درجازدن تکان‌دهنده اینترنت ثابت

گزارش سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد که در مقابل صعود ضریب نفوذ ارتباطات سیار، اینترنت ثابت با کندی باورنکردنی پیش می‌رود

به گزارش داتیکا به نقل از همشهری، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی گزارش آماری از وضعیت توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور در ۳ماهه دوم سال۱۳۹۹ را منتشر کرده است که بر اساس آن، می‌توان نتیجه‌گیری‌های مهمی داشت. این گزارش آماری شامل ۳بخش خدمات ارتباطی (تلفن ثابت، ‌همراه و پهن‌باند) خدمات پهن‌باند (پهن‌باند ثابت و سیار) و همچنین خدمات پستی می‌شود.

براساس این گزارش ضریب نفوذ موبایل در کشور به حدود ۱۵۰درصد رسیده اما با تمام طرح‌های اعلام‌شده درباره گسترش اینترنت فیبر نوری و VDSL از سوی وزارت ارتباطات، ضریب نفوذ در بخش پهن‌باند ثابت با حضور شرکت مخابرات، ۱۷دارنده FCP و چندده دارنده پروانه servco و FWA تنها برابر با ۱۱.۲۸درصد است. ضریب نفوذ در این زمینه نسبت به سال گذشته که برابر با ۱۰.۵۶درصد بوده تنها یک‌درصد رشد داشته است.

نفوذ حدود ۱۵۰درصدی موبایل‌

توسعه روزافزون استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، باعث شده که ضریب نفوذ تلفن همراه به چیزی در حدود ۱۵۰درصد برسد؛ درحالی‌که این ضریب برای تلفن‌های ثابت اداره مخابرات، ۳۴درصد عنوان شده است. اما درخصوص وضعیت اینترنت نیز تلفن‌های هوشمند اختلاف معنی‌دار و قابل‌توجهی با اینترنت‌های ثابت دارند. ضریب نفوذ اینترنت سیار با رشد ۱۰درصدی نسبت به سال گذشته به بیش از ۹۱درصد رسیده و این درحالی است که ضریب نفوذ پهن‌باند ثابت تنها ۱۱درصد بوده است.

طبق آمار ارائه‌شده، ضریب نفوذ در بخش پهن‌باند سیار از ۸۰درصد در پایان سال گذشته تا پایان ۳ماه دوم امسال به ۹۱٫۰۷درصد رسیده است. ضریب نفوذ در علم مدیریت یا بازاریابی، پارامتری است که نسبت فروش یا رواج یک محصول در میان جامعه آماری مورد بحث را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، ضریب نفوذ تلفن همراه در یک کشور، برابر است با نسبت تعداد شماره‌های موبایل فعال در آن کشور به جمعیت فعال. در بخشی از این گزارش آمده است که مجموع خطوط فعال در کشور ۱۲۵میلیون و ۲۵۸هزار و ۳۹۱سیم‌کارت است که این موضوع ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران را به حدود ۱۵۰درصد می‌رساند.

جایگاه ضعیف اینترنت‌های ثابت

به گزارش همشهری، نکته حائز اهمیت در این میان، رشد بسیار ضعیف پهن‌باند ثابت در کشور است. طبق آمارهای منتشرشده در گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ۳ماه دوم سال۹۹ توسعه پهن‌باند ثابت بسیار کندتر از آن چیزی که انتظارش می‌رود است. در روزهایی که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، سرانه مصرف اینترنت در کشور بالا رفته است، مردم استفاده از خدمات پهن‌باند سیار را به ثابت بیشتر ترجیح داده‌اند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر، نبود زیرساخت‌های مناسب برای توسعه بوده است.

براساس آمارهای ارائه‌شده، هم‌اکنون مشترکان شبکه‌های ۳G و ۴G اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ۷۶میلیون و ۵۳۱هزار و ۱۷۹مشترک می‌رسد که این عدد در مقابل مجموع مشترکان پهن‌باند ثابت کشور که ۹میلیون و ۴۷۹هزار و ۳۳۹مشترک است، رقم بسیار بالایی را نشان می‌دهد. البته با شرایط موجود، به‌نظر می‌رسد که برتری عددی پهن‌باند سیار نسبت به پهن‌باند ثابت، نه‌تنها در ماه‌های آینده حفظ شود، بلکه بیشتر هم بشود. درحالی‌که به‌نظر می‌رسید برنامه‌هایی برای راه‌اندازی سرویس‌های اینترنتی بر مبنای فناوری فیبرنوری و VDSL شکل بگیرد، اما در عمل اتفاق چندان خاصی رخ نداده است تا سهم پهن‌باندهای ثابت از اینترنت کشور، رشد چندانی نداشته باشد.

این در حالی است که در اکثر کشورهای جهان اینترنت ثابت به‌خاطر امکان تامین سرعت بسیار بالاتر نسبت به اینترنت موبایل پایه و اساس اصلی ارتباط کاربران را تشکیل می‌دهد. در کشوری مانند سنگاپور میانگین سرعت اینترنت ثابت ۲۲۶٫۶مگابیت بر ثانیه است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه،راهبرد

آخرین اخبار

فهرست