اخبار

چرا ایلان ماسک از OpenAI شکایت کرد ​

ایلان ماسک از شرکت OpenAI و مدیرعامل آن شکایت کرد و مدعی شد که این شرکت مأموریت اصلی خود را به‌خاطر سود فراموش کرده است.

ایلان ماسک در حال تنظیم شکایتی علیه OpenAI و مدیرعامل آن، سام آلتمن است و ادعا می‌کند که این شرکت با مخفی کردن کد جدیدترین محصولات هوش مصنوعی خود، از مأموریت اولیه خود دور شده است.

ماسک در سال ۲۰۱۵ یکی از هم‌بنیان‌گذاران OpenAI بود؛ اما از این شرکت در سال ۲۰۱۸ جدا شد و شرکت هوش مصنوعی خود را به نام xAI را تأسیس کرد.

شکایت او روز پنجشنبه در دادگاه ایالتی کالیفرنیا ثبت شده و ادعا می‌کند اقدامات این شرکت و شراکت آن با مایکروسافت منشور تأسیس OpenAI را نقض کرده است. ماسک خواستار محاکمه این شرکت شده و گفته OpenAI، آلتمن و گرگ براکمن، یکی از بنیان‌گذاران، باید سودی را که از کسب‌وکار دریافت کرده‌اند، پس دهند.

جزییات شکایت چیست؟

OpenAI که به‌عنوان حفاظتی در برابر تهدید هوش عمومی مصنوعی راه‌اندازی شد، هیئتی از ناظران را برای بررسی دقیق همه محصولات خود تأسیس کرد. علاوه بر این، این شرکت دسترسی عمومی به کد محصولات خود را تضمین کرد. اما آلتمن، براکمن و دانشمند ارشد این شرکت ایلیا ساتسکور در سال 2019، OpenAI LP را تشکیل دادند. این نهاد شرکت OpenAI از یک شرکت نسبتاً بی‌ارزش به شرکتی باارزش ۹۰ میلیارد دلار تبدیل کرد. آلتمن تا حد زیادی به‌عنوان مغز متفکر آن طرح و کلید موفقیت شرکت شناخته می‌شود.

در این شکایت آمده است: «مردم هنوز در مورد اخراج سم آلتمن توسط هیئت‌مدیره ابهام دارند و دلیل این اتفاقاً برای آنها روشن نیست. با این حال، یک چیز برای آقای ماسک و عموم مردم واضح است. OpenAI مأموریت اصلی خود را به‌خاطر کسب سود رها کرده است.»

با اینکه مایکروسافت ، به‌عنوان متهم پرونده ماسک معرفی نشده، اما نام آن ۶۸ بار در این دادخواست تکرار شده است. مایکروسافت میلیاردها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده و با این استارتاپ شراکت نزدیک دارد. بخش اعظم این دعوا مربوط به نفوذ آشکار مایکروسافت بر OpenAI و موقعیت اقتصادی این شرکت است. ماسک قبلاً هم مایکروسافت را تهدید به شکایت کرده و آن را به سرقت محتوای ایکس، شرکت رسانه اجتماعی متعلق به ماسک، برای آموزش ابزارهای هوش مصنوعی متهم کرده است.

هم چنین در این دادخواست قید شده است: «OpenAI به یک شرکت تابعه و وابسته مایکروسافت تبدیل شده است و هیئت‌مدیره جدید آن متهم است که نه تنها یک هوش عمومی مصنوعی را برای بهینه‌سازی سود مایکروسافت توسعه داده، بلکه آن را نیز پالایش کرده است.» افزون بر این در شکایت مذکور آمده است: «با اینکه برخی افراد چون آقای ماسک یک تهدید وجودی در هوش عمومی مصنوعی می‌بینند، اما برخی دیگر این فناوری را منبع سود و قدرت می‌دانند.»

 اما OpenAI پاسخ داد

جیسون وان، مدیر ارشد استراتژی OpenAI در پاسخ به شکایت ایلان ماسک گفت که دلیل ماسک برای این کار پشیمانی از ترک OpenAI است. او اظهار داشت: «به اعتقاد ما شکایت ماسک نشئت گرفته از این حقیقت است که او دیگر نقشی در OpenAI ندارد. واقعاً متأسفیم که ماسک از شرکتی شکایت کرده که روزی آن را بنا نهاده بود.»

منبع:شرق

برچسب‌ها : ،،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل