اخبار عمومی

وکنش‌های کاربران توئیتر به فعالیت مجدد گشت ارشاد و سیاسی‌شدن کاربران روزمره‌نویس

توئیتر، گشت ارشاد، تحلیل شبکه های اجتماعی

 به گزارش داتیکا، فعالیت مجدد گشت ارشاد در قالب طرح نور از دو هفته پیش تاکنون، واکنش‌های مجازی بسیاری را به‌دنبال داشته است به‌نحوی که فقط در بازه ۳۱ فروردین تا ۲ اردیبهشت بیش از ۲۰ هزار توئیت (بدون احتساب ریتوئیت) با کلیدواژه یا هشتگ «حجاب» و «گشت ارشاد» منتشر شده که ۲۶۰ هزار بار لایک شده است.
تحلیل شبکه لایک‌های توئیت‌های مربوط به این موضوع بیانگر واکنش گسترده کاربران روزمره‌نویس و غیر سیاسی به فعالیت گشت ارشاد است. در این گراف که در آن ۸۶۴۰۰ کاربر حضور دارند، کاربران روزمره‌نویس ۲۵٪ از شبکه را به‌خود اختصاص داده‌اند؛ این دسته از کاربران در یکسال اخیر تقریبا در هیچ یک از موضوعات سیاسی حضور پررنگ نداشته‌اند و این داده‌ها نشان می‌دهد که آغاز بکار گشت ارشاد باعث واکنش سیاسی آن‌ها شده است.
در سوی دیگر کاربران برانداز و مخالف جمهوری اسلامی ۳۱٪ از شبکه، کاربران اصلاح‌طلب و میانه‌رو ۲۷٪ از شبکه و کاربران ارزشی و انقلابی ۱۷٪ از شبکه را تشکیل داده‌اند.
نکته قابل توجه در این گراف، جایگاه مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری است؛ توئیت او در خصوص تذکر رهبری در خصوص رفتارهای بی‌قاعده توسط اکانت «رسانه‌نگار» کوت شد و آن نیز توسط اکانت رهبری، ریتوئیت شد. این داده‌ها نشان می‌دهد که این توئیت‌ها در حالی مورد توجه گروهی از کاربران اصلاح‌طلب، میانه‌رو و عدالتخواه در توئیتر قرار گرفته که بخشی از کاربران ارزشی و انقلابی از آن حمایت نکرده‌اند و همین باعث شده تا اکانت مهدی فضائلی در جایی میان این دو گروه قرار گیرد.
به‌لحاظ محتوایی می‌توان گفت تنها گروهی از کاربران که در این مقطع زمانی بطور جدی از طرح نور و آغاز بکار گشت ارشاد حمایت می‌کردند، در سمت راست قسمت سبز رنگ گراف قرار دارند و بقیه کاربران، با رویکردی انتقادی به این طرح پرداخته‌اند. این امر در ابرکلمات توئیت‌های منتشر شده نیز محسوس بود جایی که در آن کلماتی نظیر «اجباری» و «جنگ» از جمله کلمات پرتکرار بوده است.
نکته مهمی که در تحلیل این داده‌ها باید در نظر گرفت تعداد زیاد کاربرانی است (بیش از ۸۶ هزار کاربر) که نسبت به فعالیت گشت ارشاد حساس بودند و این در حالی است که این داده‌ها فقط یک بازه ۴۸ ساعته را شامل می‌شود. اگر داده‌های دو هفته اخیر راجع به برخوردها در زمینه حجاب و آغاز بکار مجدد گشت ارشاد در قالب طرح نور بررسی شود، احتمالا حجم واکنش‌ها، خصوصا از سمت کاربران روزمره‌نویس به‌مراتب از این میزان بیشتر باشد.

منبع: تلگرام تحلیل شبکه های اجتماعی

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست