چشمان تاریکی، رمانی که ۴۰ سال پیش کرونا را پیش‌بینی کرده بود+ دانلود

داتیکا: حمله بیوتروریستی، یک سلاح بیولوژیکی خطرناک، سرماخوردگی عادی یا یک ویروس فصلی ناشناخته؟ کرونا، ویروسی که جهان را غرق وحشته کرده، امروز به عنوان داغ‌ترین سوژه خبری ایران و جهان شناخته می شود.  این در حالی است که بیش از ۴۰ سال پیش این ویروس موضوع یک رمان علمی و تخیلی به نام «چشمان تاریکی» بوده است. بسیاری این رمان را پیش بینی کننده شیوع کرونا در جهان می‌دانند. اما  ماجرای اصلی «چشمان تاریکی» واقعا چیست؟

به گزارش داتیکا،  رمان «چشمان تاریکی» با عنوان اصلی «The eyes of the darkness» در سال ۱۹۸۱ توسط «دین کونتز» نویسنده آمریکایی در ژانر وحشت نوشته شده است. کتاب‌های دین کونتز تاکنون به ٣٨ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. چهارده رمان او در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته‌اند. نیویورک‌تایمز نوشته‌های او را «از نظر روانشناسی پیچیده، ماهرانه و اغناکننده» خوانده است.

علت اینکه این اثر دین کونتز دوباره بعد از سال‌ها مورد بحث قرار گرفته، شباهت داستان آن با ویروس کروناست. این رمان درباره یک ویروس مرگبار به نام «ووهان-۴۰۰» است که به عنوان یک سلاح بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این کتاب به ویروسی کشنده و همه گیر اشاره شده که از شهر ووهان در چین آغاز می شود.

موضوع این رمان درباره مادری است که فرزندش به طرز مرموزی ناپدید شده و پس از مدتی از شهر ووهان چین سر در می‌آورد. مادر پسر برای یافتن او به ووهان می‌رود و در آنجا در جریان یک سلاح بیولوژیک جدید و خطرناک به نام ووهان-۴۰۰ قرار می‌گیرد که در آزمایشگاه ساخته شده و افراد زیادی را مبتلا کرده است.

در رمان چشمان تاریکی، هر فردی که ویروس ووهان-۴۰۰ وارد بدن او شود، بیشتر از ۲۴ ساعت زنده نمی‌ماند؛ چراکه بخشی از مغز را که وظیفه کنترل اعمال ارادی بدن از جمله نفس کشیدن را برعهده دارد، نابود می‌کند. نکته جالب‌تر آنکه بر اساس تصویرِ تأیید نشده‌ای که از یکی از بخش‌های این کتاب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دین کونتز در رمان علمی- تخیلی «چشمان تاریکی» از نوع تکامل‌یافته‌تری از ویروس ووهان-۴۰۰ سخن گفته که چندین دهه بعد حدود سال ۲۰۲۰ میلادی باعث بیماری وحشتناکی با علائم آنفلوآنزا خواهد شد!

طبق این تصویر ادعایی، کونتز در این رمان می‌گوید که این بیماری تنفسی جدید به ‌سرعت در سراسر جهان همه‌گیر شده و در برابر تمام درمان‌های شناخته‌شده مقاومت خواهد کرد. البته با وجود این شباهت‌های خیره‌کننده، میان ووهان-۴۰۰ و ویروس جدید کرونا تفاوت‌هایی نیز وجود دارد؛ از جمله اینکه ووهان-۴۰۰ یک ویروس انسان‌ساز بوده که در آزمایشگاه‌های بیولوژیک ساخته شده، اما ویروس کرونا اینگونه نیست. تفاوت دوم مربوط به میزان مرگبار بودن این دو ویروس است؛ درحالی‌که میزان مرگ و میر بین افراد مبتلا به ووهان-۴۰۰ در رمان «چشمان تاریکی» صد درصد است، تاکنون تنها ۲ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

دین کونتز در نسخه اولیه کتاب نام ویروس را «گورکی-۴۰۰» و منشأ آن را آزمایشگاهی در شهر گورکی در روسیه ذکر کرده است اما پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، کتاب ویرایش‌ شده و در نسخه‌ای که در ‌سال ۱۹۸۹ منتشر شده، نام ویروس به «ووهان-۴۰۰» تغییر پیدا کرده است. دین کونتز در‌ سال ۱۹۸۱ شیوع ویروس مرگبار کرونا را از ووهان به کشور‌های مختلف جهان پیش‌بینی کرده و ظاهرا کتاب بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بهبود روابط آمریکا و روسیه، بازنویسی شده است. البته او این کتاب را با نام مستعار لی نیکولز منتشر کرده بود.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی تئوری توطئه شکل‌گرفته اطراف رمان چشمان تاریکی را بسط داده و مدعی شدند که تاریخ انتشار این کتاب هم رمزآلود است؛ زیرا این اثر در ‌سال ۱۹۸۱ منتشر شده که جمع اعداد آن ۱۹ می‌شود و اشاره‌ای به‌ سال ۲۰۱۹ یعنی‌ سال انتشار ویروس کرونا دارد. عدد ۴۰۰ در ویروس «ووهان-۴۰۰» از ضرب دو ۲۰ به دست آمده که نشان‌دهنده ‌سال ۲۰۲۰ است که این ویروس در آن شیوع پیدا کرده است و اولین‌بار نام «ووهان-۴۰۰» در فصل ۳۹ کتاب آمده که جمع اعداد آن می‌شود ۱۲ یعنی ماه دوازدهم‌ سال (دسامبر) که در آن ویروس کرونا برای نخستین‌بار در ووهان شیوع پیدا کرده است.

از طرفی آلبرت وان، رئیس کتاب‌فروشی دیگری در هنگ‌کنگ می‌گوید ووهان شهری است که به اداره تشکیلات تحقیقاتی در چین معروف است و نویسنده آن را به ‌عنوان نام ویروس کتابش انتخاب کرده است. شهر ووهان ‌هاب تحقیقاتی در زمینه‌های میکروبیولوژیک است. نویسنده‌های باهوشی نظیر دین کونتز همه این جزئیات را جمع‌آوری می‌کنند تا داستان‌شان قانع‌کننده به نظر برسد. در نتیجه انتخاب «ووهان-۴۰۰» از سوی این نویسنده اصلا عجیب نیست.

چشمان تاریکی هنوز به صورت رسمی به  فارسی ترجمه نشده است. در لینک زیر نسخه زبان اصلی این رمان را می‌توانید دانلود کنید.

 

The Eyes of Darkness

 

 

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : روزهای قرنطینه!

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل