اخبار عمومیخبر ویژه

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ بخشنامه جدید برای تخفیف اینترنت پیام‌رسان های بومی

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته سوم اردیبهشت ماه را می خوانید:


فناوری اطلاعات


  • مهر: امکان ذخیره سازی اطلاعات مکانی پایه کشور فراهم شد

امکان ذخیره سازی و ارائه اطلاعات مکانی پایه کشور با امضا تفاهم نامه میان سازمان‌های فناوری اطلاعات و نقشه برداری فراهم شد.

این تفاهم‌نامه به‌منظور همکاری مشترک در ذخیره‌سازی و ارائه اطلاعات مکانی پایه کشور بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان نقشه‌برداری کشور منعقد و مبادله شد. ذخیره‌سازی و ارائه اطلاعات مکانی پایه کشور، ارائه الکترونیکی اطلاعات مکانی پایه کشور مبتنی بر ضوابط پنجره واحد ملی کاتالوگ و مجموعه داده‌های باز کاربردی از جمله مفاد این همکاری مشترک است.

  • مهر: رفتار خصمانه مجدد فیس بوک با رسانه‌های ایرانی

فیس بوک طی اقدامی خصمانه و تبعیض آمیز صدها حساب کاربری متعلق به رسانه‌های ایرانی داخل کشور را در شبکه اجتماعی خود مسدود کرده است. فیس‌بوک علت تعطیلی حساب‌های کاربری یادشده را انتشار پیام‌هایی در حمایت از جمهوری اسلامی دانسته است. بسیاری از حساب‌های تعطیل شده از سال ۲۰۱۱ بدین سو در فیس‌بوک مشغول فعالیت بوده‌اند.

  • ایرنا: درآمد ۱۸۹ میلیارد تومانی توسعه‌دهندگان بازی و برنامه موبایلی در کشور

گزارش سالانه کافه بازار امسال بر صنعت برنامه‌های موبایل در ایران متمرکز است. در این گزارش کاربران نزدیک به دو میلیارد بار برنامه و بازی دانلود و به روزرسانی کرده‌ و توسعه‌دهندگان بازی و برنامه موبایلی ۱۸۹ میلیارد تومان درآمد خالص داشته‌اند.

بر اساس گزارش کافه بازار، کاربران این شبکه یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون مرتبه برنامه و بازی دانلود یا به روزرسانی کرده‌اند. ضمن این که سه میلیون و ۷۰۰هزار خریدار محصولات دیجیتال با ثبت بیش از ۲۴ میلیون تراکنش موفق، ۱۸۹میلیارد تومان درآمد خالص نصیب توسعه دهنده‌های بازی و برنامه کرده‌اند که این مبلغ در مقایسه با سال قبل ۸۳ درصد افزایش داشته است

  • ایرنا: رشد ٨.۴ درصدی آی‌.سی‌.تی در دو سال نخست برنامه ششم توسعه

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران درباره وضعیت بهره‌وری بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) گفت: این بخش در دو سال نخست برنامه ششم توسعه ٨.۴ درصد رشد داشته است.

فاطمه پهلوانی گفت: بخش ICT با وجود دستیابی به رشد متوسط ٨.۴ درصد بهره‌وری کل عوامل تولید در دو سال نخست برنامه ششم که فراتر از میزان ۶.۵ درصد هدفگذاری شده برای این بخش بود، با کاهش میزان نهاده‌ها همراه بوده که این امر به ویژه با توجه به اهمیت این حوزه در ارتقای بهره‌وری کل اقتصاد قابل توجه و نیازمند ارائه راهکار مناسب است.

  • دنیای‌اقتصاد: جاسوسی اپلیکیشن‌های گوگل و مایکروسافت از کاربران

مرکز تحقیقاتی Consumer Reports بعد از بررسی سیاست‌های حریم خصوصی مربوط به اپلیکیشن‌های ویدئوکنفرانس گوگل میت، مایکروسافت تیمز و وبکس (WebEx) به این نتیجه رسید که احتمالا این اپلیکیشن‌ها بیشتر از آن چیزی که به‌نظر ‌می‌رسد، اطلاعات کاربران را جمع‌آوری ‌می‌کنند. با توجه به گسترش استفاده از اپلیکیشن‌های ویدئوکنفرانس در طی ماه‌های اخیر، اقدامات و بررسی‌های زیادی درخصوص امنیت اطلاعات و حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران این ابزارها صورت گرفت. نتایج حاکی از آن بود که نه تنها نگرانی‌ها پیرامون اپلیکیشن زوم و پدیده Zoombombing وجود دارد، بلکه شرکت‌هایی همچون گوگل، مایکروسافت و سیسکو نیز در این زمینه قابل اعتماد نیستند و اطلاعات کاربران خود را جمع‌آوری ‌می‌کنند.


فناوری ارتباطات


  • فارس: ذخیره داده های ملی بر روی اینترنت غیر قانونی است‌

امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه ذخیره داده های ملی بر روی اینترنت غیر قانونی است، گفت: یکی از مسائل مهمی که امروز در حوزه اینترنت و فضای مجازی وجود دارد این است که برخی دستگاه های دولتی به خاطر عدم اشراف فنی یا سهولت در کار، داده های ملی را برروی اینترنت ذخیره سازی می کنند که ذاتا این کار خلاف قانون بوده و اشتباه است زیرا این عمل آسیب پذیری را زیاد می کند در صورتی که راه حل داخلی برای این موضوع وجود دارد.

  • فارس: مصرف دیتا در یک ماه گذشته حدود ١٠درصد کاهش یافت

سجاد بنابی نایب رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت با اشاره به اینکه مصرف دیتا طی یک ماه گذشته حدود ١٠درصد کاهش یافته است ، گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا و تمهیدات مقابله با این بیماری که باعث دورکاری بخش عمده ای از نیروهای شاغل در نهادها و ارگان های دولتی شده بود به طور میانگین مصرف اینترنت در کشور افزایش یافت اما در طول یک ماه گذشته مصرف دیتا حدود ١٠درصد کاهش پیدا کرده است.

  • مهر: بخشنامه جدید برای تخفیف اینترنت پیام‌رسان های بومی

مدیرکل نظارت بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از صدور بخشنامه جدید به پیام رسان های بومی در راستای اعمال تخفیف یک سوم در استفاده مشترکان از خدمات آنها خبر داد.

محمد امامی گفت: دستورالعمل جدیدی از سوی رگولاتوری به پیام رسان های بومی ارسال شده است تا این خدمات دهندگان از این پس هرگونه سرویس جدیدی را همزمان با راه اندازی به رگولاتوری و اپراتورها اطلاع دهند تا نرخ ترافیک این خدمات برای مشترکان، یک سوم نرخ ترافیک اینترنت بین الملل محاسبه شود.

  • مهر: فروش دامنه org. متوقف شد

عملیات فروش دامنه org. به قیمت ۱.۱ میلیارد دلار متوقف شد.

یک سازمان غیر انتفاعی که بر سیستم دامنه اینترنت نظارت می‌کند عملیات جنجالی فروش ۱.۱ میلیارد دلاری دامنهorg. به یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی را متوقف کرد. PIR از زیرمجموعه‌های «جامعه اینترنت» (Internet Society، یک سازمان غیرانتفاعی) از سال ۲۰۰۲ میلادی، مسئولیت دامنه‌ای را برعهده داشت که به افراد اجازه می‌داد تا وب سایت‌های org. ثبت کنند.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: ۹۰ درصد دانشگاهیان اینترنت رایگان دریافت کردند

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات از دریافت اینترنت رایگان ۹۰ درصد دانشگاهیان خبر داد و عدم دریافت اینترنت برخی از دانشگاهیان را مشکل در ارائه مدارک مورد نیاز اعلام کرد.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: شاخص انتخابات الکترونیکی ۲۳ رتبه صعود کرد

مرتضی رضایی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران اعلام کرد: ” در ارزیابی انجام شده توسط مرکز فناوری اطلاعات وزارت کشور از برگزاری الکترونیکی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، استان تهران ارتقا چشمگیری داشته است.

وی افزود: با همت و تلاش انجام شده توسط متولیان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران، خوشبختانه این استان رتبه چهارم کشوری را در عملکرد انتخابات الکترونیکی به دست آورد. این در حالی است که استان تهران در انتخابات گذشته رتبه ۲۷ را در بین استان‌های کشور داشته و در انتخابات اسفندماه سال گذشته شاهد ارتقا ۲۳ پله‌ای این استان در انتخابات الکترونیکی بوده‌ایم.


اپراتورها


  • ایسنا: ثبت هشت میلیارد دقیقه مکالمه در اپراتورهای همراه

مجموع مکالمات ورودی اپراتورهای تلفن همراه از سمت سایر اپراتورها، تا پایان سه ماهه‌ چهارم سال ۱۳۹۸ به بیش از هشت میلیارد و ۲۳۸ میلیون دقیقه می‌رسد.

اپراتور همراه اول در مجموع چهار میلیارد و ۳۲۲ میلیون و ۶۲۹ دقیقه مکالمه‌ خروجی به سایر اپراتورهای همراه و بیش از سه میلیارد و ۵۸۱ میلیون و ۲۵۶ هزار دقیقه مکالمه‌ ورودی از سایر اپراتورهای همراه داشته است. همچنین ترافیک درون‌شبکه این اپراتور، بیش از ۲۸ میلیارد و ۶۸۹ میلیون و ۸۶ هزار دقیقه بوده است.

  • ایسنا: کاهش خطوط اعتباری تلفن همراه در کشور

وضعیت توسعه تلفن همراه تا پایان سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که خطوط اعتباری فعال با کاهش ۴۰۳ هزار و ۷۲۷ عددی در مقایسه با سه ماهه سوم مواجه شده است.

مطابق آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره‌ وضعیت توسعه تلفن همراه در سه ماهه‌ چهارم سال ۱۳۹۸، خطوط واگذارشده دائمی ۲۴ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۹۰ عدد و خطوط واگذارشده اعتباری ۱۶۲ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۵۱۹ عدد است که مجموع خطوط واگذارشده دائمی و اعتباری را به ۱۸۷میلیون و ۷۳ هزار و ۶۰۹ می‌رساند.

  • ایسنا: کاهش ضریب نفوذ تلفن همراه

آمار منتشرشده درباره‌ وضعیت توسعه تلفن همراه حاکی از آن است که ضریب نفوذ تلفن همراه در اپراتورهای مختلف در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سه ماهه سوم این سال، ۰.۰۴ درصد کاهش یافته است.

ویژگی‌هایی از جمله تعداد خطوط واگذارشده، ضریب نفوذ، تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ، میزان پوشش جاده‌ای، درصد پوشش جمعیتی، شهر و روستاهای تحت پوشش و درصد مکالمات موفق در هر یک از اپراتورها متفاوت است که می‌تواند آن‌ها را از هم متمایز کند. این شاخص‌ها که توسط رگولاتوری منتشر شده است نشان می‌دهد در حال حاضر تعداد خطوط فعال تلفن همراه تا پایان سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸، به ۱۱۸ میلیون و ۲۵ هزار و ۴۵۲ عدد رسیده که ضریب نفوذ را به ۱۴۲.۰۷ درصد می‌رساند که در مقایسه با سه ماهه سوم، با کاهش ۰.۰۴ درصدی مواجه است.

  • فارس: مکالمه درون شبکه رایتل در سراسر کشور رایگان شد

شرکت رایتل اعلام کرد: به مناسبت ماه مبارک رمضان، مشترکین رایتل می‌توانند به صورت رایگان با یکدیگر مکالمه کنند.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: سامانه پیگیری فعالسازی سیم‌کارت‌های سرپرست خانوار راه‌اندازی شد

به منظور تسهیل فعالسازی سیم‌کارت‌های ارسالی به سرپرستان خانوار، همراه اول سامانه پیگیری راه اندازی کرد.

سرپرستان خانوار که سیم‌کارت رایگان خود را دریافت کرده، ولی هنوز سیم‌کارت شان فعال نشده است، می‌توانند جهت اعلام این موضوع به پرتال همراه اول بخش «پیگیری سیم کارت رایگان»، مراجعه و عدم فعال بودن سیم‌کارت خود را اعلام کنند. اپراتور موارد دریافتی را به شرکت پست جهت تسریع در اعلام وضعیت ارسال و پس از دریافت تاییدیه نسبت به فعالسازی آن‌ها اقدام خواهد کرد.

  • ایرنا: «ایرانسل من»؛ دومین اپلیکیشن محبوب ایرانی‌ها

جدیدترین گزارش منتشرشدۀ فروشگاه اپلیکیشن‌های موبایلی «کافه بازار» حاکی از این است که «ایرانسل من»، اپلیکیشن مدیریت حساب ایرانسلی، دومین اپلیکیشن محبوب ایرانی‌ها است.

بخشی از گزارش سالانۀ کافه بازار با عنوان «گزارش صنعتِ برنامه‌های موبایل در ایران، اندازه، رشد و روندها» به بررسی «برترین برنامه‌های ایرانی در سال ۱۳۹۸» پرداخته است. در این رتبه‌بندی، اپلیکیشن ایرانسل من توانسته با تعداد ۱۱ میلیون نصب، پس از اپلیکیشن «دیوار» با ۲۰ میلیون نصب، به همراه اپلیکیشن پرداخت الکترونیک «آپ» به صورت مشترک در جایگاه دوم قرار گیرد.


موبایل و تبلت


  • ایسنا: پتنت‌ جدید اپل برای یک لپ‌تاپ تاشو

شرکت “اپل” پتنت جدیدی را برای یک لپ‌تاپ تاشو به ثبت رساند که لولای آن می‌تواند مانند ورقه‌های کاغذ خم شود. در پتنت این لپ‌تاپ تاشو آمده که می‌تواند از یک تکه ماده تشکیل شود. لولا لپ‌تاپ هم مسطح بوده و بر خلاف طراحی خشن همه لپ‌تاپ‌ها می‌تواند به آرامی خم شود. این طراحی جدید با قرارگیری لایه‌های قابل خم شدن و نازک امکان‌پذیر می‌شود. هر کدام از این لایه‌ها می‌توانند اتصالات بین اجزاء موجود در دو طرف لپ‌تاپ را برقرار کنند.

  • مهر: تراشه قدرتمند مدیاتک بازی با گوشی را راحت می‌کند

در حالی که شرکت کوالکوم با عرضه تراشه‌های قدرتمند اسنپ دراگون ۸۰۰ و۷۶۵ در تلاش برای فتح بازار گوشی‌های هوشمند است، مدیا تک با یک تراشه استثنایی به میدان آمده است. ظاهراً مدیا تک تراشه Helio G۸۵ را برای نصب بر روی برخی گوشی‌های میان رده و پرچمدار در نظر گرفته تا توان آنها برای اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین را ارتقا دهد. با این حساب در آینده نزدیک شاهد تحول در توان سخت افزاری گوشی‌های نه چندان گران قیمت خواهیم بود.

  • مهر: آیفون ۱۲ در ۴ نسخه عرضه می شود

در گزارشی جدید فاش شده آیفون ۱۲ برخلاف آیفون های قبلی در ۴ نسخه عرضه می شود و همه دستگاه ها مجهز به نمایشگر «او ال ای دی» و اینترنت ۵G هستند.

جان پروسر یکی از کاربران توئیتر که همیشه اطلاعاتی درباره دستگاه های اپل را منتشر می کند، خبر مذکور را فاش کرده است. به گفته او این ۴ مدل عبارتند از :آیفون ۱۲(مینی)، آیفون ۱۲( پلاس/ مکس)، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس. تمام این دستگاه ها نمایشگر OLED خواهند داشت و بریدگی روی صفحه جلویی نیز کوچکتر از آیفون های فعلی خواهد بود. ۲ مدل نخست آیفون ۱۲ با قاب آلومینیومی و  مدل های پرو نیز مانند آیفون ۱۱ پرو با قاب فولادی عرضه می شوند.

  • زومیت: کاهش بی‌سابقه‌‌ ابعاد بازار گوشی‌های هوشمند در پی شیوع کرونا

آمارهای جدید نشان می‌دهند ویروس کرونا تأثیری عمیق بر بازار گوشی‌های هوشمند داشته و ابعاد آن را بسیار کاهش داده است.

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد فصل اول سال ۲۰۲۰، با شدیدترین کاهش ابعاد بازار گوشی هوشمند در تاریخ همراه بود. شرکت‌های تحلیل‌گر بازار، Counterpoint و Canalys هردو تأیید می‌کنند که فروش گوشی هوشمند نسبت به سال گذشته کاهش میانگین ۱۳ درصدی را تجربه کرده است. کانترپوین، کاهش فروش در چین را در فصل گذشته ۲۷ درصد گزارش می‌کند، درحالیکه عدد ۱۸ درصد در جلوی این آمار در گزارش کانالیس دیده می‌شود.

  • دیجیاتو: هواوی تبلت اقتصادی میت پد T8 را معرفی کرد

هواوی از جدیدترین تبلت خود رونمایی کرد. میت پد T8 به نمایشگر ۸ اینچی LCD مجهز شده که در اطراف آن حاشیه‌های زیادی قرار گرفته و با قیمت ۱۰۰ یورو به فروش می‌رسد.

تبلت میت پد T8 از یک نمایشگر ۸ اینچی LCD با رزولوشن ۸۰۰ در ۱۲۸۰ پیکسل بهره می‌برد که در اطراف آن حاشیه‌های زیادی به چشم می‌خورد. حاشیه بخش بالایی صفحه نمایش یک دوربین سلفی ۲ مگاپیکسلی را میزبانی می‌کند که البته نباید انتظار کیفیت مناسبی از آن داشته باشیم. روی پنل پشتی این تبلت یک سنسور ۵ مگاپیکسلی خودنمایی می‌کند.

  • گجت نیوز: آیفون اس ای ۲۰۲۰ با قیمت نجومی به بازار ایران رسید

آیفون اس ای ۲۰۲۰ – iPhone SE 2020 که اخیرا به عنوان میان ‌رده جدید اپل معرفی شد، پس از مدتی کوتاهی با قیمت نجومی به صورت غیر رسمی به بازار ایران رسید.

آیفون اس ای جدید از بدنه شیشه‌ای، صفحه نمایش ۴.۷ اینچی IPS LCD با وضوح ۱۳۳۴ در ۷۵۰ پیکسل و حاشیه‌های زیاد در بالا و پایین همانند آیفون‌های قدیمی بهره می‌برد. شرکت اپل برای آن سیستم عامل iOS 13، تراشه Apple A13 Bionic، سه گیگابایت رم، حافظه ذخیره‌سازی داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی در نظر گرفته است. این گوشی تک دوربین در پشت از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و در جلو از دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی برخوردار شده است. همچنین حسگر اثر انگشت یا تاچ آی دی روی دکمه هوم و باتری ۱۸۲۱ میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ ۱۸ واتی از سایر مشخصات آن محسوب می‌شوند.


لبه دانش


  • ایسنا: ربات‌ بیشتر موجب استخدام انسان‌ بیشتری می‌شود

شاید نباید از روند رشد ربات‌ها در صنایع و مشاغل مختلف ترسید، چرا که نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد بکارگیری ربات‌های بیشتر منجر به استخدام افراد بیشتری می‌شود.

“دارون آسموغلو” اقتصاددان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) و نویسنده این مطالعه گفت: هنگامی که به استفاده از ربات‌ها در سطح شرکت‌ها نگاه می‌کنید، واقعاً جالب است، زیرا ابعاد دیگری نیز وجود دارد. ما دریافته‌ایم که بکار گرفتن ربات‌ها توسط شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به منظور کاهش هزینه‌ها، کاملا خواسته آنها را برآورده نکرده است.

این مطالعه نشان داد که اگرچه افزایش ۲۰ درصدی در استفاده از ربات‌ها از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ منجر به کاهش ۳٫۲ درصدی اشتغال در شرکت‌هایی شد که ربات‌ها را بکار گرفته‌اند، اما ساعات کار کارمندان و کارگران این شرکت‌ها در واقع ۱۰٫۹ درصد افزایش یافته و در قبال آن دستمزدهای آنها نیز افزایش یافته است.

  • ایسنا: شناسایی داروی کرونا با کمک شبیه‌سازی رایانه‌ای

پژوهشگران آلمانی با بررسی محاسبات یک ابررایانه قوی دریافتند که چندین داروی هپاتیت، توانایی سرکوب ویروس کرونا را نیز دارند. پژوهشگران «دانشگاه یوهانس گوتنبرگ» (JGU) آلمان، طی محاسبات گسترده‌ای که با استفاده از ابررایانه موسوم به «MOGON II» انجام داده‌اند متوجه شدند چندین دارو که برای درمان هپاتیت سی به‌کار می‌روند، می‌توانند برای درمان کووید-۱۹ نیز به‌کار بروند. ابررایانه MOGON II، یکی از قوی‌ترین رایانه‌های جهان است که توسط پژوهشگران دانشگاه یوهانس گوتنبرگ و موسسه هلمهولتس در ماینتس آلمان اداره می‌شود.

  • دنیای‌اقتصاد: چین نسل بعدی فضاپیماهایش را به فضا فرستاد

چینی‌ها موفق شدند موشک «لانگ مارچ ۵بی» (Long March-۵B) را همراه با یک فضاپیمای آزمایشی به مدار پایین زمین ارسال کنند. موشک «لانگ مارچ ۵بی» (Long March-۵B) به نوعی سنگ بنای برنامه‌های فضایی اکتشافی چینی‌ها محسوب می‌شود.

این موشک در تابستان پیش‌رو ماموریت مریخی چینی‌ها را انجام خواهد داد و همچنین حامل «ایستگاه فضایی چین» به مدار خواهد بود.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل