خبر ویژه

خالص سازان «پرمیوم» سوار

برخی نمایندگان مجلس یازدهم با اکانت پرمیوم تلگرام، فعالیت می‌کنند و استوری می‌گذارند

اکثر چهره‌های اصولگرا و موافق فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در توییتر، با تیک آبی پولی فعالیت می‌کنند.

فیلترینگ در ایران

موج فیلترینگ در ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد همزمان با رشد شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. تمام دولت‌های پس از احمدی‌نژاد، سابقه فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مورد استفاده مردم را دارند. این روند در دولت ابراهیم رئیسی با شدت دو چندان ادامه پیدا کرد. تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های محبوب دنیا در ایران فیلتر است. مقامات دولتی از دوره حسن روحانی تلاش کردند به ازای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های جهانی، نسخه ایرانی شده را به مردم ارائه دهند اما هیچ یک از این کپی‌برداری‌ها، موجب عدم استفاده مردم از این پیام‌رسان‌ها نشد و در عوض، حامیان فیلترینگ، با فیلترشکن و اینترنت بی فیلتر، به همان شبکه‌هایی پیوستند که مردم را از استفاده آزاد از آن‌ها، محروم کرده بودند.

تلگرام پرمیوم؛ محبوب نمایندگان

نمایندگان مجلس یازدهم اگر حامی محدودیت بیشتر اینترنت در ایران نباشند، نامشان در زمره موافقان اینترنت آزاد هم قرار نمی‌گیرد هرچند که در میان آنان، تک و توک هستند چهره‌هایی که از تحدید اینترنت گلایه می‌کنند. آنچه اما این روزها جلب توجه می‌کند، استفاده برخی از نمایندگان از نسخه پرمیوم تلگرام است. نمایندگانی چون فرهاد بشیری، فاطمه مقصودی، هاجر چنارانی و احسان ارکانی که بارها نامشان با فیلترینگ مطرح شده، از جمله نمایندگانی هستند که با استفاده از نسخه پرمیوم تلگرام، به استوری گذاشتن مشغول‌اند. برخی دیگر از نمایندگان هم با حذف اموجی پرمیوم از کنار نام خود، تلاش کردند تا چراغ خاموش از قابلیت‌های نسخه پولی این پیام‌رسان استفاده کنند.

از «ایرنا» تا «بیسیمچی»؛ هزینه دلاری برای تلگرام

فقط نمایندگان مجلس نیستند که از نسخه پرمیوم تلگرام استفاده می‌کنند. رسانه‌های خبری چون خبرگزاری جمهوری اسلامی که در دوره رئیسی با تحدید اینترنت موافق بود هم از نسخه پرمیوم تلگرام در کانال خبری خود استفاده می‌کند. کانال‌هایی چون خبرگزاری فارس و اخبار مجلس هم از تلگرام پرمیوم بهره می‌برند. یکی از نشانه‌های استفاده این کانال‌ها از نسخه پولی تلگرام، اموجی‌های خاص آنان است. بیسمچی مدیا و کانال‌هایی نظیر آن نیز که وابستگی‌های پیدا و پنهان به برخی نهادهای خاص در ایران دارند هم، از جمله کانال‌هایی هستند که از نسخه پرمیوم تلگرام استفاده می‌کنند. در کلام ساده‌تر، ادمین تمام این کانال‌های تلگرامی، از نسخه پرمیوم تلگرام استفاده می‌کنند تا بتوانند از قابلیت‌های خاص آن در کانال تلگرامی خود استفاده کنند.

توییتر و تیک آبی پولی

هزینه دلاری موافقان تحدید اینترنت در ایران و حامیان فیلترینگ برای بهره‌برداری از نسخه پرمیوم شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، به تلگرام محدود نمی‌شود. با تغییر سیاست‌های توییتر و فروش تیک آبی، بسیاری از کاربران به اصطلاح انقلابی و حامی دولت، با تیک آبی به فعالیت مشغول شدند. امروز کمتر کاربر انقلابی توییتری را می‌توان یافت که تیک آبی در کنار نامش نخورده باشد. دریافت تمامی این تیک‌ها نیازمند پرداخت پول به توییتر است. مقامات دولتی ایرانی هم همچنان به استفاده از توییتر فیلتر شده برای عموم مردم، ادامه می‌دهند.

پرمیوم؛ چند؟!

قیمت‌های دلاری اکانت پرمیوم توییتر و تلگرام مشخص است اما خرید آنها در ایران قیمت‌های متفاوتی دارد. در حال حاضر، در بازار، خرید اکانت سه ماهه تلگرام پرمیوم، حدود 800 هزار تومان هزینه دارد. این هزینه برای 6 ماه به حداقل یک میلیون تومان و برای 12 ماه، به حدود یک میلیون و 800 هزار تومان خواهد رسید. توییتر اما طرح‌های مختلفی دارد. توییتر بیسیک، ماهانه حدود 250 هزار تومان و سالانه 2 میلیون و 600 هزار تومان هزینه دارد. توییتر پرمیوم هم ماهانه حدود 650 هزار تومان و سالانه 6 میلیون و 500 هزار تومان تمام می‌شود. توییتر پرمیوم پلاس هم ماهانه یک میلیون و 350 هزار تومان و سالانه 13 میلیون تومان هزینه در پی خواهد داشت.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها : ،،،،

مطالب مرتبط

ما نه متهمیم، نه مجرم

براساس ماده 2 قانون مجازات اسلامی، با استناد به مصوبه شورای عالی فضای مجازی نمی‌توان شهروندان را…

همکـاری دو سر سـود

داتیکا-به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های جهانی، تلگرام طی چند سال گذشته به فناوری بلاک‌چین نیز توجه داشته…
آخرین مطالب : خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل