مخابرات خطوط چهار و پنج رقمی را یک طرفه می‌کند

مخابرات با ارسال ابلاغیه‌های به شرکت‌های مختلف در سراسر کشور اعلام کرده که خطوط چهار و پنج رقمی آنها تا آخر دی ماه یک طرفه می‌شود. مخابرات می‌گوید این ابلاغیه به دستور نهادهای بالادستی بوده است.

داتیکا-مخابرات در اقدامی جدید با ارسال ابلاغیه‌ای به کسب‌وکارهای مختلف به آنها اعلام کرده که سرشماره‌های چهار و پنج رقمی آنها به صورت یک طرفه باید از بستر E1 به بستر SIP-T دایر شود. همچنین مخابرات گفته است که اگر کسب‌وکارها می‌خواهند این خطوط همچنان دو طرفه باقی بماند، شماره‌های خود را به هشت رقمی تبدیل کنند. برخی کسب‌وکارها در گفت‌وگو با «فن‌زی» این اقدام مخابرات را عجیب و باعث تحمیل هزینه‌های بالا به کسب‌وکارشان عنوان می‌کنند. همچنین برخی دیگر می‌گویند، برخلاف شنیده‌ها که گفته می‌شود این اقدام مخابرات جنبه امنیتی دارد، مخابرات با این کار به دنبال افزایش درآمد خود است. در این بین شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با «فن‌زی» اعلام می‌کند که این ابلاغیه از نهادهای بالادستی به آنها رسیده و مجبور به اجرای آن هستند.

رگولاتوری پاسخ‌گو نیست

در نامه‌ای که مخابرات به کسب‌وکارهای مختلف در سراسر کشور ابلاغ کرده، گفته که است:‌ «مطابق آخرین دستورالعمل مصوب مخابرات ایران مقرر شده که کلیه سرشماره‌های چهار و پنج رقمی الزاما به صورت یک طرفه بر بستر SIP-T دایر شود.» همچنین در این نامه که در اختیار «فن‌زی» قرار گرفته است، تاکید شده که ظرف مدت یک ماه از تاریخ این نامه نسبت به درخواست برگردان لینک E1 به SIP-T و تغییر راهیابی سرشماره به حالت یک طرفه اقدام شود. از سوی دیگر مخابرات تاکید کرده که برای تأمین ارتباط دو طرفه، شرکت‌ها می‌توانند خطوط خود را به سرشماره‌های هشت رقمی تبدیل کنند. در نهایت نیز در این نامه اعلام شده که عدم ارائه درخواست در این زمینه به منزله انصراف از سرویس‌ تلقی شده و سرشماره مربوطه از ابتدای دی ماه یک طرفه و در انتهای سال ۱۴۰۲ سلب امتیاز می‌شود.

کسب‌وکارهای مختلف اعلام می‌کنند این اقدام مخابرات باعث تحمیل هزینه‌های بالایی به آنها می‌شود و به دنبال خود سردرگمی و پیچیدگی در کار را هم برای آنها هم برای مشتریانشان به دنبال دارد.

برای پیگیری این ابلاغیه جدید مخابرات طی یک ماه گذشته «فن‌زی» بارها با رگولاتوری و روابط عمومی وزارت ارتباطات تماس گرفته، اما تا لحظه انتشار این خبر پاسخی از سوی مقامات وزارت ارتباطات در مورد این تصمیم دریافت نکرده است. همچنین شرکت‌های مختلف هم اعلام می‌کنند که تماس آنها با رگولاتوری برای جویا شدن از دلیل این تصمیم مخابرات بدون نتیجه باقی مانده است.

تحمیل هزینه‌ها بیشتر به کسب‌وکارها

اما چرا کسب‌وکارها نسبت به این اقدام جدید مخابرات نگران هستند. مجتبی نوایی، مدیر IT مجموعه محک که نرم‌افزارهای حسابداری تولید می‌کنند، در گفت‌وگو با «فن‌زی» اعلام می‌کند که این کار مخابرات یعنی یک طرفه کردن خطوط چهار و پنج رقمی علاوه بر اینکه باعث می‌شود آنها امکان تماس با خارج از شرکت و مشتریانشان را نداشته باشد، باعث می‌شود اگر آنها بخواهند برای ارتباط دو طرفه سرشماره‌های هشت‌ رقمی خریداری کنند، هزینه‌هایشان چند برابر شود.

او در مورد این ابلاغیه جدید مخابرات به «فن‌زی» توضیح می‌دهد: «دو اتفاق در این زمینه رخ داده است. اول اینکه مخابرات دستور داده خطوط E1 به دلیل قدیمی بودن به SIP-T که روی بستر اینترنت است و تکنولوژی جدید‌تری است منتقل شود. ما روی خطوط E1 این امکان را داشتیم که حداقل ۳۰ تماس همزمان داشته باشیم، اما الان با انتقال روی خطوط SIP-T کف برقراری ارتباط ۱۰ تماس است. این یعنی اگر قبلا روی بستر E1 با ۳۰ تماس همزمان ماهیانه نزدیک به ۳ میلیون تومان پرداخت می‌کردیم، با انتقال به خطوط SIP-T با یک افزایش هزینه ۳۰۰ درصدی روبه‌رو شویم.»

او در ادامه به بخش‌های دیگر این ابلاغیه اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگرچه طبق این مصوبه انتقال خطوط E1 به SIP-T نکته مثبتی است، چرا که از تکنولوژی به روز‌تری استفاده می‌کند، اما در ادامه این ابلاغیه آمده که دیگر خطوط چهار و پنج رقمی بعد از این انتقال تکنولوژی نمی‌تواند دو طرفه تماس داشته باشد و اگر می‌خواهید تماس‌هایتان همچنان دو طرفه باشد باید خطوط خود را به هشت رقمی تبدیل کنید. این در خواست در حالی اتفاق می‌افتد که قبلا هزینه این خطوط به مخابرات پرداخت شده و روی این خطوط چهار یا پنج رقمی کارهای مارکتینگی و برندینگ انجام شده است. ما روی این خطوط به صورت دو طرفه به مردم خدمات ارائه می‌دادیم، حالا با تصمیم یک طرفه کردن آنها علاوه بر سردگم شدن مشتریان، باید هزینه‌های بیشتری هم پرداخت کنیم.»

نوایی تاکید می‌کند که اگر تا قبل از این و با دو طرفه بودن خطوط به لحاظ تعرفه رقمی در حدود پنج میلیون تومان پرداخت می‌کردند، حالا با این تصمیم مخابرات باید سالانه ۵۰ میلیون تومان پرداخت کنند و این یعنی افزایش هزار درصدی هزینه‌های آنها. او هر چند اعلام می‌کند که هنوز تصمیم مخابرات در این زمینه اجرایی نشده است، اما اجرای آن را نگران‌کننده می‌داند.

به گفته نوایی آنها روی شماره‌های چهار‌ رقمی و پنج رقمی خود کار مارکتینگ انجام داده‌اند و مشتریانشان نیز از همین طریق خدمات خود را از آنها دریافت می‌کنند، حالا با این تصمیم مخابرات، هم آنها مجبور به پرداخت هزینه جدید برای مارکتینگ هستند هم با حجم عظیمی از تماس‌ها از سمت مشتریانشان روبه‌رو می‌شوند که می‌خواهند بدانند چه اتفاقی افتاده است.

نوایی هرچند می‌گوید که تماس‌های آنها با رگولاتوری در مورد این تصمیم مخابرات و اینکه آیا رگولاتوری با این تصمیم موافق است یا خیر بدون پاسخ مانده است، اما او پیش‌بینی می‌کند که این تصمیم مخابرات بهانه‌ای جدید برای گرفتن پول بیشتر از کسب‌وکارها باشد.

چرا خطوط چهارو پنج رقمی یک طرفه می‌شود

مخابرات ایران اما تمام این گمانه‌زنی‌ها را رد می‌کند و می‌گوید براساس دستوراتی که به او داده شده است این ابلاغیه را به شرکت‌ها ارسال کرده است. داوود زارعیان، معاون تجاری شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با «فن‌زی» در این مورد می‌گوید: «دستوری برای منتقل کردن خطوط چهار و پنج رقمی شرکت‌ها از خطوط E1 به SIP-T به این دلیل است که اولا خطوط E1 قدیمی شده‌اند و دوم اینکه امنیت لازم را ندارند. این تصمیم ربطی به شیطنت مخابرات برای کسب درآمد بیشتر ندارد.»

او تاکید می‌کند که این ابلاغیه به دستور نهاد‌های بالا دستی به مخابرات زده شده و مخابرات هم موظف به اجرای آن است. البته او می‌گوید که در مورد یک طرفه شدن خطوط چهار و پنج‌رقمی در حال مکاتبه با مقامات مربوطه هستند تا با انجام مجموعه کارهای فنی این مشکل را حل کنند.

منبع:شرق

برچسب‌ها : ،،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل