چالشی که ساسی مانکن جامعه ایرانی را به آن دعوت کرد!

داتیکا- نامش ساسان حیدری است اما کسی او را به این نام و نشان نمی شناسد.معروف است به ساسی مانکن.خواننده ای که در ایران زیر زمینی بود و حالا بعد از خروج از ایران ،چند صباحی است که با موزیک ویدیو ها و ترانه های ضد عرف، تبدیل به سوژه ای برای توجه نسل نوجوان و جوان شده است.

همه چیز از جنتلمن آغاز شد.موزیک ویدیویی که علاوه بر محتوایی که جوانان را به دوستی خیابانی دعوت می کرد، در قلب آمریکا از پوشش دختران دبیرستانی ایران یعنی مانتو و مقنعه استفاده کرد تا نوجوانان را به طور غیر مستقیم و خیلی نامحسوس اغفال کند.تهیه کنندگان این کار، با دیدن موفقیت و پر طرفدار شدن این موزیک این بار پا را فراتر نهادند و رسما نظام آموزشی را به چالش دعوت کردند.این بارنام موزیک ویدیو دکتر بود و رسما نوجوانان را به بستن کتاب ها و چرخیدن در فضای محازی دعوت می کرد.با تصاویری که به راستی مناسب سن کودکان و نوجوانان نبود. اما متاسفانه این ویدیوی ساسی نیز با جمله معروف “اول اینستا بعد کتاب” مورد توجه بسیاری از جوانان و نوجوانان قرار گرفت .در همین زمان بود که فریادها برای فقر فرهنگی در نظام آموزشی کشور آغاز شد و کارشناسان اجتماعی شروع به هشدار دادن درباره جذب نوجوانان و جوانان به هدف تغییر فرهنگ و عرف جامعه ایرانی کردند.اما خواب خرگوشی مسئولان و خانواده ها ادامه داشت و همچنان دابسمش های دکتر در فضای مجازی ،دست به دست می چرخید و بانی تفریح خانواده ها بود، غافل از اینکه ذره ذره متن این ترانه در ذهن نوجوان جا خشک می کند.

حالا ساسی مانکن پا را فراتر نهاده و این بار رسما نهاد خانواده را هدف گرفته است. ساسی مانکن برای کلیپ جدیدش از پورن استار معروف استفاده کرده که تنها جستجوی نام او در گوگل برای نوجوانان فاجعه بار خواهد بود.تهیه کنندگان این ویدیو با هوشمندی تمام از صحنه به یاد ماندنی و تاثیر گذار فیلم ابد و یک روز با بازی نوید محمد زاده استفاده کرده اند تا با طنز هجو آلود که این روزها در ایران مد شده و دست مایه فیلم ها و سریال های طنز است، استفاده از مواد مخدر و بی بند و باری را با چراغ خاموش وارد خانواده ها کنند.نکته اصلی که باز هم باید بر آن تاکید کرد این است که سیاری از مخاطبان ترانه‌های ساسی را در ایران، کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، و بحث این جاست که پخش این ویدیو، چه تاثیری روی این گروه‌های سنی می‌تواند داشته باشد؟ آیا انتشار چنین ویدیویی برای ترانه‌ای که مخاطبانی از گروه‌های سنی پایین هم خواهد داشت، باب توجه به‌این گونه فیلم‌ها را در میان این نسل بیش از پیش نمی‌گشاید؟ نوجوان ایرانی، چقدر امکان بحث با والدین و خانواده، و نماینده‌های فرهنگ رسمی دراین‌باره را دارد؟

جواب هم متاسفانه روشن و واضح است.خانواده و جامعه ، کودک و نوجوانش را بدون آگاهی در برابر چنین پدیده‌هایی، تنها گذاشته‌ و اصلا به عمق فاجعه اهمیت نمی دهد.مسئولین هم حتی یک برنامه جذاب برای نسل امروز ندارند و هزینه ها میلیاردی آنها برای فرهنگ سازی عملا هیچ تاثیری بر روی این گروه سنی ندارد مگر در خانواده هایی که کلا فضای مجازی و اینترنت در آنها جایی ندارد که آن هم به مدد گوشی های هوشمند نایاب است و اصلا درست هم نیست جوان امروز را از تکنولوژی دور نگه داشت اما در هر حال این رهاکردگی نیز تبعات منفی جدی به بار خواهد آورد.

در واقع این پارادوکس‌های ساختاری و تضاد بین رفتار و فکر است که جامعه را به سوی قهقرا سوق می‌دهد، مطالبه زندگی مدرن با افکاری پوسیده علاوه بر باز تولید قشری مصرف‌گرا، منجر به پسروی، ارتجاع و در نهایت تضعیف نیروهای ترقی‌خواه و پیشرو می‌شود. برای نابودی کامل این نیروها می‌بایست تحریم، گرانی و تورم را هم به آن اضافه کنیم تا دیگر مجالی برای تفکر نداشته و به دنبال نانی برای سفره‌اش و معیشت خود باشد.به این ترتیب است که بی تفاوتی به ارزش ها باب می شود قبح روابط خارج از عرف و حتی مصرف مواد مخدر در بین خانواده ها می شکند و نسلی به وجود می آید، بی تفاوت و خوشگذران که برای به تباهی کشیدن جامعه کافی خواهد بود.کاش به دور از تعصب کور هر چه سریعتر چاره ای بی اندیشیم.چاره ای بدون فیلتر و سانسور،به همین ظرافت موزیک ویدیوهای ساسی مانکن

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،پژوهش ارتباطی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست