراتور از توسعه شبکه ۵G در اختیار قرار دادن سرعت بالاتر اینترنت با کیفیت بهینه‌تر برای کاربرانش است. این درحالی است که به گفته مدیر عامل ایرانسل، همزمان با توسعه ۵G، این اپراتور قصد دارد تا امکان پژوهش دربارۀ ۶G را برای دانشمندان‌ فراهم کند.

راه اندازی نسل پنجم تلفن همراه در ایران از شهریور ماه ۹۶ آغاز شد. ایرانسل در شهریور ماه ۱۳۹۶ اولین آزمایش شبکه ۵G در ایران را انجام داده بود و نمونه‌ای از شبکه کامل نسل ۵ را در حضور وزیر ارتباطات تست کرده بود. این اپراتور پس از یک دوره طولانی تحقیق و توسعه در نهایت در اولین روز از مرداد ماه سال ۱۳۹۹ با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بهره‌برداری از اولین سایت ۵G را آغاز کرد. در آیین افتتاح این سایت که در حاشیۀ جلسۀ هیأت دولت برگزار شد، دکتر حسن روحانی با اعلام این موضوع به عنوان «یک خبر خوش»، راه‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه را «یک تحول بزرگ دیجیتال» دانست.

شش روز پس از بهره‌برداری از اولین سایت، ایرانسل دومین سایت ۵G ایران را در ساختمان مرکزی شرکت خود با حضور خبرنگاران افتتاح کرد. این اپراتور در ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹ نیز سومین سایت ۵G خود و ایران را در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی کرد. سایت سوم نسل پنجم شبکه موبایلی برخلاف دو سایت دیگر که از نوع داخل ساختمان و به اصطلاح Indoor بودند، از نوع خارج از ساختمان و Outdoor است. در سایت ۵G دانشگاه تربیت مدرس امکان استفاده عموم مشترکان ایرانسل از شبکه ۵G از طریق گوشی‌هایی که از نسل جدید پشتیبانی می‌کنند در کنار استفاده دانشجویان و پژوهشگران این دانشگاه در آزمایشگاه ۵G فراهم شده است. دکتر محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این مراسم گفت: پیشتازی ایرانسل در حوزه ۵G، جای افتخار و غرور ملی دارد و خوشحالم که در این مسیر، یک آزمایشگاه مشترک در این دانشگاه تأسیس می‌شود.

شکستن رکورد سرعت اینترنت توسط ایرانسل
در ادامه مسیر توسعه نسل پنجم تلفن همراه، دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل شرکت ایرانسل به تازگی در حساب اینستاگرام خود از شکستن رکورد اینترنت کشور خبر داده است. دکتر آرند در اینستاگرام اعلام کرده است که سرعت دانلود با اینترنت ۵G ایرانسل به ۲٫۵ گیگابیت برثانیه رسیده است و این رکورد تازه‌ای از تست سرعت نسل جدید شبکه است. رکورد قبلی سرعت اینترنت در مرداد ماه امسال و با حضور خبرنگاران در ساختمان مرکزی ایرانسل به ثبت رسیده بود که ۱٫۵ گیگابیت برثانیه بود و این نشان از روند خوب افزایش سرعت شبکه نسل پنجم در کشور دارد.

در مجموع این اقدام ها به نظر می رسد ایرانسل با مجموع این اقدام ها توانسته توسعه ۵G را به عنوان سنگ بنای اقتصاد دیجیتال در دستور کار خود قرار دهد و آن طور که مدیرعامل این اپراتور خبر میدهد، برنامه های بلندمدتی برای توسعه شبکه جدید موبایلی در سراسر کشور دارند. طبق اعلام مدیرعامل این شرکت، قرار است که به زودی سایت‌های جدیدی در نقاط دیگر تهران و شهرهای سراسر کشور راه‌اندازی شود.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل