اخبار

رونمایی گوگل از جما

گوگل یک مدل هوش مصنوعی متن‌باز به نام جما (Gemma) منتشر کرده است که می‌گوید با استفاده از همان تحقیقات و فناوری ساخته شده است که برای ساخت مدل‌های هوش مصنوعی جمینای (Gemini) استفاده کرده است.

به نقل از انگجت، این شرکت می‌گوید Gemma به عنوان کمک گوگل به جامعه متن‌باز‌ها محسوب می‌شود و قرار است به توسعه‌دهندگان در ساختن هوش مصنوعی مسئولانه کمک کند.

در حالی که مدل هوش مصنوعی پرچمدار گوگل یعنی جمینای برای رقابت با بهترین‌های مدل‌های هوش مصنوعی جهان مانند ChatGPT ساخته شده است، مدل متن‌باز Gemma سبک‌تر است و برای انجام کار‌های سبک‌تر طراحی شده است.

گفتنی است که گوگل همچنین جعبه ابزار هوش مصنوعی مولد مسئولیت‌پذیر را در کنار Gemma معرفی کرد که شامل یک ابزار اِشکال‌زدایی (باگ‌گیری) و همچنین راهنمایی حاوی بهترین شیوه‌ها برای توسعه هوش مصنوعی بر اساس تجربه گوگل است.

این شرکت Gemma را در دو اندازه مختلف Gemma ۲B و Gemma ۷B در دسترس قرار داده است که هر دو با انواع از پیش آموزش دیده و تنظیم شده ارائه می‌شوند و هر دو به اندازه کافی سبک هستند تا مستقیماً روی لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی توسعه‌دهندگان اجرا شوند.

گوگل می‌گوید Gemma از مدل‌های بسیار بزرگ‌تر در مورد معیار‌های کلیدی پیشی می‌گیرد و هر دو اندازه این مدل بهتر از سایر مدل‌های متن‌باز موجود هستند.

مدل Gemma علاوه بر قدرتمند بودن، برای ایمن بودن نیز آموزش دیده است. گوگل از تکنیک‌های خودکار برای حذف اطلاعات شخصی از داده‌هایی که برای آموزش مدل‌ها استفاده می‌کرد، استفاده کرده و همچنین از یادگیری تقویتی بر اساس بازخورد انسانی استفاده کرده تا اطمینان حاصل کند که انواع تنظیم‌شده دستورالعمل‌های Gemma رفتار‌های مسئولانه نشان می‌دهند.

شرکت‌ها و توسعه دهندگان مستقل می‌توانند از Gemma برای ایجاد برنامه‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند، به خصوص اگر هیچ یک از مدل‌های متن‌باز موجود در حال حاضر به اندازه کافی برای چیزی که می‌خواهند بسازند، قدرتمند نباشد.

گوگل قصد دارد در آینده انواع بیشتری از Gemma را برای طیف وسیع‌تری از برنامه‌ها معرفی کند.

گفته می‌شود کسانی که می‌خواهند هم‌اکنون کار با این مدل را شروع کنند، می‌توانند از طریق پلتفرم علم داده Kaggle، نوت‌بوک‌های Colab گوگل یا از طریق Google Cloud به آن دسترسی داشته باشند.

برچسب‌ها : ،،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل