وزیر ارتباطات: ما سه برابر نیاز کشور اینترنت تامین کرده‌ایم

وزیر ارتباطات در حاشیه‌ی بازدید از نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران گفت: تقلیل دادن اقتصاد دیجیتال به یک پلتفرم آمریکایی ظلم در حق اقتصاد دیجیتال است.

به گزارش داتیکا به نقل از زومیت، در حالی که قرار بود وزیر ارتباطات در افتتاحیه نمایشگاه الکامپ سخنرانی کند، مشکلات فنی باعث شد مراسم افتتاحیه نیمه‌کاره بماند. وزیر ارتباطات سپس در میان بازدید از غرفه‌ها به برخی از سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

زارع‌پور در مورد اظهاراتی که چندی پیش از قول او منتشر شده و در آن آمده بود که فقط ۱۰ درصد نیاز ما به اینترنت بین‌المللی است، گفت: «من هرگز چنین چیزی نگفته‌ام. بحث ما در مورد پیام‌رسان‌ها بود و گفتم ۹۰ درصد نیاز پیام‌رسانی مخاطبان در داخل است. ما هرچقدر نیاز به پهنای باند بین‌الملل باشد حتماً فراهم می‌کنیم.»

او در ادامه در مورد اختلال روز جمعه گفت: «با اینکه ۲.۵ ترابیت از ظرفیت کشور قطع شد ولی بلافاصله جایگزین شد، چون ما سه برابر نیاز کشور اینترنت تأمین کرده‌ایم. در سال ۱۴۰۰ زمانی که ۴۳۰ گیگ از ارتباط در خلیج فارس قطع شد ما تا چند روز اختلال داشتیم و این چند روز به چند ساعت کاهش پیدا کرده و این کار بزرگی است.»

زارع‌پور همچنین در پاسخ به یکی از خبرنگاران در مورد غیبت بعضی شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌ها در نمایشگاه الکامپ گفت: «این موضوع را باید از دوستان نصر سوال کنید.»

او در ادامه تاکید کرد که تلاش وزارت ارتباطات بر این است که زیرساخت‌های ارتباطی را تقویت کند و توسعه دهیم و بهترین‌ زیرساخت‌ها را برای فعالیت استارتاپ و مردم فراهم کند: «بحث محدودیت‌ها و فیلترینگ خارج از اراده ما اتفاق افتاده و در جای خود قابل بحث است اما من به آقای توانگر هم گفتم تقلیل دادن اقتصاد دیجیتال به یک پلتفرم آمریکایی ظلم در حق اقتصاد دیجیتال ایران است.»

کوچک‌ترین اختلالی را در شبکه ارتباطی کشور برنمی‌تابیم
وزیر ارتباطات تأکید کرد هرجا هر اختلالی که مشاهده می‌کنید، ما مخالف آن هستیم: «مصداق بفرمایید، حتماً دوستان ما در زیرساخت رسیدگی می‌کنند. ما کوچک‌ترین اختلالی را در شبکه‌های ارتباطی کشور برنمی‌تابیم.»

او در پاسخ به خبرنگار زومیت درباره محدودیت‌ها گفت که تصمیم‌گیری در این زمینه جای دیگری گرفته می‌شود و درباره‌ی وعده‌ی پیگیری رفع فیلتر گوگل‌پلی ادامه داد: «من با صدای بلند گفتم که از نظر فنی موافق رفع فیلتر بعضی از پلتفرم‌ها مثل گوگل‌پلی هستیم ولی در مورد پیام‌رسان‌ها تا زمانی که دفتر در ایران نداشته باشند منطقی نیست. شما کسب و کار مردم را به سمت پلتفرمی می‌برید که پاسخگو نیست و مثل این است که بخشی از اقتصاد دیجیتال را روی گسلی بنا کنید که هر دفعه با یک زلزله دو ریشتری فرو می‌ریزد.»

زارع‌پور همچنین از برنامه‌های دولت برای بهتر شدن آینده اقتصاد دیجیتال در کشور در برنامه هفتم توسعه گفت و اعلام کرد که هدف‌گذاری این برنامه رساندن سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۵ درصد است. به گفته‌ی او تمام دستگاه‌ها موظف هستند ظرف سال آینده یعنی از شهریور امسال تا شهریور سال آینده برنامه هوشمندسازی تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال در بخش خودشان را تهیه کنند و به تصویب هیئت وزیران برسانند: «در این برنامه گفته شده که باید به هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و فناوری‌های نوین توجه کنند. وزارت مکلف شده که زیرساخت‌های لازم را فراهم کند، زیرساخت‌های ارتباطی و پردازشی که برای یادگیری ماشینی و تحلیل ماشینی نیاز است.»

به گفته‌ی او وزارت‌های آموزشی مکلف شده‌اند برنامه ملی توسعه مهارت‌های اقتصاد دیجیتال را ظرف ۶ ماه به تصویب هیئت وزیران برسانند و شروع به اجرا کنند که بتوانیم برای تربیت نیروی انسانی ماهر کار کنیم.

هر جای دنیا موفقیتی می‌بینید پشتش جوانان ایرانی هستند
او درباره ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری توضیح داد یکی از راهبردهای این وزارتخانه برای توسعه اقتصاد دیجیتال، بازارسازی برای همین محصولاتی است که در نمایشگاه حضور دارند: «چه در سخت افزار چه نرم افزار و چه پلتفرم، جوان‌های ایرانی کاری کارستان کرده‌اند و ما ظرفیت این را داریم که این سکوها و حتی خدمات فنی مهندسی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به هر کشوری صادر کنیم.»

زارع‌پور اعلام کرد در ۶ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد بین شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های خارجی منعقد شده است: «در بعضی از کشورها شرکت‌های ایرانی در مناقصات برنده شده‌اند اما اسم نمی‌آورم چون ممکن است شرایط تحریم بالأخره فضایی به وجود بیاورد که کارشان تحت تأثیر قرار بگیرد. پیگیر هستیم که زمینه صادرات محصولات و خدمات فنی مهندسی و فناوری اطلاعات را بر بستر زیرساختی که دولت دارد فراهم کنیم. دولت باب تعامل و گفت‌وگو را با همه کشورها، به ویژه کشورهای همسو و همسایه، باز می‌کند.»

او در مورد ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بومی‌سازی فناوری گفت: «جوان‌های ایرانی چند سر و گردن از جوان‌های کشورهای دیگر بالاتر هستند و هرجای دنیا موفقیتی ببینید پشتش جوانان ایرانی هستند. پس ما این ظرفیت را داریم که هم نیاز کشور خودمان و هم نیاز کشورهای دیگر را تأمین کنیم.»

وزیر ارتباطات همچنین اشاره کرد در حوزه تجهیزات ارتباطی از تجهیزات ساخت ایران برای توسعه شبکه مادر مخابراتی کشور استفاده شده: «ریسک بزرگی بود و جواب گرفتیم و الان داریم ۷۰ درصد به ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور با تجهیزات صد در صد ایرانی‌ای که در آستانه صادرات است، اضافه می‌کنیم. چه در سخت افزار چه نرم‌افزار چه پلتفرم می‌توانیم نیاز کشور را تأمین و حتی به کشورهای دیگر صادر کنیم.»

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل