مقابله با انحصار غول های فناوری

قانونگذاران آمریکایی با محدود کردن قدرت انحصاری آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل تلاش می‌کنند که با چالش‌های رقابت در بازارهای دیجیتال مقابله کنند.

آمـــازون، اپـل، فیسبوک و گوگل ممکن است مجبور شوند که در قالب مجموعه گسترده‌ای از اصلاحات ضد‌انحصاری که از سوی گروهی از نمایندگان مجلس که متشکل از 2حزب اصلی آمریکا هستند، اقدامات تجارتی خود را اصلاح کنند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این بسته که متشکل از 5طرح است و نسخه‌های اولیه آن در رسانه‌ها منتشر شده، موضوع ادغام پلتفرم‌های مسلط را سخت‌تر و آنها را از داشتن کسب‌وکارهای دارای تضاد منافع آشکار منع می‌کند. این قانون جامع‌ترین تلاش برای اصلاح قوانین ضد‌انحصاری وضع شده طی چندین دهه از قرن گذشته است.

البته این طرح‌ها قبل از ارائه به کنگره باید از سوی کمیته قضایی تأیید شوند و پیش از امضای قانون به وسیله رئیس‌جمهور، در مجلس سنا تصویب شوند.

این اقدامات در پی تحقیقات طولانی کمیته فرعی دادگستری مجلس در مورد انحصار 4شرکت در سال گذشته تکمیل شده است.
هیأت تحقیق در آن زمان دریافت که آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل از نوعی قدرت انحصاری برخوردارند. بنابراین آنها به این نتیجه رسیدند که قوانین ضد‌انحصاری باید اصلاح شود تا بتوان با چالش‌های منحصر به فرد رقابت در بازارهای دیجیتال مقابله کرد.

درحالی‌که دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در مورد برخی از این راه‌حل‌ها اختلاف نظر داشتند، اما در مورد آسیب احتمالی چنین فضای رقابتی و ضرورت اصلاحات برای رونق بخشیدن به بازار به توافق رسیدند.

2مورد از این طرح‌های جدید، کار را برای آمازون و اپل بسیار دشوار می‌کنند. زیرا هر دو شرکت در بازارهایی فعالیت می‌کنند که محصولات یا اپلیکیشن‌های خاص خود را دارند و به این شکل با سایر فروشندگان یا توسعه‌دهندگان رقابت می‌کنند. این طرح‌ها شامل قانون ضد‌انحصار پلتفرم‌های نرم افزاری است که به‌نظر می‌رسد به «قانون آنلاین انتخاب و نوآوری آمریکایی» تغییر نام داده و دیگری «قانون پایان دادن به انحصار پلتفرم‌های نرم‌افزاری» است. البته گروه‌های فشار حوزه فناوری در این میان بیکار ننشسته‌اند. جفری مان، رئیس و بنیانگذار مرکز بین‌المللی حقوق و اقتصاد می‌گوید: «پذیرش مدل نظارتی اروپا، ابتکار عمل و رقابت شرکت‌های فناوری آمریکایی را در سطح جهانی با مشکل مواجه خواهد کرد.» بد نیست بدانید که این گروه در گذشته، بودجه‌ای از گوگل دریافت کرده است. آدام کواچوویچ، مدیر گروه حمایت از چپ میانه «سایه‌بان پیشرفت»، با حمایت از آمازون، فیسبوک و گوگل و دیگران، اوایل هفته گذشته پستی منتشر و استدلال کرد که درصورت تصویب این دو لایحه، مصرف‌کنندگان بیش از 10ویژگی محبوب را از دست می‌دهند. کواچوویچ اعلام کرد که به این ترتیب، آمازون قادر به ارائه حمل‌ونقل رایگان پرایم برای برخی از محصولات نخواهد بود و گوگل به‌دلیل قوانین منع تبعیض در پلتفرم‌های خود، نمی‌تواند بهترین و محبوب‌ترین نتایج را برای معرفی مشاغل در مناطق مورد نظر کاربران ارائه دهد.

او همچنین نوشت که اپل اجازه ندارد از قبل اپلیکیشن‌های Find My را که به کاربران کمک می‌کند تا گجت‌های گمشده را پیدا کنند، روی دیوایس‌های خود نصب کند. کواچوویچ علاوه بر این اعلام کرد که فیسبوک هم به‌دلیل مقررات تعارض منافع و عدم‌تبعیض نمی‌تواند اجازه ارسال متقابل به اینستاگرام را بدهد.
با وجود این فشارها، حمایت دوجانبه احزاب آمریکا، هشداری خطرناک برای شرکت‌های فناوری محسوب می‌شود. این یکی از معدود مواردی است که هم دمکرات‌ها و هم جمهوریخواهان معتقدند که شرکت‌های فناوری از قدرت زیادی برخوردارند و به همین دلیل از سکون و رکود در حوزه نوآوری نگران هستند.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست