وزیر ارتباطات رصد اطلاعات در پیام‌رسان‌ها را تکذیب کرد

پس از نگرانی‌هایی که در مورد رصد داده‌های مردم بر اساس برنامه هفتم توسعه به وجود آمد، وزیر ارتباطات گفت رصد اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌ها صحت ندارد.

به گزارش داتیکا به نقل از مهر، عیسی زارع‌پور روز گذشته در یکی از پیام‌رسان‌های بومی در پاسخ به سوال کاربری در مورد رصد اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌ها گفته: «این خبر که اطلاعات مردم توسط پیام‌رسان‌ها رصد می‌شود، صحت ندارد. بر اساس قوانین کشور و همچنین فتوای مقام معظم رهبری، اطلاعات افراد در پیام‌رسان‌ها جزو حریم خصوصی آنان است.»

ارائه‌ی داده‌های مردم به نهادها یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی بود که از زمان فیلتر شدن پیام‌رسان‌های خارجی و تاکید دولت بر استفاده از پلتفرم‌های داخلی به وجود آمد. موضوعی که بسیاری از مردم را مجاب کرد سمت پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی نروند و ترجیح بدهند به زحمت و با صرف هزینه‌ی وی‌پی‌ان به نمونه‌های خارجی وصل شوند.

وزارت ارتباطات در واکنش به این نگرانی بارها تاکید کرد که از داده‌های مردم محافظت خواهد کرد و خبر تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در هیئت دولت را داد.

اما برنامه هفتم توسعه خلاف گفته‌های این وزارتخانه است. این برنامه در ماده ۷۵ بند ب به بهانه‌ی «آینده‌پژوهی روندهای سبک زندگی جامعه ایرانی»، دستگاه‌های اجرایی و پایگاه‌های داده را موظف به ارائه‌ی مستمر و جامع داده‌ها به صورت آنلاین به سامانه‌ی رصد سبک زندگی مردم کرده است.

راه‌اندازی سامانه «رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم» هم به وزارت ارشاد و مرکز آمار سپرده شده است.

رصد، پایش و سنجش داده‌ها در تمامی پایگاه‌های داده انجام می‌شود یعنی پلتفرم‌ها، پیام‌رسان‌ها و کسب‌وکارهای فضای مجازی هم مکلف به ارائه‌ی داده‌ها هستند. زارع‌پور در اظهارنظر اخیرش گفته که رصد اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌ها صحت ندارد اما اسمی از پلتفرم‌های دیگر و کسب‌وکارهای فضای مجازی نبرده است. این پاسخ نمی‌تواند نگرانی مردم را در مورد داده‌هایشان در فضای مجازی رفع کند.

وزارت ارتباطات برای اینکه اراده خود را در زمینه حفاظت از داده‌های مردم نشان دهد نیاز به واکنش‌های جدی‌تر و اقدامات عملی‌ در مورد ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه دارد چون این ماده در نهایت به ضرر تلاش‌های این وزارت‌خانه در مورد اعتماد به پلتفرم‌های داخلی فضای مجازی تمام می‌شود.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل