اخبار

میانگین سرعت دسترسی به اینترنت در کشور چقدر است؟

بنا بر آخرین اظهارات مسؤولان، در حال حاضر متوسط سرعت اینترنت در کشور ۱۲ مگابیت بر ثانیه است که با توسعه شبکه فیبر نوری به حدود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

به گزارش داتیکا، وقتی صحبت از سرعت اینترنت می‌شود، استفاده از کلمات تخصصی ممکن است کمی گیج‌کننده باشد اما به‌طور خلاصه، سرعت‌های اینترنتی معمولا با مگابیت‌برثانیه یا Mbps اندازه‌گیری می‌شود و هرچه این نرخ بالاتر باشد، اینترنت سریع‌تر خواهد بود.

سرعت اینترنت بیشتر هنگام لذت بردن از پخش تلویزیون آنلاین، دانلود فایل‌های حجیم یا مرور شبکه‌های اجتماعی اهمیت پیدا می‌کند. هرچه سرعت دانلود کاربر بیشتر باشد، می‌تواند از داده‌های بیشتری نیز استفاده کند و این حالت برای محتواهای با کیفیت بالا که به جریان دانلود ثابت نیاز دارد که کیفیت تصاویر را به حداکثر برساند، ایده‌آل است.

سرعت آپلود هم زمانی اهمیت دارد که پای محتوای مشارکتی در میان باشد، مثل زمانی که با دوستانتان بازی‌های آنلاین انجام می‌دهید یا وقتی یک تماس ویدیویی استفاده می‌کنید یا اینکه بخواهید فایل‌های خود را در سرویس ذخیره فضای ابری خود آپلود کنید.

اما به صورت کلی فناوری روز به روز در حال گسترش است و اکنون در عصر فناوری اطلاعات می‌توان گفت که وجود زیرساخت‌های نسل جدید می‌تواند تاثیرهای جدی بر روی کسب و کارها، اقتصاد، جامعه و… بگذارد با این حال،  فناوری فیبرنوری که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود؛ مورد توجه مسئولان وزارت ارتباطات قرار گرفت.

فناوری فیبرنوری پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل‌های مسی معمولی دارد و داده‌های صوتی و تصویری را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال می‌دهد، به همین دلیل است که با گسترش فناوری و نیاز به اینترنت پرسرعت، جایگزینی کابل‌های مسی قدیمی با فیبر نوری به یک ضرورت تبدیل می‌شود.

این پروژه از جمله طرح‌هایی است که وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت در کشور در دستور کار خود قرار داده و طبق هدف گذاری انجام شده قرار است تا پایان امسال هشت تا ۱۰ میلیون خانوار و تا پایان دولت ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش قرار بگیرند و تا به حال پنج میلیون و ۲۰۰ هزار پوشش ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات اما معتقد است الان میانگین سرعت دسترسی به اینترنت پرسرعت در کشور ۱۲ مگابیت بر ثانیه است، اما با اجرای پروژه مبتنی بر فیبرنوری می توان به سرعت‌های ۱۰۰۰ مگابیت برثانیه دسترسی پیدا کرد. موضوعی که چندی پیش مهدی روحانی نژاد- معاون رگولاتوری- به آن اشاره کرد و گفت: متوسط سرعت اینترنت در کشور ۱۲ مگابیت بر ثانیه است که با توسعه شبکه فیبر نوری در کشور به حدود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهد رسید.

البته با توجه به افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی و تعهد اپراتورها قرار است تا شش ماه آینده میانگین سرعت اینترنت در کشور ۳۰ درصد افزایش یابد.  منبع: ایسنا

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل