اخبار عمومی

واکنش وزارت ارتباطات به خرید احتمالی سهام دیجی‌کالا از سوی همراه اول: اپراتورها اگر پولی دارند باید به توسعه شبکه اختصاص دهند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در مورد خبری که در چند روز اخیر منتشر شده یعنی خرید احتمالی سهام دیجی‌کالا توسط همراه اول اعلام کرد که در این زمینه تصمیم‌گیر نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت (۲۹ فروردین) در مورد خبری که در چند روز اخیر منتشر شده یعنی خرید احتمالی سهام دیجی‌کالا توسط همراه اول اعلام کرد که در این زمینه تصمیم‌گیر نیست. البته عیسی‌ زارع‌پور در این زمینه اعلام کرد که اگر اپراتورهای تلفن‌همراه پولی دارند باید نخست به توسعه شبکه اختصاص دهند. همچنین زارع‌پور در واکنش به شکایت نوکیا از ایران به دلیل مونتاژ بدون مجوز از این شرکت، گفت که این موضوع مربوط به وزارت صمت است و شکایت در این زمینه همچنان در دادگاه در حال بررسی است. از سوی دیگر زارع‌پور وعده داد که تا پایان سال سرعت اینترنت ۵۰ برابر شود.

ابتدای هفته جاری خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است همراه اول بخشی از سهام دیجی‌کالا را خریداری کند. هرچند خبر دقایقی بعد توسط رئیس هیئت مدیره دیجی‌کالا تصحیح شد و او اعلام کرد که با سرمایه‌گذاران زیادی در حال مذاکره هستند و همراه اول هم یکی از آنهاست. او تاکید کرد که هنوز مذاکره‌ها در این زمینه به نتیجه نرسیده است.

حالا در واکنش به این خبر وزیر ارتباطات هم گفته که در این مورد تصمیم‌گیر نیست و این خبر را نه می‌تواند تکذیب کند و نه تایید. او تاکید کرد که اولویت وزارت ارتباطات اپراتورها و توسعه شبکه است و اگر اپراتورهای تلفن‌همراه پولی دارند باید نخست به این بخش (توسعه شبکه) اختصاص دهند. او در نهایت در این زمینه گفت: « من نه خریدارم، نه فروشنده که بخواهم خرید دیجی‌کالا از سوی همراه اول را تکذیب یا تایید کنم.»

شکایت نوکیا از ایران به کجا رسید؟

سال گذشته تولید و عرضه گوشی‌های تلفن‌همرا با علامت تجاری نوکیا، مورد مناقشه بین وزارت صمت کشور و این شرکت فنلاندی قرار گرفت. حتی در ابتدای سال گذشته سفیر فلاند در نامه‌ای خطاب به وزیر صمت گفت که یک شرکت اقدام به ساخت، تولید، عرضه و فروش گوش‌های تلفن همراه با علامت تجاری نوکیا کرده است که برای مصرف‌کننده عادی تشخیص آن از محصولات واقعی نوکیا غیرممکن است.

در این نامه شرکت فنلاندی نوکیا و نماینده رسمی آن در ایران به عنوان شاکی، هرگونه اعطای اختیار تولید و فروش محصولات نوکیا به شرکت‌های چینی و ایرانی را رد کرده‌ بودند. در نهایت هم مهدی برادران، معاون وزیر صمت درباره تولید موبایل در ایران با نام نوکیا گفته بود که «تولید موبایل به نام نوکیا در ایران، به منزله دور زدن تحریم است و تقلب نیست.»

به گفته او این الزام وجود ندارد که واحد‌ها رسماً ضمانت‌نامه شرکت خارجی را ارائه کنند، چرا که این شرکت‌ها عموماً در حال مونتاژ کالا هستند. به باور او حتی اگر کشور مقصد نامه‌ای هم ارسال کرده باشد با توجه به اینکه این کشور‌ها ایران را تحریم کرده‌اند، نظر آنهاا اهمیتی ندارد.

امروز در واکنش به شکایت شرکت نوکیا از تولید‌کننده‌های گوشی با نام این برند بدون مجوز، وزیر ارتباطات مورد سوال قرار گرفت که او اعلام کرد در این زمینه وزارت صمت باید پاسخگو باشد، چرا که پروانه واحد‌های تولیدی توسط این وزارتخانه صادر می‌شود.

او در این مورد توضیح داد: «در مورد این مسئله خاص یک بحث حقوقی وجود دارد.  آنها ادعا می‌کنند که مستنداتی دارند که اجازه گرفتند از نمایندگی معتبر و خلاف این هم، ادعاهایی وجود دارد. این موضوع در حال بررسی است، ولی در حوزه کاری ما نیست و وزارت صمت باید اظهار نظر کنند.»

او در واکنش به اینکه اما این گوشی‌ها توسط وزارت ارتباطات رجیستر می‌شوند توضیح داد: «هر وسیله ارتباطی که در حوزه الکترومغناطیسی کشور باشد باید از وزارت ارتباطات مجوز بگیرد، از این رو ما به این محصولات مجوز می‌دهیم، اما بحث اصالت در تولید با وزارت صمت است.» به گفته او در این زمینه شکایتی مطرح شده که در حالی بررسی در دادگاه است.

افزایش ۵۰ درصدی سرعت اینترنت

درحالی که هنوز مشخص نیست میانگین سرعت اینترنت در شبکه همراه و ثابت چه میزان است، وزیر ارتباطات وعده داد که تا پایان سال ۵۰ درصد به سرعت اینترنت اضافه خواهد شد.

عیسی زارع‌پور با اعلام اینکه داشبوردی برای بررسی وضعیت اینترنت وجود دارد گفت: «به صورت ماهانه میانگین سرعت کشور در اپراتورهای همراه گزارش می‌شود و مردم می‌توانند این موضوع را کاملا شفاف ببینند.»

او تاکید کرد که برنامه توسعه از تک تک اپراتورها گرفته‌ شده و در حال اجرای کار هستند تا  بتوانند ارتباطات پر سرعت‌تر و باکیفیت‌تری برای مردم فراهم کنند.

منبع: شرق

برچسب‌ها : ،،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست