ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل ایران تا پایان سال ۹۸ به ۴۳۰۹ گیگابیت رسید

ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل کشور تا پایان سال ۹۸ با ۵۲۰۰ درصد افزایش به ۴۳۰۹ گیگابیت بر ثانیه رسید.

به گزارش داتیکا به نقل از آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، براساس گزارش عملکرد ارایه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در همین زمان ظرفیت پهنای باند داخل نیز با ۳۸۰۰ درصد افزایش ۲۴۰۲۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

یکی از الزامات مهم اقتصاد دیجیتال و توسعه فناوری‌های نوین دنیا، تامین زیرساخت‌های ارتباطی کشورها است. روند توسعه ارتباطات که از ابتدای دولت یازدهم آغاز شده بود و دستاوردهای بسیار ارزشمندی از جمله افزایش تعداد مشترکین تلفن همراه به بیش از ۱۱۵ میلیون مشترک و همچنین رشد ظرفیت انتقال و پهنای باند بین‌الملل در زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات را حاصل کرد.

در دولت دوازدهم، ضمن تسریع در پوشش شهری که در ظرف یک سال تمامی شهرها تحت پوشش و دسترسی قرار گرفتند، به پوشش جاده‌ای و فیبرنوری در کیفیت ارتباطات نیز توجه شد.

گفتنی است که به عنوان یک دستاورد قابل توجه، ظرفیت فیبرنوری شبکه ملی اطلاعات به بیش از ۲۴۰ هزار کیلومتر در سراسر کشور افزایش یافت. مهمترین تکلیف حاکمیت در توسعه زیرساخت‌ها از جمله در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، اطمینان از دسترسی عموم شهروندان به خدمات پایه است. در طول سال‌های گذشته، ضریب نفوذ تلفن همراه، اینترنت و همچنین میزان استفاده از تلفن‌های هوشمند، به طور چشمگیری در شهر و روستا افزایش یافته است. این امر مرهون ایجاد زیرساخت‌هایی است که توازن عرضه و تقاضا را به شکل معقولی در خدمات ارتباطی، تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی و … برای عموم شهروندان به همراه داشته است.

به تعبیر دیگر، ارتقای دسترسی شهروندان به خدمات باکیفیت ارتباطی برای تامین مجموع‌های از نیازها اعم از سرگرمی، تجارت، آموزش، تعامل و … مهمترین دستاورد دولت در این بخش به شمار می‌رود.

از همین رو با تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه زیرساخت‌های کشور، شبکه ملی فیبر نوری به ۷۰ هزار و ۷۸۹ کیلومتر رسیده است.

در همین حین، ظرفین پهنای باند ترانزیت ارتباطات بین‌الملل با ۴۱۰۰ درصد افزایش به ۴۷۹۴ گیگابیت بر ثانیه و ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور با ۲۴۰۰ درصد افزایش به ۲۷ هزار و ۶۰۱ ترابیت بر ثانیه تا پایان سال ۹۸ رسیده بود.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست