اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ بیش از یک میلیارد گوشی اندرویدی در خطر هک

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز  شنبه هفدهم اسفند ماه را می خوانید:

  • بیش از یک میلیارد دستگاه اندروید در خطر هک

مهر: گزارشی جدید هشدار می دهد بیش از یک میلیارد دستگاه با سیستم عامل اندروید در معرض خطر هک قرار دارد. این دستگاه ها دارای نسخه های قدیمی تر سیستم عامل اندروید هستند. کارشناسان هشدار داده اند بیش از یک میلیارد دستگاه اندروید در معرض خطر هک قرار دارند. بسیاری از این دستگاه ها که هم اکنون نیز فعال و مورد استفاده کاربران هستند، دیگر با آپدیت های امنیتی پشتیبانی نمی شوند و وصله های امنیتی برای برطرف کردن باگ ها و مشکلات دیگر را دریافت نمی کنند. این بدان معنا است که  امکان دارد هکرها با انتشار وسیع باگ هایی به راحتی به دستگاه های کاربران نفوذ کنند. گزارش گروهی حمایت از مشتری «?Which» نشان می دهد حدود ۴۰ درصد از کاربران اندروید از نسخه های قدیمی تر این نرم افزار  استفاده می کنند. این نسخه های قدیمی تر اندروید وصله های امنیتی گوگل را دریافت نمی کنند.

  • از پهپادهای پستی چه خبر؟

ایسنا: پهپاد پستی یکی از تجهیزاتی است که در راستای استفاده از تکنولوژی‌های سبز که آلودگی کمتری دارند، مطرح شده و یکی از برنامه‌های شرکت پست است، البته در گام اول ارائه خدمات برای دستگاه‌های امدادرسان مطرح شده و هنوز خبری از ورود به بحث تجاری نیست. در این راستا حسین فلاح جوشقانی اظهار کرد: پهپاد در حوزه تجهیزاتی است که یک اپراتور می‌تواند از آن استفاده کند. موضوعی که درباره پهپاد مطرح شد، این بود که این قابلیت وجود دارد که بتوانیم با پهپاد هم امکان جابه‌جایی را فراهم کنیم. به اضافه بحث درباره این بود که در راستای ایجاد شهر هوشمند بتوانیم شهر پاک و حمل و نقل پاک‌تری ایجاد کنیم. وی ادامه داد: درباره شهر هوشمند عمده بحث این است که به سمت استفاده از تکنولوژی‌های سبز که آلودگی کمتری دارند و همچنین تجهیزات برقی برویم. یکی از تجهیزات هم پهپاد است که این ظرفیت را دارد که پست نامه‌ها را جابه‌جا کند و این موضوع یکی از برنامه‌های شرکت پست است.

  • پرچمداران جدید ریلمی معرفی شدند

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت ریلمی با برگزاری مراسمی اینترنتی از گوشی‌های Realme 6 و Realme 6 Pro رونمایی کرد. شرکت Realme یکی از شرکت‌های بزرگ چینی است که در سال‌های اخیر توانسته به محبوبیت بسیار خوبی در بین کاربران دست پیدا کند. این شرکت در ماه اوت سال گذشته از گوشی‌های خود با نام‌های Realme 5 و ۵ Pro رونمایی کرد که هر دو گوشی در طول سال فروش بسیار خوبی کردند و ریلمی توانست از فروش این دو گوشی سود نسببتا بالایی را بدست آورد. شرکت ریلمی امروز از جانشینان این دو گوشی یعنی گوشی‌های Realme 6 و Realme 6 Pro  رونمایی کرد و قرار است در آینده‌ای نزدیک این دو گوشی را وارد بازار کند.

  • دراگون به ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال شد

ایرنا: شرکت فضایی اسپیس ایکس کپسول دراگون را به سمت ایستگاه بین‌المللی فضایی پرتاب کرد. این کپسول روز دوشنبه به ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌رسد. کپسول دراگون با حدود چهار هزار و ۵۰۰ پوند بار که شامل تجهیزات آزمایشگاهی و محموله هایی برای فضانوردان مقیم ایستگاه بین المللی فضایی است، روز جمعه از پایگاه نیروی هوایی «کیپ کاناورال» واقع در فلوریدا به سمت ایستگاه بین المللی فضایی پرتاب شد. تنه فشرده نشده این فضاپیما حامل سکوی تحقیقاتی تجاری «بارتولومئو» سازمان فضایی اروپا (ESA) است که در قسمت بیرونی ایستگاه فضایی نصب خواهد شد.

  • مایکروسافت هم به کرونا آلوده شد

ایسنا: مایکروسافت از ابتلای دو نفر از کارکنان خود به ویروس کرونا خبر داد. شرکت آمریکایی مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که دو نفر از کارکنان و پرسنل فعال در این اول تکنولوژی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که پس از تشخیص، به قرنطینه فرستاده شده و تحت بررسی و مداوای نهادهای درمانی مربوطه قرار خواهند گرفت. به گفته این شرکت یکی از آنها در دفتر مرکزی مایکروسافت موسوم به ردموند و یکی دیگر از آنها نیز در دفتر لینکدین، یکی از زیر مجموعه‌های مایکروسافت، در شهر سیاتل کار می‌کرده است.

  • کارمندان «گوگل» هم موظف به دور کاری شدند

پارسینه: در پی شیوع ویروس کرونا، شرکت گوگل از ده‌ها هزار کارمند خود در ایالت کالیفرنیای آمریکا درخواست کرده است از خانه کار کنند.گوگل طی نامه‌ای به کارمندان خود اطلاع داده است با توجه به بحران ایجاده شده در حوزه سلامت، این افراد می‌توانند به محل کار نیایند و از راه دور کار کنند. در این نامه همچنین محدودیت‌هایی برای آوردن مهمان و مدعو به دفاتر این شرکت وضع شده است.گوگل در راستای اقدامات پیشگیرانه، کارکنان خود را نیز از سفر‌های بین‌المللی منع کرده است. این شرکت همچنین در پی ابتلای یک کارمند خود به کرونا، کارکنان دفتر اروپایی‌اش در دوبلین ایرلند را به دورکاری فرستاده است.

  • آیفون ۱۲ پرو به دوربین ۶۴ مگاپیکسلی مجهز می‌شود

شهر سخت افزار: با ورود به سال ۲۰۲۰ شاهد انتشار اطلاعات جدیدی از پرچمداران آیفون ۱۲ اپل هستیم که قابلیت‌های ویژه و تفاوت این نسخه با نسخه‌های فعلی را به نمایش می‌گذارد. حال به تازگی برخی از منابع خبری معتبر مدعی شده‌اند که اپل قصد دارد تا در نسل جدید گوشی آیفون از دوربین ۶۴ مگاپیکسلی به عنوان سنسور اصلی استفاده کند. در روزهای اخیر شاهد انتشار شایعه‌های مختلفی در خصوص قابلیت‌ها نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نسخه جدید پرچمداران آیفون ۱۲ بودیم. در این بین یکی از افشاگران آیفون‌های اپل که با نام کاربری @PineLeaks در توییتر شناخته می‌شود، با انتشار چند پست اطلاعاتی را در خصوص آیفون ۱۲ پرو منتشر کرده است.

  • راه اندازی شبکه نسل پنجم موبایل در چهار شهر کانادا

مهر: کانادایی‌ها سریع‌تر از آمریکایی‌ها به شبکه نسل پنجم تلفن همراه دسترسی می‌یابند و این خدمات در چهار شهر این کشور از سال ۲۰۲۱ در دسترس خواهد بود. شرکت مخابراتی راجرز کانادا بعد از راه اندازی آزمایشی خدمات نسل پنجم در ماه ژانویه، از آغاز به کار قطعی شبکه مذکور در سال ۲۰۲۱ در شهرهای مونترال، اوتاوا، تورنتو و ونکوور خبر داده است. برای استفاده از این خدمات خریداری گوشی گالکسی اس ۲۰ ضروری است و افراد باید مشترک یکی از طرح‌های راجرز شوند. این خدمات بر روی باند فرکانسی ۲.۵ گیگاهرتز ارائه می‌شود.

  • پهپادهایی که همانند خفاش هستند

ایسنا: پژوهشگران “دانشگاه فنی مونیخ” (TUM) در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند پهپادها می‌توانند با استفاده از امواج صوتی راه خود را در تاریکی پیدا کنند. اخیرا هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهپادها با فناوری پیشرفته کنترل همه چیز از بیماری گرفته تا عملیات جستجو و نجات و تحویل پیتزا و موارد دیگر را به دست گرفته‌اند. به طور خلاصه، پهپادها تقریباً در همه زمینه‌ها، کارهای مهمی را انجام داده‌اند و هنوز هم پهپادهای جدیدی برای کارهای جدید توسعه یافته‌اند.اکنون محققان آلمانی در حال توسعه پهپادهایی هستند که می‌توانند همانند خفاش‌ها و با استفاده از روش پژواک یابی راه خود را در تاریکی پیدا کنند. این پهپادها مجهز به یک بلندگو و چهار میکروفون هستند.

  • اضافه شدن کیفیت ۴K به گوگل استادیا

باشگاه خبرنگاران جوان: به تازگی برخی از گیمرهای پلتفرم استایا اعلام مکردند که امکان اجرای بازی‌ها در کیفیت ۴K برای آن‌ها باز شده است. اضافه شدن کیفیت ۴K به گوگل استایا برخی از کاربران شبکه اجتماعی Reddit اعلام کردند که در برخی از عناوین موجود در پلتفرم استادیا، گزینه ۴K را مشاهده کرده‌اند که به این ترتیب ظاهرا گوگل در حال اضافه کردن کیفیت ۴K به پلتفرم خود است. کیفیت ۴K در حال حاضر روی بازی‌های Assassin’s Creed Odyssey، Mortal Kombat 11 و Grid مشاهده شده است. با این حال بسیاری از کاربران نیز اعلام کرده‌اند که هنوز این قابلیت برای آن‌ها فعال نشده است که این موضوع خبر از آزمایشی بودن قابلیت کاربران نیز اعلام کرده‌اند که هنوز این قابلیت برای آن‌ها فعال نشده است که این موضوع خبر از آزمایشی بودن قابلیت  ۴K در استادیا می‌دهد.

  • تبلیغ ماسک تنفسی در فیس‌بوک ممنوع شد

ایران آنلاین: شبکه اجتماعی فیس‌بوک با هدف مقابله با سودجویی ناشی از نگرانی‌ عمومی در پی شیوع ویروس کرونا، تبلیغ ماسک‌های تنفسی را در پلتفرم خود ممنوع کرد. راب لیترن مدیر امور مدیریت محصولات فیس‌بوک دیروز جمعه در توییتی ضمن اعلام این خبر نوشت: ما تحولات مربوط به کووید-۱۹ را به دقت زیرنظر داریم و اگر ببینیم افرادی به دنبال سودجویی از شرایط اضطراری که برای بهداشت عمومی پیش آمده هستند، به روزرسانی‌های لازم را در سیاست‌های خود انجام خواهیم داد. این تغییر از روزهای آینده اعمال خواهد شد.»

  • قدرتمندترین ابررایانه جهان به مصاف کرونا می‌رود

ایرنا:  آزمایشگاه ملی اوک ریج آمریکا اعلام کرد که از قدرتمندترین ابررایانه جهان برای تسریع کار جهت پیدا کردن پروتئینی استفاده می‌کند، که می‌تواند کروناویروس جدید را در آلوده کردن ریه‌ها ناکام بگذارد. کروناویروس‌ها چهار نوع پروتئین دارند که عبارتند از پروتئین spike (s)، envelope (E)، membrane (M و (nucleocapsid (N. پروتئین s متصل به غشای ویروس است و نقش مهمی در اتصال و ورود آن به سلول میزبان دارد، از این رو هدف قرار دادن این پروتئین با داروها و ترکیبات بازدارنده مختلف یک راهکار برای مبارزه با این نوع ویروس‌ها است.

  • شیوع کرونا عرضه آیفون‌های ۲۰۲۰ را با تاخیر مواجه می‌کند

دیجیاتو: شیوع ویروس کرونا در چین، بسیاری از برنامه‌های تولید اپل را بر هم زده است. آیفون ۹ و تمامی مدل‌های سال آینده که از تکنولوژی ۵G نیز پشتیبانی می‌کنند، جدیدترین قربانیان این ویروس هستند. بر اساس تخمین تحلیلگران، گفته می‌شود که این گوشی‌‌ها با تاخیر یک ماهه یا چند ماهه به بازار عرضه خواهند شد. الیوت لن (Elliot Lan) یکی از تحلیلگران زنجیره تامین اپل بوده که همواره تخمین‌های درستی از زمان عرضه گوشی‌های این کمپانی داشته است. او می‌گوید هم آیفون ۹ و هم پرچمداران این کمپانی که معمولا در شهریور معرفی می‌شوند، ممکن است با تاخیری حداقل یک ماه یا حداکثر چند ماه عرضه شوند. او علت این اتفاق را در «مشکلات زنجیره تامین و تقاضای کمتر به دلیلی شیوع ویروس کرونا» می‌داند.

  • اپل با اپلیکیشن‌های مرتبط با ویروس کرونا برخورد می‌کند

آتی رسان: شیوع ویروس کرونا همه دنیا را درگیر کرده و در حالیکه کشورها در تلاشند تا با این ویروس مبارزه کنند، غول‌های تکنولوژی هم به روش‌های کاملا متفاوتی با آن می‌جنگند. از زمان همه‌گیر شدن این بیماری، شرکت‌های تکنولوژی سعی کرده‌اند تا با انتشار اخبار جعلی و اطلاعات غلط درباره ویروس جدید مقابله کنند. هفته گذشته، فیس‌بوک و آمازون قدم‌هایی را برای حذف محصولاتی که ادعای درمان یا محافظت در برابر ویروس کرونا را داشتند، برداشتند. حالا اپل نیز شروع به برخورد با اپلیکیشن‌های مرتبط با این ویروس کرده است. این شرکت اپلیکیشن‌هایی را که اطلاعاتی درباره شیوع ویروس کرونا به کاربران می‌دهند و وابسته به هیچ دولت یا سازمان بهداشتی نیستند مسدود می‌کند. به گزارش CNBC، یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن، اخطاری از طرف اپل دریافت کرده با این عنوان که “اپلیکیشن‌های مرتبط با ویروس کرونا، باید تحت اداره یک سازمان شناخته‌شده باشند”. اپل همچنین به‌تازگی راهنماهای اپ استور را به‌روز کرده تا تصمیم خود را درباره مسدود کردن اپلیکیشن‌هایی که به نوعی با شیوع ویروس جدید ارتباط دارند بیان کند.

  • گوگل به‌زودی سایت‌ها را براساس نسخه‌ی موبایل آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند.

زومیت: گوگل در حال حاضر دامنه‌های جدید را براساس نسخه‌ی موبایل آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند. این رتبه‌بندی از ابتدای سپتامبر (شهریور آینده) برای همه‌ی سایت‌ها اعمال خواهد شد. در روش جدید، سایت‌هایی که نسخه‌های سازگار با تلفن همراه داشته باشند، رتبه بهتری از گوگل می‌گیرند.

  • خط تولید گوشی‌های سامسونگ به ویتنام منتقل شد

ایسنا: شرکت سامسونگ الکترونیکس قصد دارد تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی بخشی از خط تولید گوشی‌های هوشمند خود را به ویتنام منتقل کند. سامسونگ که در روزهای اخیر تحت تاثیر گسترده ویروس کرونا در کره جنوبی مجبور شده کارخانه‌های خود را در شهرهای گومی و دئگو در این کشور تعطیل کند، حالا اعلام کرده که می‌خواهد بخشی از خط تولید گوشی‌های هوشمند خود را به ویتنام منتقل کند تا بدین ترتیب به ثبات بیشتری در تولید و عرضه به بازارهای جهانی موبایل دست پیدا کند.

 

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست