بررسی داده‌های ترافیک آنلاین/ پرطرفدارترین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی کدام اند؟

داتیکا– پرفروش‌ترین گیشه فیلم، پرتماشاگرترین بازی فوتبال، شلوغ‌ترین فروشگاه آنلاین، پر رفت‌وآمدترین خیابان و به دست آوردن صفاتی از این دست، همواره جذابیت‌های خاص خودش را داشته و دارد. اما در اتمسفر دیجیتال ایران از نظر جریان ترافیکی چه می‌گذرد؟

به گزارش داتیکا، بازارهایی از جنس رسانه‌های دیجیتال در بستر اینترنت، حالتی دو سویه دارند. زیرا از یک سو رقابت بالایی بر سر به دست آوردن مخاطب برقرار است و از سوی دیگر، توجه مخاطبی که جذب چنین رسانه‌هایی شده، تحت عنوان تبلیغات در اختیار دیگر رسانه‌ها قرار می‌گیرد. این مساله ضامن این اصل است که هر چه در فضای دیجیتال درجذب مخاطب بهتر عمل کنید، شبکه قوی‌تری هم تشکیل داده‌اید. این شبکه، برای شما دیده‌شدن، جذب و بازگشت سرمایه، اعتماد مخاطب و دارایی‌های ارزشمندی از این دست را تضمین می‌کند. پس ترافیک بالای هر سایت و اپلیکیشن، یکی از نشانه‌های عملکرد مثبت هر رسانه است.

براساس گزارش های مربوط به داده‌های سال ۹۸، سایت آپارات، ورزش‌سه و دیجی‌کالا رتبه‌های اول تا سوم پرترافیک‌ترین سایت‌های دارای اینماد ایرانی را تصاحب کرده‌اند. دیوار در رده چهارم این رده بندی جای دارد و در رده پنجم، سایت بیتوته قرار دارد. این سایت تنها سایت در بین ۱۰ سایت برتر ایران است که در تهران فعالیت نمی‌کند و دفتر مرکزی این رسانه اجتماعی در اصفهان قرار دارد.

در رده ششم سایت ایرانسل قرار گرفته و نکته جالب آن است که نزدیک‌ترین رقیب این اپراتور یعنی همراه اول، جایی میان ۱۰ سایت اول ایران ندارد. همراه‌اول و رایتل رتبه ۱۳ و ۴۶ رده بندی را در اختیار دارند. اگر سایت‌هایی که اینماد ندارند را مبنای قضاوت قرار دهیم، عملکرد سایت ایرانسل نسبت به رقبا بیشتر هم متمایز می‌شود. در این رده‌بندی ایرانسل سایت ۱۶ و همراه اول سایت ۴۶ پربازدید ایرانی ست و رایتل در میان ۵۰ سایت برتر بدون اینماد جایی ندارد.

براساس داده‌های کافه بازار، در رده بندی اپلیکیشن‌های پرترافیک ایرانی، بهترین عملکرد را دیوار با ۱۹هزار نصب داشته است. سپس آپ و ایرانسل‌من با حدود ۱۱هزار نصب، دومین و سومین اپلیکیشن پرطرفدار ایرانی هستند. باد صبا با ۹هزار، اسنپ با ۷ هزار و تلوبیون با ۶هزار رده‌های چهارم تا ششم را در اختیار دارند. در رده هفتم، اپلیکیشن همراه‌من با حدود ۶هزار نصب جای گرفته تا در میان اپلیکیشن‌های ایران هم ایرانسل گوی سبقت را از رقیب قدرتمندش ربوده باشد. در ادامه این رده‌بندی شیپور، آپارات و دیجی‌کالا، ۱۰ اپلیکیشن پرطرفدار کافه‌بازار را تشکیل می‌دهند.

تنوع حوزه فعالیت پرترددترین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی، می‌تواند موید این نکته باشد که مردم سبک زندگی دیجیتال را به مرور در آغوش می‌کشند و تمرکز در حوزه خاصی محلی از اعراب ندارد. با این وجود، برخی داده‌ها بیانگر آن هستند که هنوز در دوران گذار هستیم. برای مثال براساس داده‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیک، سهم خرده‌فروشی آنلاین از کل بازار تنها ۲درصد است و هنوز سهم بازار خرده‌فروشی سنتی بسیار بیشتر است. به ویژه با وجود چالش‌هایی مثل تحریم، فیلترینگ، پندمی کرونا و … نمی‌توان با خوش‌بینی محض نسبت فرجام مثبت این گذار امیدوار بود. اما مسلما استقبال چشمگیر مخاطبان از اکوسیستم آنلاین، دیگر انکارشدنی نیست.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل