اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/افزایش سرعت انتشار «کرونا» با شبکه های اجتماعی

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز شنبه سوم اسفند ماه را می خوانید:

  • دلیل مشکلات “دولت همراه” به یک زبان ساده

ایسنا: دولت همراه بناست خدمات دستگاه‌های دولتی را به‌صورت غیرحضوری ارائه کند؛ هرچند ارائه این خدمات از طریق اپلیکیشن دولت همراه چندان مطابق میل مردم نیست، اما معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است که لازم نیست دولت اپلیکیشن یا برنامه ارائه دهد، بلکه خدمات دولت باید از طریق اپلیکیشن‌های پرکاربر ارائه شود.”دولت همراه” راه‌اندازی شده تا با بهره‌گیری از آن، مردم به‌جای مراجعه‌ حضوری برای دریافت خدمات دولتی، هر زمان و هر جا این خدمات را دریافت کنند و به همین دلیل است که حل چالش‌های آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و ایجاد بهره‌وری، با بهره‌گیری از خدمات دولت همراه میسر می‌شود.

  • گوگل به جمع آوری اطلاعات کودکان متهم شد

پارسینه: دادستان ایالت نیومکزیکو آمریکا به دلیل جمع آوری اطلاعات کودکان بدون اجازه والدین از گوگل شکایت کرده است. دادستان ایالت نیومکزیک آمریکا از گوگل شکایت کرده است. گوگل متهم است برخلاف قانون، اطلاعات مربوط به کودکان را جمع آوری کرده است. طبق این شکایت گوگل با استفاده از بسته سرویس‌های آموزشی خود از کودکان و خانواده‌های شان جاسوسی کرده است. این بسته سرویس‌های آموزشی در مدارس و میان معلمان و والدین برای فروش عرضه شده بوده است.

  • گوشی‌های جدید «آنر» به بازار آمد

دنیای اقتصاد: بیش از ۶۰۰ روز از فعالیت برند آنر در ایران می‌گذرد و این شرکت توانسته در همین مدت کوتاه توجه کاربران ایرانی را نیز به محصولات خود جلب کند. پس از موفقیت مدل X۸ در سطح جهانی و فروش ۵/ ۱ میلیون نسخه از آن در خاورمیانه، شرکت آنر گوشی HONOR ۹X را نیز به بازار ایران عرضه کرده است. این مدل با برخورداری از دوربین سلفی بیرون جهنده، حسی از آینده را به کاربر منتقل می‌کند و سخت‌افزار قدرتمند آن نیز با برخورداری از رم ۶گیگابایتی، روان‌ترین تجربه دیجیتالی ممکن را به کاربر ارائه می‌کند.

  • آمازون کالاهای مدعی درمان کرونا را حذف می کند

مهر: آمازون فهرست کالاهایی که ادعای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا یا درمان آن را دارند از پلتفرم خود حذف می کند. شرکت آمازون فهرست کالاهایی که با ادعای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا یا درمان آن در این پلتفرم عرضه شده اند را حذف می کند. این شرکت تغییر مذکور را در هفته جاری به فروشندگان طرف سوم اعلام کرده است. همچنین چنانچه فروشندگان «ادعاهای پزشکی ممنوعه» را حذف کنند، آمازون حذف آن را از فهرست فروشندگان برچسب دار (مشخص شده ) در نظر می گیرد.

  • عفونت شدید ریوی در کمین فضانوردان ایستگاه فضایی 

باشگاه خبرنگاران جوان: باکتری‌هایی که در زمین به ظاهر خطر چندانی ندارد و با مصرف دارو به آسانی درمان می‌شوند در فضا خطری مرگبار برای فضانوردان محسوب می‌شوند. کارشناسان پس از شناسایی باکتری‌های Burkholderia cepacia و Burkholderia به فضانوردان توصیه کردند از سیستم تصفیه آب فضانوردان آژانس فضایی روس کاسموس در قسمت آزمایشگاه این آژانس در ایستگاه فضایی استفاده کنند. این باکتری‌ها موفق به عبور از تمامی سیستم‌های مراقبتی و بهداشتی در دستگاه تصفیه آب آشامیدنی فضانوردان شده اند و می‌توانند سبب آسیب به سیستم ایمنی بدن فضانوردان و ابتلای آن‌ها به بیماری هایی، چون فیبروز کیستیک شوند.

  • اخبار جعلی در توییتر با رنگ نارنجی مشخص می‌شوند

دنیای اقتصاد: توییتر در حال تست و ارزیابی قابلیت جدیدی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا توییت‌های حاوی مطالب جعلی و دروغ یا اطلاعات نادرست منتشرشده از سوی سیاست‌مداران یا دیگر چهره‌های مطرح را با لیبل‌های نارنجی یا قرمز مشخص کنند.توییت‌های حاوی اخبار و اطلاعات جعلی به رنگ‌های نارنجی یا قرمز درخواهند آمد و اطلاعات درست توسط چک‌کنندگان حقیقت (Fact-checkers)، روزنامه‌نگاران و دیگر کاربران منتشر خواهد شد.

  • دیدن داخل اجسام ممکن شد!

ایسنا: یک دوربین جدید می‌تواند با استفاده از الگوهای نور لیزری و امواج تراهرتز، جزئیات پنهان درون اشیای جامد را ببیند. به لطف گروهی از فیزیکدانان دانشگاه ساسکس(Sussex) اکنون می‌توان داخل اشیای جامد را دید. این گروه یک دوربین غیرخطی ساخته است که قادر است با استفاده از پرتوهای تراهرتز(THz) تصاویری با وضوح بالا از داخل اجسام جامد ضبط کند که در نوع خود اولین است. این دوربین تراهرتز از الگوهای نور لیزری برای دیدن داخل اشیاء استفاده می‌کند. با انجام این کار، این تصاویر می‌توانند ویژگی‌های مخفی لحظه‌ای موجودات زنده را نشان دهند.

  • ۶۰۰ اپلیکیشن مخرب تبلیغاتی از گوگل پلی حذف شدند

آتی رسان: شرکت گوگل به تازگی در مدیریت اپلیکیشن‌های مخرب در فروشگاه پلی سخت‌گیرتر از قبل عمل می‌کند. حجم بالای نرم‌افزاری‌ها در فروشگاه گوگل‌ پلی، این شرکت را به انجام اقدامات شدیدتری در این هفته مجبور کرده است. این شرکت در اوایل هفته جاری در وبلاگ بخش امنیتی خود اعلام کرد که ۶۰۰ اپلیکیشن مخرب را از فروشگاه نرم‌افزاری خود حذف کرده است. گوگل گفت که این اپلیکیشن‌ها شامل مواردی هستند که در هنگام استفاده، تبلیغات تمام صفحه‌ای را نمایش می‌دهند و یا حتی در هنگام استفاده نکردن از آن‌ها، تبلیغات غیرمنتظره‌ای برای کاربران نشان داده می‌شود.

  • شرکت استرالیایی اطلاعات ۱۲۰ میلیون خانوار را لو داد

فارس: محققان موسسه امنیتی آپ گارد می‌گویند که یک شرکت استرالیایی به نام تتراد که در زمینه تجزیه و تحلیل شرایط بازار فعالیت می‌کند،  موجب افشای اطلاعات ۱۲۰ میلیون خانوار در نقاط مختلف جهان شده است. این اطلاعات بر روی سرورهای کلود اس ۳ آمازون نگهداری می‌شدند. تتراد با شرکت‌هایی مانند Experian Mosaic و Claritas/Nielsen همکاری داشته است. از جمله مشتریان مشهور این شرکت می‌توان به Chipotle، Kate SpadeوBevmo اشاره کرد.

  • هشدار گوگل برای نصب اپلیکیشن روی دستگاه های هواوی

مهر: گوگل با انتشار پستی به کاربرانش هشدار داده تا اپلیکیشن و سرویس های این شرکت را روی دستگاه های هواوی نصب نکنند. در ماه می ۲۰۱۹ میلادی دولت آمریکا شرکت هواوی را در فهرست سیاه صادراتی خود قرار داد و همین امر روی رابطه شرکت با گوگل تاثیر گذاشت. اکنون  دستگاه های اندروید جدید هواوی اجازه نصب پیش فرض سرویس های جی میل، مپز یا پلی استور را ندارند. رهمین راستا گوگل بیانیه جدیدی خطاب به مشتریانش توصیه کرده از ساید لود کردن اپلیکیشن های اندروید روی دستگاه های هواوی خودداری کنند. ساید لود کردن در دستگاه های اندروید به معنای نصب بسته یک اپلیکیشن در فورمت APK  است. چنین بسته هایی به طور معمول از وب سایت هایی به غیر از گوگل پلی استور دانلود می شوند.

  • آپدیت اندروید ۱۰ برای سامسونگ گلکسی ای ۷۰ منتشر شد

گجت نیوز: سامسونگ با سرعت قابل‌قبولی در حال عرضه اندروید ۱۰ برای گوشی‌هایش است و حالا کاربران گلکسی ای ۷۰ نیز می‌توانند طعم اندروید ۱۰ را با رابط کاربری وان یو آی ۲ بچشند. پس از گلکسی ای ۳۰ و ای ۵۰ اس،‌ حالا گلکسی ای ۷۰ نیز آپدیت اندروید ۱۰ را دریافت کرده و این موضوع نشان‌دهنده سرعت‌عمل بسیار بهتر سامسونگ در ارائه آپدیت اندروید جدید نسبت به گذشته است.

  • کاربران واتس‌اپ به ۲ میلیارد نفر رسید

باشگاه خبرنگاران جوان: بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده، واتس‌اپ اکنون بیش از ۲ میلیارد کاربر دارد، رقمی که شرکت مادر آن در سال ۲۰۱۷ به آن رسیده است. البته این پیام‌رسان توضیح نداد که چگونه به این تعداد کاربر رسیده است، اما درک دلیل آن دشوار نیست. واتس‌اپ یکی از ارکان ارتباطات سیار در بسیاری از نقاط جهان است و در برخی موارد نقش مهمی در خرید، مبارزات سیاسی و سایر جنبه‌های زندگی روزمره دارد. تعداد کمی از رقبای مهم دیگر در این زمینه وجود دارند که پیام‌رسان فیسبوک یکی از آنهاست.

  • هند بر روی هوش مصنوعی و ۵G تمرکز می‌کند

فارس: نارندرا مودی، نخست وزیر هند از دانشمندان خواسته تا بر روی فناوری‌های جدید از جمله ۵G ، هوش مصنوعی (AI) و منابع انرژی تجدید پذیر تمرکز کنند تا بهبود در کیفیت زندگی افراد عادی حاصل شود.

  • سونی به‌دلیل کرونا از شرکت در رویداد PAX East 2020 انصراف داد

زومیت: سونی اعلام کرد برای حمایت از سلامت و ایمنی کارکنان جهانی خود تصمیم گرفته است برنامه‌هایش برای رویداد سالانه‌ی PAX East را لغو کند. این اواخر، بسیاری از شرکت‌های فناوری به‌دلیل نگرانی‌های مرتبط‌ با شیوع کووید۱۹ (ویروس کرونای جدید) از حضور در رویدادها و کنفرانس‌های بزرگ تجاری کنار کشیده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. خوشبختانه یا شوربختانه سونی نیز رسما اعلام کرده است با هدف حمایت از سلامت و ایمنی کارکنان جهانی‌اش قصد دارد برنامه‌های خود برای رویداد سالانه‌ی PAX East را لغو کند.

  • حمله باج افزاری به شبکه گاز طبیعی آمریکا

مهر: یک حمله باج افزاری به شبکه گاز طبیعی آمریکا و تأسیسات فشرده‌سازی گاز در این کشور منجر به توقف فعالیت بخش‌هایی از این شبکه شده است. آژانس امنیت زیرساخت‌ها و امنیت سایبری آمریکا اعلام کرده که مهاجمان به شبکه گاز طبیعی آمریکا از روش فریبنده فیشینگ برای فریب برخی کارکنان این شبکه، سرقت اطلاعات از ایمیل‌های آنها و در نهایت دسترسی به زیرساخت‌های آی تی تأسیسات فشرده سازی گاز و مختل کردن عملیات آن بهره گرفته‌اند.

  • افزایش سرعت انتشار ویروس «کرونا» با شبکه های اجتماعی

ایران آنلاین: در این میان انبوه شایعات مرتبط با بیماری کرونا روی شبکه‌های اجتماعی نظیر رِدیت، وِیبو، توئیتر و فیس‌بوک منتشر می‌شود. دولت مالزی هفته گذشته اعلام کرد پنج نفر را به اتهام انتشار آنلاین اخبار نادرست در مورد ویروس کرونا دستگیر کرده است. در چین و هنگ‌کنگ نیز گروه‌های دولتی ویژه برای زیر نظر گرفتن تمام مطالب آنلاین مرتبط با ویروس کرونا تشکیل شده است و چینی‌ها برای متخلفان در این زمینه جریمه‌های سنگین در نظر گرفته‌اند.

  • آنتی ویروس مایکروسافت امسال به اندروید و آی او اس می‌آید

گجت نیوز: طبق گفته‌ی رسمی غول ردموندی، آنتی ویروس مایکروسافت امسال برای دو پلتفرم اندروید و آی او اس عرضه خواهد شد. این اپلیکیشن، نسخه‌ی موبایلی Windows Defender خواهد بود که به صورت پیشفرض در ویندوز ۱۰ فعال است. مایکروسافت در تلاش است راه حل امنیتی خودش را به شکل سراسری عرضه کند تا کاربران بتوانند چه در دسکتاپ و چه در گوشی‌های هوشمند خود از آن بهره‌مند شوند. Windows Defender راه حل امنیتی و نرم افزار آنتی ویروس مایکروسافت است که به صورت پیشفرض روی هر کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۰ وجود دارد،‌ اما این شرکت ردموندی اعلام کرده که قصد دارد آن را به پلتفرم‌های بیشتری نظیر اندروید و آی او اس نیز ببرد.

  • کشف اکسیژن در خارج از کهکشان راه شیری

ایرنا: اخترشناسان برای نخستین بار موفق به مشاهده و شناسایی اکسیژن مولکولی یا O۲ که به عنوان اکسیژن قابل تنفس شناخته می‌شود، در کهکشانی خارج از کهکشان راه شیری شدند. این کهکشان Markarian ۲۳۱ نامیده می‌شود و ۵۸۱ میلیون سال نوری با کهکشان راه شیری فاصله دارد. دانشمندان با استفاده از یک تلسکوپ ۳۰ متری IRAM در اسپانیا و تداخل سنج NOEMA در فرانسه موفق به شناسایی و کشف اکسیژن در این کهکشان شدند.اخترشناسان برای نخستین بار موفق به مشاهده و شناسایی اکسیژن مولکولی یا O۲ که به عنوان اکسیژن قابل تنفس شناخته می‌شود، در کهکشانی خارج از کهکشان راه شیری شدند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل