شفاف سازی سرویس های ارزش افزوده از وعده تا عمل/ کدام اپراتور با مردم همراه تر است؟

داتیکا: اپراتورهای تلفن همراه در کشور مدت ها است که در راستای خدمات دهی خود، سرویس های ارزش افزوده ارائه می دهند. سرویس هایی که برای بسیاری از کاربران آنها مبهم است و نارضایتی های گسترده ای را به همراه داشته است.

هر چند حمایت از حقوق مصرف کننده پیش از وزارت محمد جواد آذری جهرمی جسته و گریخته مورد توجه بوده است، اما وزیر جوان از ابتدای مسئولیتش با شعار دفاع از حق الناس وارد کارزار تبلیغاتی شد و اولتیماتوم های شدید الحن وی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت.

حالا اما برای رفع این ابهام، مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری از مکلف شدن اپراتورها برای اطلاع رسانی مشترکین نسبت به سرویس‌های ارزش افزوده فعال آنها به صورت دو هفته یکبار خبر داده است.

«پیمان قره‌داغی» با ذکر این نکته که اطلاع رسانی به مشترکین پیرامون سرویس‌های ارزش افزوده فعال و کارکرد آنها در حال حاضر نیز در برخی اپراتورهای کشور انجام می‌گیرد ؛تاکید کرده که این موضوع برای تمامی اپراتورها ضروری خواهد بود.

همانطور که ذکر شد بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته در سالهای گذشته سرویس های ارزش افزوده یکی از موارد نارضایتی مردم از اپراتور ها بوده است. نارضایتی که در اثر کم شدن مبالغی نسبتا هنگفت از حساب کاربران، آن هم بدون اطلاع آنها اتفاق افتاد و به جو روانی انتقادی در جامعه منجر شد.

البته در ادامه پیگیری های دولت، قوه قضاییه نیز وارد کار شد، هر چند پس از باز شدن پرونده، فقدان اراده لازم برای مثمر ثمر وارد شدن آن، این اقدام را به حاشیه راند.
از سوی دیگر پژوهش های انجام شده نشان می دهد بر اساس شاخص هایی چون میانگین سن کاربران، میزان سواد رسانه ای کاربران هر اپراتور، نرخ تطبیقی استفاده از گوشی هوشمند و سهم بازار گسترده تر همراه اول، تیغ انتقادات بیشتر متوجه اپراتور اول بوده است.

این در حالیست بعد از شکایت های مردم از مدیریت خدمات سرویس های ارزش افزوده و حضور وزیر ارتباطات در صداوسیما، اپراتور دوم اقدام به اطلاع رسانی در بحث شفاف سازی فعالیت سرویس های خدمات ارزش افزوده کرد و با ارسال پیامکی به مشترکان خود این موضوع را اثبات کرد. شهریور سال گذشته بود که ایرانسل از طریق اپلیکیشن مای ایرانسل، امکان بررسی سرویس های ارزش افزوده را برای کاربرانش فراهم کرد و مشترکان می توانستند از طریق این اپ خدمات ارزش افزوده خودشان را پیگیری کنند.

البته در این میان مطالبه و پیگیری مشتریان جوان ایرانسل هم بی تاثیر نبوده است، عاملی که به نظر می رسد نسبت به تعداد کل کاربران، رتبه بالاتری را در برخورداری از کاربران فعال و پیگیر، برای ایرانسل به همراه داشته است.

با این وجود به نظر می‌رسد راهکار پیامکی که به تازگی اعلام شده می‌تواند راه حل موثری برای آگاهی مشترکین دارای گوشی‌های ساده نسبت به کارکرد خدمات ارزش افزوده فعال روی سیم‌کارت آنها باشد. خدماتی که شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و در مورد تلفن همراه اخبار، مسابقات و رأی‌گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع‌رسانی را شامل می‌شود.

در نهایت با توجه به اینکه شفاف سازی در این زمینه می تواند اعتماد از دست رفته برخی اپراتورها را بازگرداند، حالا باید منتظر ماند و دید همراه اول بالاخره راضی خواهد شد در این خصوص به جای تعللی که جز بی اعتمادی مردم چیزی را در پی نخواهد داشت، در مسیر شفاف سازی گام بردارد یا نه؟ آیا اپراتورها حاضر می شوند بخشی از کمپین های تبلیغاتی و اطلاع رسانی خود را در این زمنیه به کار بگیرند و به شدت گرفتن نارضایتی مردم از این سرویس ها پایان دهند یا نه؟

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست