پژوهش ارتباطی

کاربران رسانه‌های اجتماعی از مرز ۵ میلیارد عبور کردند

داتیکا، رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، دیتا ماینینگ

گزارش دیجیتال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی معادل ۶۲.۳ درصد از جمعیت جهان است.

به گزارش داتیکا، «وی آر سوشال» یک شرکت رسانه‌ای و «ملت‌واتر» یک شرکت نرم‌افزاری، به تازگی گزارش سالانه خود را از رسانه‌های اجتماعی و روندهای دیجیتال در سراسر جهان تحت عنوان «دیجیتال ۲۰۲۴» منتشر کرده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد کاربران فعال رسانه‌های اجتماعی از مرز ۵ میلیارد نفر عبور کرده و به ۵.۰۴ رسیده است. در حال حاضر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی معادل ۶۲.۳ درصد از جمعیت جهان است.

طبق این گزارش، به طور میانگین کاربران رسانه‌های اجتماعی روزانه ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه را در پلتفرم‌های اجتماعی انتخابی خود می‌گذرانند و هر ماه از ۶.۷ پلتفرم استفاده می‌کنند. تیک‌تاک در میان سایر شبکه‌های اجتماعی، بالاتر میانگین زمانی را ثبت کرده و به طور متوسط هر کاربر اندروید ماهانه ۳۴ ساعت را در این شبکه اجتماعی وقت می‌گذراند. یوتیوب در جایگاه دوم قرار دارد و کاربران اندرویدی آن ماهانه ۲۸ ساعت را در این شبکه سپری می‌کنند.

این گزارش نشان داد که اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین مردم دنیا است. در گزارش سال قبل وی آر سوشال و ‌ملت‌واتر، واتس‌اپ به‌عنوان پلتفرم محبوب شناخته شده بود. چنانچه ۱۶.۵ درصد از کاربران اینترنت که بین ۱۶ تا ۶۴ سال سن دارند، اینستاگرام را محبوب‌ترین پلتفرم خود می‌دانند. واتس‌اپ با ۱۶.۱ درصد آرا در رتبه دوم قرار دارد.

همچنین این گزارش نشان داد که فیس‌بوک در ۱۲ ماه گذشته تبلیغات جهانی خود را بیش ۲۰۰ میلیون دلار افزایش داده و رشد سالانه ۱۰.۵ درصدی را به همراه داشته است. کاربران لینکدین، اسنپ چت، وی چت و پینترست هم در سال گذشته رشد کرده‌اند.

کاهش محبوبیت محتوای تلویزیون

این گزارش علاوه بر رسانه‌های اجتماعی، سراسر اکوسیستم آنلاین را بررسی کرده است. بنا بر داده‌های این گزارش کاربران به طور میانگین روزانه ۶ ساعت و ۴۰ دقیقه در اینترنت جستجو می‌کنند و آنلاین هستند. این زمان نسبت به سال گذشته ۳ دقیقه (یک درصد) بیشتر شده است. اما کاربران اینترنت نسبت به سال گذشته زمان کمتری را به تماشای محتوای تلویزیون پرداخته‌اند. این زمان تقریباً ۱۷ دقیقه در روز کمتر شده و نسبت به سال قبل ۸.۲ درصد کاهش داشته است.

افزون بر این، هزینه تبلیغات دیجیتال نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته و تقریباً ۷۲۰ میلیارد دلار برای تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۳ هزینه شده است. هزینه تبلیغات اجتماعی با ۹.۳ درصد افزایش به ۲۰۷ میلیارد دلار رسیده و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تأثیرگذار ۱۷ درصد افزایش یافته است.

فصل جدید رسانه‌های اجتماعی

ناتان مک‌دونالد، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل گروه وی آر سوشال، بر اهمیت پایدار رسانه‌های اجتماعی در ارتباطات بین‌فردی ما، ایجاد جامعه، تحقیقات محصول و فراتر از آن تأکید کرد. به گفته او محبوبیت روزافزون تیک‌تاک رفتار آنلاین را تغییر داده است. او تأکید می‌کند که رویکرد تبلیغات و برادکستینگ برای برندها در پلتفرم‌های اجتماعی ناکارآمد است.

مک‌دونالد همچنین بر اهمیت فزاینده اولویت دادن به یک ذهنیت اجتماعی تأکید کرد. او به رشد مثبت در پلتفرم‌های مختلف اجتماعی اشاره کرد که هر کدام مزایای منحصربه‌فردی دارند؛ برای مثال پینترست برای تجارت اجتماعی و فیس‌بوک برای تعامل با جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند. مک‌دونالد اهمیت درک پیچیدگی‌های پلتفرم‌ها و استفاده از هر رسانه‌های اجتماعی برای ارتباطات فرهنگی مرتبط با آن را برای بازاریابان برجسته کرد.

الکساندر ساب بیرتنس، مدیر ارشد استراتژی در ملت‌واتر نیز در این مورد گفت: «از آنجایی که رسانه‌های اجتماعی با بیش از پنج میلیارد کاربر وارد فصل بعدی خود می‌شوند، درک الگوهای استفاده، تعامل و روندهای نوظهور برای کمک به برندها برای پیدا کردن صدای منحصر به‌ فرد خود در میان تمام گفت‌وگوهای آنلاین بسیار مهم است. با وجود گزینه‌های متعدد، برندها باید به‌دقت تشخیص دهند که مخاطبان هدفشان کجا به دنبال اطلاعات هستند و روایت‌های قانع‌کننده‌ای بسازند که آنها را مجذوب کند.»

منبع: شرق

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : پژوهش ارتباطی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل