خبر ویژه

دستورالعمل ساماندهی واگذاری شناسه ارتباطی ابلاغ شد

دستورالعمل ساماندهی واگذاری شناسه ارتباطی، با هدف کاهش موارد سوءاستفاده از شناسه‌‌های ارتباطی و تسهیل پیگیری جرایم و کلاهبرداری‌های تدوین شده است.

به گزارش داتیکا،دبیر شورای عالی فضای مجازی برای مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه و جعل هویت کاربران در فضای مجازی دستورالعمل ساماندهی واگذاری شناسه ارتباطی را ابلاغ کرد. مرکز ملی فضای مجازی باور دارد با ابلاغ این دستورالعمل، عرصه بر کلاهبرداران اینترنتی تنگ خواهد شد.

براساس جزییات منتشر شده واگذاری شماره‌های همراه و یا شناسه های ارتباطی باید طی مراحل قانونی صورت گیرد و در صورتی که افراد بدون گذراندن این مراحل شماره‌ای را به دوستان، اقوام و یا آشنایان خود واگذار کنند و از طریق آن شماره کلاهبرداری و بزهی اتفاق بیفتد، فرد دارنده شماره تلفن باید پاسخگو باشد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، دستورالعمل ساماندهی واگذاری شناسه ارتباطی، با هدف کاهش موارد سوءاستفاده از شناسه‌‌های ارتباطی و تسهیل پیگیری جرایم و کلاهبرداری‌های صورت گرفته از این طریق، به خصوص در حوزه پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای بخش خصوصی ابلاغ شده است.

هنوز جزییات این دستورالعمل منتشر نشده، اما براساس با اطلاعاتی که روی سایت مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفته مطابق این دستورالعمل، هر گونه واگذاری شناسه ارتباطی، بدون طی مراحل قانونی از جمله فرآیند احراز هویت به منظور جلوگیری از سوء استفاده از شماره‌های مردم، غیرمجاز تلقی شده و منجر به محدودسازی ارائه خدمات فضای مجازی به فرد واگذارنده غیرمجاز خواهد شد.

براساس این دستورالعمل، ارائه‌‌دهندگان خدمات فضای مجازی گزارش‌های مرتبط را در اختیار پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی کل انتظامی کشور (فتا) قرار خواهند داد تا در صورت احراز تخلف، محدودیت‌های ضروری بازدارنده در سبد خدمات ارتباطی متخلفان، اعمال شود.

همچنین دستورالعمل ساماندهی واگذاری شناسه ارتباطی، کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی را در خصوص دستگاه‌های اجرایی و پلیس فتا را در حوزه پلتفرم‌ها و کسب‌وکارها موظف به اعلام ضوابط اجرایی مرتبط با این فرآیند کرده است.

این ابلاغیه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی را موظف کرده تا ضوابط، سامانه و سازوکارهای انواع واگذاری‌ها را ظرف حداکثر سه ماه تعیین و ابلاغ کند و پلتفرم‌ها، سامانه‌های ارائه‌دهنده خدمت و دستگاه‌ها موظف هستند در قالب آن وظایف خود را انجام دهند.

این دستورالعمل که در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تصویب رسیده در راستای اجرای بندهایی از سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی مصوب جلسه پنجاه و نهم شورای عالی فضای مجازی کشور توسط دمحمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، جهت اجرا، ابلاغ شده است.

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل