خداحافظ اینترنت جهانی؛ سلام اینترنت ملی!

داتیکا: آبان ماه بود که قطع طولانی اینترنت به دلایل امنیتی، کسب و کارهای اینترنتی را با ضررهای هنگفتی مواجه کرد. این قطعی که بیش از ۱۰ روز به طول انجامید، با ضرر و زیان مالی که به بسیاری از شغل های وابسته به اینترنت بود، وارد کرد، مسوولین را به فکر چاره انداخته است و ظاهر آنها  چاره کار را در این امر دیده اند که با شناسایی کسب و کارهای اینتزنتی؛ در مواقع قطع اینترنت همگانی، به آنها خدمات ارائه دهند! این در واقع به این معناست که باز هم قطعی های طولانی مدت اینترنتی در راه خواهد بود!

به گزارش داتیکا، ماجرا اما از این قرار است که به تازگی نامه ای از رییس اتحادیه کسب و کارهای مجازی منتشر شده است که از آنها خواسته جهت جلوگیری از اختلال در کار در زمان قطعی اینترنت، کسب و کار خود را به اتحادیه معرفی کنند.

هر چند رضا اولفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه در خصوص این نامه گفته: این نامه هیچ داستان خاصی در پشت خود ندارد و به ما هم اعلام تشده؛ چون می‌خواهند اینترنت را قطع کنند پس ما این نامه را به اعضای خود بزنیم. این یک نامه صرفا پیشگیرانه است.

او با اعلام اینکه نمی‌تواند نام سازمان مربوطه که این درخواست را از آنها کرده اعلام کند توضیح داده: این نامه تقریبا ۱۰ روز پیش برای ما ارسال تا اطلاعات مرتبط با کسب‌وکارهای مجازی مانند نام دامنه، آدرس IP، نام سرویس‌دهنده اینترنت و غیره را از کسب و کارها دریافت کنیم که در صورت قطع اینترنت این کسب‌وکارها مانند گذشته خسارت نبینند.

الفت‌ نسب در پاسخ به این سوال که چرا این نامه در دوران قطع اینترنت ارسال نشده تا حالا با ارسال آن ایجاد حساسیت نشود گفته:‌ ما باید نگران این باشیم که در زمان قطع اینترنت کسب‌وکارهای مجازی دچار خسارت نشوند این نامه یک نامه بد یا اتفاق بد نیست، یک کار پیشگیرانه است تا تصمیم‌گیران بدانند اگر قرار باشد اینترنت را مجدد قطع کنند چه تعداد کسب‌وکار دچار اختلال می‌شوند.

با وجود این سخنان اما، باز هم نگرانی ها در خصوص قطع سراسری اینترنت میان کاربران در فضای مجازی وجود دارد.

در واقع نگرانی اصلی از این است که مسوولین بخواهند به جای داشتن “لیست سیاه” برای محدود کردن دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌های “غیرمجاز” به دنبال تهیه یک “لیست سفید” از سایت‌های مجاز بروند و دسترسی به همه سایت‌ها و سرویس‌های دیگر را کاملاً ببندد.این امر به بهانه راه اندازی اینترنت ملی امکان پذیر است.این در حالی است که اینترنت ملی به معنای فیلترینگ نیست و تنها فضای امن تری را برای تبادل اطلاعات ایجاد می کند.

پیش از این هم وزارت ارتباطات در فراخوانی از دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی خواسته اعلام کنند برای ارائه خدماتشان، به کدام سایت‌های خارجی نیاز دارند . در این نامه که تاریخ ۲۹ آبان در فضای مجازی منتشر شد ، معاون وزیر ارتباطات از دستگاه‌های اجرایی خواسته برای بررسی “مشکلات احتمالی” دسترسی مردم به خدماتشان، فایل اکسل یک فرم را از سایت سازمان فناوری اطلاعات ایران دانلود کنند و پس از پر کردن، آن را با ای‌میل به این سازمان بفرستند.

یکی از خواسته‌های این نامه، فهرست کردن میزان وابستگی خدمات این دستگاه‌ها به سرویس‌های خارج از کشور است؛ و به عنوان نمونه، سرویس نقشه گوگل را مثال زده است.

در آن زمان هم امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات  در توضیح این نامه گفته بود که هدف از این نامه دسترسی بهتر سازمان‌های به اینترنت در زمان قطع اینترنت بوده تا ارئه خدماتشان به شهروندان متوقف نشود.

همه این ها است که باعث ایجاد شبهات جدی در خصوص قطعی گسترده اینترنت در ایران و رسیدن به مدل کره شمالی شده است.به این ترتیب چاره ای نیست جز انتظار برای آینده  وباید دید بالاخره مسوولین چه تصمیمی برای وضعیت اینترنت در مشور خواهند گرفت.

 

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل