طرح دولت برای تولید سیستم عامل بومی/ اندروید ایرانی راه‌اندازی می‌شود؟

پس از شکست در پروژه‌هایی که در گذشته در زمینه تولید سیستم عامل‌ بومی مطرح شد، حالا دوباره وزارت ارتباطات این طرح را به جریان انداخته است.

به گزارش داتیکا به نقل از تجارت‌نیوز، اخیرا معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات فراخوانی به‌منظور تولید سیستم عامل تلفن همراه هوشمند منتشر کرده است. اما به نظر می‌رسد تلاش‌هایی که تاکنون در زمینه بومی‌سازی و توسعه حکمرانی دیجیتال در کشور صورت گرفته، چندان موفقیت‌آمیز و ثمربخش نبوده است. در چند سال گذشته نیز بحث تولید سیستم عامل بومی مطرح شد اما از همان ابتدای کار با شکست مواجه شد.

فراخوان دولت برای تولید سیستم عامل بومی
در فراخوان منتشر‌شده معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، آمده است: «در راستای اجرای بند 18 اهداف عملیاتی سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و به‌منظور شناسایی ظرفیت‌های فنی و اجرایی تولید و توسعه سیستم‌عامل تلفن همراه هوشمند، از بین اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌های خصوصی، غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد که تا تاریخ بیستم دی‌ماه 1401 دارای حداقل یک سیستم‌عامل عملیاتی نصب‌شده روی گوشی هوشمند باشند، برای ارزیابی دعوت به‌عمل می‌آید.»

داوطلبان حداکثر تا تاریخ فوق برای دریافت شرایط ارزیابی و حمایت، درخواست های خود را به‌همراه رزومه فنی و سوابق کاری مرتبط به نشانی رایانامه dti@ict.gov.ir ارسال کنند.(دیجیاتو)

توسعه اینترنت تنها به معنای بومی‌سازی نیست
عمادالدین پاینده، مدیر گروه آزمایشگاه داده و حکمرانی با شاره به اینکه برای تولید سیستم عامل الزامات و قوانینی وجود دارد به تجارت‌نیوز گفت: براساس قانون طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات مکلف است در مورد انجام و عملکرد چنین طرح‌هایی گزارش بدهد. در درجه اول باید بدانیم این کار بر چه مبنایی صورت می‌گیرد. رویکردی که وزارت ارتباطات در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات اتخاذ کرده، رویکرد مناقشه برانگیزی است که به راحتی نمی‌توان درمورد احتمال موفقیت آن اظهار نظر کرد.

او همچنین افزود: اساسا توسعه‌یافتگی در فضای مجازی به معنای بومی‌سازی سیستم عامل و امثالهم نیست. بومی‌سازی تنها یک جنبه از توسعه‌یافتگی است که آنهم در کشور ما چندان موفق نبوده است.

ناکامی هوآوی در تولید سیستم عامل بومی
کشورهای دیگری مانند چین و روسیه نیز در حکمرانی دیجیتال عملکرد تقریبا مشابهی با کشور ما دارند. یکی از این کشورها، چین است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی این کشور نیز نتوانسته در مواردی مثل بومی‌سازی سیستم عامل عملکرد موفقی داشته باشد. پاینده در این‌باره ادامه داد: شرکت هوآوی در چین به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فناوری و قطب اقتصادی شرق آسیا به دنبال تحریم‌هایی که در زمان رئیس جمهوری سابق آمریکا با آنها مواجه شد، سعی کرد تا سیستم عامل جدیدی را راه‌اندازی کند. در آن زمان فعالان این شرکت تلاش کردند سیستم عاملی با عنوان هارمونی او اس توسعه دهند و از آن به عنوان جایگزین اندروید استفاده کنند اما این ایده موفق نشد و نه تنها نتوانست اهداف خود را عملی کند، بلکه خسارت‌های زیادی نیز متحمل شد. این درحالی است که هوآوی یک شرکت خصوصی است که در بالاترین سطح بازارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دارد.

این کارشناس فناوری با تاکید بر اینکه در چنین مواردی باید اولین مطالبه ما از وزارت ارتباطات این باشد که براساس کدام تجربه موفقی چنین فراخوان‌هایی ارائه می‌دهند، بیان کرد: نگاهی به تجربیات گذشته کشور ما نشان می‌دهد به طور کلی پروژه‌هایی که دولت در آنها به عنوان محرک اصلی برای توسعه بازارفناوری قرار داشته به دلیل همراه شدن با رانت و فساد و نبود مکانیسم نظارتی موثر عملکرد موفقی نداشته است. او همچنین اضافه کرد: به نظر می‌رسد چنین پروژه‌هایی بیشتر باعث هدررفت منابع و بودجه می‌شوند تا تولید یک محصول قابل اتکا.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که استقبال از به جریان انداختن دوباره پرح تولید سیستم عامل بومی توسط وزارت ارتباطات به کجا خواهد رسید.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

هیولای «اینترنت ملی»

احتمالا شما هم با شنیدن عنوان «اینترنت ملی» چهار ستون بدنتان می‌لرزد که ای وای قرار است…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست