ورشکستگی، سرنوشت محتوم صنایع آی سی تی در شرایط کرونایی

داتیکا: این روزها در همه دنیا صحبت از ویروسی است که ناخوانده آمد و مهمان شهرها و کشورها شد. مهمانی که البته صاحبخانه را دوست ندارد و برای دید و بازدید نیامده، بلکه آمده تا تلاش کند برای ازبین بردن آدمها. همه گیر شدن کووید ۱۹ اما شهرها ی توریستی و بازارهای اقتصادی را از کار انداخته و زمین گیر کرده است. حالا اقتصاد دنیا  در خطر است. از مغازه داران کوچک محلی که مجبور به ترک محل کسب خود شده اند تا شرکت های بزرگ اقتصادی مانند ال جی و سامسونگ که این روزها زمین گیرند.

به گزارش داتیکا، در این میان هر چند کسب و کارهای اینترنتی کمی رونق گرفته اما وضعیت همه صنایع وابسته آی تی سی مانند بازارهای اینترنتی و فروشگاه های اینستاگرامی نیست.

هنوز از یادها نرفته است که فردی به نام گرگ وایلر مدیر عامل شرکتی به نام وان وب؛ با طراحی استارتاپ تازه ای که قصد داشت تا سال ۲۰۱۸ میلادی، هزاران ماهواره را به مدار زمین بفرستد و از این طریق اینترنتی با سرعت انواع مبتنی بر فیبر نوری را به نواحی دور افتاده دنیا عرضه کند.

این مأموریت  البته به هیچ وجه غیر عادی نبود چراکه شرکت هایی نظیر فیسبوک، گوگل و SpaceX مدت هاست که روی پهپادها، بالون ها و ماهواره ها کار می کنند تا از این طریق به هدفی مشابه دست یابند.

پیش از این اما وایلر الگوی ارائه شده خود را با شرکتی به نام O3b امتحان کرده بود که ۱۲ ماهواره در فاصله ۵۰۰۰ مایلی زمین دارد. این ماهواره ها بخش های بزرگی از جهان را به اینترنت متصل می کنند؛ از جمهوری دموکراتیک کنگو گرفته تا زنجیره های جزایر کوچک و کشتی های کروز در دریای کارائیب همگی از این طریق به اینترنت دسترسی دارند.

او به عنوان بنیانگذار OneWeb می خواست با ایجاد کهکشانی از ماهواره های کوچک در فاصله ۷۵۰ مایلی از زمین پوشش جهانی اینترنت را افزایش داده و با صرف بودجه ای بالغ بر ۲ میلیارد دلار این رؤیا را عملی سازد.

این مبلغ قطعا از بودجه ۱۰ میلیارد دلاری ایلان ماسک که قرار بود برای ایجاد منظومه ماهواره ای خود صرف نماید به مراتب کمتر است و به همین دلیل وایلر تصمیم گرفته بود از نام هایی نظیر ویرجین گروپ و کوآلکام برای سرمایه گذاری در این پروژه دعوت به عمل آورد.

حالا اما، وان وب، استارتاپی که روزی قصد داشت با ارسال هزاران ماهواره تأمین اینترنت به فضا، ایلان ماسک را به چالش بکشد حالا اعلام ورشکستگی کرده است. اولین مقصر این موضوع کسی نیست جز مهمان ناخوانده این روزها یعنی کرونا ویروس.

وان وب اعلام کرده، در حالی که به دریافت پشتیبانی نزدیک شده بود اما دنیاگیری ویروس کرونا بر این شرکت اثر گذاشته و کسب و کار آنها را متوقف کرده است. به این ترتیب این کمپانی به دادگاه ناحیه جنوبی نیویورک درخواست ورشکستی خود را ارائه نموده است.

با این حال درخواست ورشکستگی پایانی بر فعالیت های وان وب نخواهد بود. درخواست بر اساس فصل یازدهم قوانین ورشکستگی ارائه شده و در نتیجه کسب و کار می تواند با سازماندهی مجدد، فرصت دوباره ای برای ادامه حیات داشته باشد.

به این ترتیب  کاملا مشخص است که ویروس کرونا بر روی صنعت آی تی سی نیز تاثیر گذار بوده است و علاوه بر شهرهای خالی و فروشگاه های تعطیل، این صنعت هم تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. ویروسی که به نظر می رسد تازه از همه گیر شدن خود راضی است و قصد ندارد به این زودی ها دست از سر بشریت بردارد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،فناوری ارتباطات،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل