فناوری ارتباطات روستایی، پلی برای یکی شدن شهر و روستا

داتیکا- زندگی دیجیتال و مبتنی بر فناوری های نوین ارتباطی امروزه، مرزها را در می نوردد و به قول معروف زمین و زمان را به هم می دوزد و هر کشوری که از توسعه فناوری ارتباطات جا بماند، از زندگی عقب مانده است. به همین دلیل است که توسه فناوری ارتباطات در روستاها اهمیت ویژه ای میابد.

کشورهاي مختلف به فراخور حال خود سياست هايي را در زمينه توسعه فناوري اطلاعات در روستاها اتخاذ کرده اند. کشور ايران نيز همگام با بسياري از کشورهاي پيشرو جهان نسبت به توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات روستايي اقدام نموده است و با امضا اعلاميه اصول جامعه اطلاعاتي در ژنو متعهد گرديد که در ساختار جامعه اطلاعاتي تاثيرگذار باشد.

با توجه به اينکه 31.54% جمعيت کشور در روستاها زندگي مي کنند و سرمايه عظيمي از کشور در روستاها نهفته است و از آنجايي که روستا و روستاييان منابع بنياني توليد و رشد اقتصاد ملي در هر جامعه اي مي باشند، احساس مي شود بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) مي تواند سبب توانمندسازي و تاثيرگذاري آگاهانه اين قشر فراموش شده در روند توسعه روستاهاي کشور شود و توجه به ICT روستايي مي تواند از ابعاد مختلف در توسعه پايدار روستايي موثر واقع شود.

ICT در روستا مي تواند در قالب مفهوم توانمندسازي به حساب آيد و توانمندسازي مي تواند ابعاد گوناگوني چون آموزش، بهداشت، بازاريابي و داد و ستد، درآمد، گردشگري، بهره وري و غيره را داشته باشد.

در راستای توسعه ارتباطات، دستیابی به شبکه ملی اطلاعات و کاهش شکاف دیجیتالی بین مناطق روستایی و شهری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال از محل منابع طرح توسعه خدمات مناطق محروم (USO) اقدام به ایجاد سایت‌های جدید و همچنین ارتقا تکنولوژی سایت‌ها به نسل‌های پرسرعت‌تر و باکیفیت‌تر کرده است.

البته نقش اپراتورها نیز در این توسعه بسیار موثر است تا جایی که در اسفند ماه سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری ‌اطلاعات، در مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطی حوزۀ روستایی استان هرمزگان، ایرانسل را پرچمدار توسعۀ ارتباطات روستایی دانست و از تحول ارتباطی ایجاد شده توسط ایرانسل در این استان، به خصوص در منطقۀ بشاگرد قدردانی کرد.

طبق آمار منتشر شده از سوی محمدجواد آذری‌جهرمی، از مجموع ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای بالای بیست خانوار، در حدود ۳۵ هزار و ۲۹۶ روستا تا پایان ۲۸ خرداد سال ۹۹ به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند که در این میان پوشش مشترکان ایرانسل در ۲۵ هزار و ۷۰۳ روستا، بیشتر از مشترکان سایر  اپراتورها است. پس از ایرانسل، مشترکان های‌وب در ۲۴ هزار و ۲۷۴ روستا، مشترکان همراه اول در ۸ هزار و ۷۸۸ روستا و مشترکان ADSL  در 4هزار و 300 روستا، از اینترنت برخوردارند.

مدیرعامل ایرانسل هم طی سخنانی، با اشاره به اینکه طی دو دهۀ گذشته، داشتن مخابرات روستایی، با هزاران مشکل، یکی از آرزوهای هموطنان ما در روستاهای کشور بود، تصریح کرد: امروز به لطف پیشرفت فناوری‌های ارتباطاتیِ موبایل و امواج و همچنین ارادۀ دولتمردان و سیاستگذاران ایران اسلامی و نهایتاً تلاش جوانان و متخصصان این کشور، شاهد تحول ارتباطی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور عزیزمان هستیم.

عباسی آرند افزود: اگر روزی داشتن یکی دو خط تلفن کابینی، مایۀ شادی مردم روستا بود، امروز دسترسی به نسل‌های جدید، سرعت و کیفیت بالاتر اینترنت و اتصال به شبکۀ جهانی نه تنها نیاز مردم، بلکه مطالبۀ جدی هموطنان ما در روستاهای کشور است و ما در ایرانسل به عنوان اپراتوری که علاوه بر پیشرو بودن در توسعه نسل‌های جدید، بیشترین رشد را در توسعه اینترنت پرسرعتِ روستایی، در محروم‌ترین نقاط کشور داشته‌ایم، به این موضوع افتخار می‌کنیم.

در هر حال نکته اینجاست که در دنیای امروز، اینترنت پر سرعت، دیگر خدمتی لوکس نیست، بلکه نیاز جدی زندگی، تحصیل، کسب‌وکار، درمان و… برای همۀ مردم است. ICT این امکان را فراهم کرده است که شکافِ عدالت اجتماعی، بین شهر و روستا، روزبه‌روز کم تر و کم تر شود و باید خدمات ارتباطی روستایی روز به روز قوی تر و بهتر شود تا مردم روستا و شهر تفاوتی با هم نداشته باشند.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل