اخبار

سنگاپور پیشگام رشد استارتاپ‌ها

​ سنگاپور علی‌رغم جمعیت کم و بازار کوچک توانسته از آلمان، فرانسه، استرالیا و هلند پیشی بگیرد و به اولین کشور آسیایی اکوسیستم استارتاپی جهان تبدیل شود.

داتیکا-سنگاپور یک مدل جالب برای نوآوری و یک نمونه عالی از یک کشور نسبتاً کوچک است که اکوسیستم استارتاپی موفقی دارد. این کشور به دلیل ثبات مالی، رویکرد تجاری حرفه‌ای و سیاست‌های مالیاتی، به محل محبوبی برای فعالیت استارتاپ‌های آسیایی تبدیل شده است. با توجه ‌به اینکه سنگاپور جمعیت کم و بازار کوچکی دارد، رشد اکوسیستم استارتاپی آن به مقیاس‌پذیری آن در خارج از کشور بستگی دارد. این مسئله باعث پیشرفت اکوسیستم و گسترش آن در سطح منطقه می‌شود. تولید میلیاردها دلار ارزش، گواهی بر موفقیت اکوسیستم استارتاپی سنگاپور در منطقه است. تسلط شرکت فناوری چندملیتی «گرب» بر منطقه، نشانه بارز دیگری از این حقیقت است که سنگاپور در حال تبدیل به مقر فعالیت‌های استارتاپ‌های پیشرو منطقه‌ای است.

اکوسیستم سنگاپور دارای تعداد زیادی شتاب‌دهنده‌ها و شبکه‌های پشتیبان است. سنگاپور ۵۰۵۳ استارتاپ، ۵۲۵ سرمایه‌گذار و ۲۴۷ مرکز رشد و شتاب‌دهی دارد. برای مثال اینترپرایز سنگاپور، از دفاتر دولتی، برنامه‌های شتاب‌دهنده‌ای دارد که به استارتاپ‌هایی که در مراحل اولی قرار دارند کمک‌های مالی و وام‌های تجاری ارائه می‌دهد. از ابتکارات دیگر این کشور وب‌سایت رسمی استارتاپ سنگاپور است که دیده‌بان اکوسیستم استارتاپی این کشور محسوب می‌شود و بر ارتقای اکوسیستم این کشور تمرکز دارد.

این کشور همچنین دارای زیرساخت دیجیتالی قوی و منابع سرمایه‌گذاری فراوان است. چنانچه میزان سرمایه‌گذاری بر اکوسیستم استارتاپی سنگاپور در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون در ۶۲۵ معامله بود. در سال ۲۰۲۲ نیز اکوسیستم سنگاپور بیش از ۱۰ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار در ۶۹۳ معامله جذب کرد. این ارقام نشان‌دهنده ارتقای سیستم تأمین مالی سنگاپور هستند. زیرا در سال ۲۰۲۰ اکوسیستم حدود ۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیارد دلار در ۴۱۶ معامله جذب کرد.

مشارکت دانشگاه‌ها از دیگر عوامل رشد اکوسیستم استارتاپی این کشور است. دانشگاه‌های سنگاپور نیروهایی با مهارت بالا تربیت می‌کنند و صحنه‌ای برای مشارکت و ارتباط استارتاپ‌ها و حامیان هستند. به‌علاوه کارآفرینی در این دانشگاه‌ها به‌شدت تشویق می‌شود. همچنین بخش دولتی سنگاپور از اکوسیستم استارتاپی بسیار حمایت می‌کند، هرچند این کشور باید مراقب باشد که این حمایت را به یک وابستگی تبدیل نکند.

همان‌طور که گفته شد سنگاپور، یک نمونه بارز و موفق در رشد اکوسیستم استارتاپی است. اکوسیستم این کشور چنان رشد کرده که تبدیل به هاب منطقه آسیا – اقیانوسیه شده است و توانسته جایگاه اول را در این منطقه به دست آورد. بسیاری از موفق‌ترین استارتاپ‌های آسیایی در این کشور مستقر هستند. در واقع این کشور از شکست اکوسیستم استارتاپی هنگ‌کنگ سود زیادی برد و بسیاری از استارتاپ‌های هنگ‌کنگ و دیگر کشورهای آسیایی به سمت سنگاپور روانه شدند.

سنگاپور هر سال جایگاه خود را در رتبه‌بندی جهانی ارتقا می‌دهد. اکوسیستم استارتاپی سنگاپور در سال ۲۰۲۰ رتبه شانزدهم را داشت. سال ۲۰۲۱ توانست به جایگاه دهم، سال ۲۰۲۲ به جایگاه هفتم و سال ۲۰۲۳ به جایگاه ششم دست یابد. سنگاپور توانست در سال ۲۰۲۳ از آلمان، فرانسه، استرالیا و هلند پیشی بگیرد. در واقع سنگاپور در میان کشورهای آسیایی بالاترین جایگاه را در اکوسیستم استارتاپی دنیا دارد. همچنین، سنگاپور میان کشورهایی با جمعیت ۲ تا ۱۰ میلیون نفر در رتبه دوم قرار دارد که نشان‌دهنده میزان قدرت این کشور کوچک است. از نظر امتیاز کسب‌وکار نیز، کشور سنگاپور در رتبه چهارم قرار دارد که نشان‌دهنده یک محیط نظارتی مطلوب برای استارتاپ‌ها است.

در میان‌برترین شهرهای دنیا هم شهر سنگاپور، پایتخت سنگاپور، در جایگاه بیستم قرار دارد. شهر سنگاپور با پرش از ۲ پله و عبور از دو شهر آمریکایی آستین و سن دیگو در بین ۲۰ شهر برتر جهان قرار گرفته است. در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز، شهر سنگاپور با سبقت‌گرفتن از بمبئی، با یک پله جهش در رتبه هفتم قرار گرفت. به‌علاوه صنعت فودتک این کشور توانست با یک جهش چشمگیر به بهترین صنعت استارتاپی این کشور تبدیل شود. شهر سنگاپور در زمینه فین‌تک رتبه ۱۰، در تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی پانزدهم، در فناوری آموزش رتبه ۱۶ و در سخت‌افزار و اینترنت اشیا در رتبه ۲۴ قرار دارد. در مجموع، شهر سنگاپور در ۵ صنعت از ۱۱ صنعت در ۲۵ صنعت برتر جهان قرار دارد.

همان‌طور که در این گزارش نشان داده شد، سنگاپور به اکوسیستم استارتاپی اول آسیا تبدیل شده و دروازه‌ای برای استارتاپ‌های آسیایی محسوب می‌شود. این کشور با جذب استعداد و رقابت با کشورهای منطقه و دنیا می‌کوشد هر ساله جایگاه خود را در اکوسیستم استارتاپی جهان ارتقا دهد. به‌عنوان کشوری با مساحت و جمعیت نسبتاً کم، سنگاپور توانسته به الگوی نوآوری بسیاری از کشورهای بزرگ‌تر و باقدرت‌تر تبدیل شود. هر چند هنوز ضعف‌هایی در اکوسیستم این کشور مانند قیمت بالای املاک و مستغلات دیده می‌شود که جذب استعدادهای فرامنطقه‌ای را سخت می‌کند. بااین‌حال از ششمین اکوسیستم استارتاپی دنیا درس‌های زیادی می‌توان آموخت.

منبع:شرق

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل