پیشنهاد مطالعه «نقاب مرگ سرخ» آلن پو/ بیماری که به هیچکس رحم نمی کند!

داتیکا: مدت زیادی بود که مرگ سرخ کشور را تاراج می‌کرد. هیچ طاعونی هرگز چنان مرگبار یا چنان دهشتناک نبوده است. داستان کوتاه «نقاب مرگ سرخ» یا «بالماسکه‌ی مرگ سرخ» قصه‌ای کهن الگویی در مورد یک بیماری عجیب و غریب  است.

به گزارش داتیکا: داستان کوتاه «نقاب مرگ ســرخ»، موضوع دلهره از مردن را در خود مى پرورانــد؛ از طاعونى همه‌گیر مى گوید به نام «مرگ سرخ» که مردمان کشورى ناشناخته را مبتلا کرده است. مردم بر اثر خونریزى هاى شدید، در کمتر از نیم ساعت مى میرند؛ اما شاهزاده «پروسپروى» جهت گریز از مرگ، به همراه هزار نفر از نجیب زادگان، در کاخ پادشاهى نهان مى شود و بدون توجه به مرارت مبتلایان به طاعون، به خوشگذرانى در محیط امن کاخ مشغول مى شود و جشن بالماسکه‌اى براى سرگرمى ترتیب مى دهد؛ اما به ناگاه مرگ سرخ در قالب شبحى نقاب دار در میان آنان ظاهر شده و همه را به کام مرگ مى کشاند.

داستان «نقاب مرگ سرخ» به شیوه وحشت یا «گوتیک» نوشته شده که با توصیف‌هاى پیش از اندازه مکان و پرداختن به جزئیات، توانســته به مکان شــخصیت دهد و بانى ترس را فراهم آورد. شاید نویسنده با آوردن «فرشته مرگ سرخ» در داستان، خواسته یادآور شود که هر چقدر قدرتمند بود و در پناه کاخ هاى نفوذ ناپذیر، باز هم مرگ در لباس مشکى خواهد آمد و از آن گزیرى نیست!

«ادگار آلن پو»، نویسنده داستان‌های کوتاه، شاعر، نقاد و ویراستار آمریکایی است که عمده شهرتش به خاطر توسعه ‌بخشیدن به گونه‌های ادبی وحشت و خیال‌پردازی می‌باشد. ادگار آلن پو را پایه گذار داســتان هاى پلیسى و پدر داســتان کوتاه امروزى مى نامند. درونمایه داستان‌هاى وى که به گونه علمى و تخیلى نگاشته شده است، حادثه، وحشت و انتقام است. درک ویژه آلن پو از روانشناسی انسانی، نقشی کلیدی در پی‌ریزی یکی از ژانرهای ادبی پرمخاطب امروز یعنی داستان‌های پلیسی داشت که الهام‌بخش نویسندگانی چون آرتور کانون دویل و آگاتا کریستی شد. داستان‌های وحشت‌زا و دلهره‌آور، بیش‌ترین تاثیر را در مشهور ساختن پو پیش از مرگ داشت. تخیل  آلن پو، مرز نمی‌شناخت. هر چند داستان‌های دهشت‌زا و دلهره‌آور او، بیشترین شهرت را پس از مرگش به ارمغان آورد. آثار او در زمینه طنز و نقد ادبی نیز در نوع خود، بهترین است.

به باور دکتر مصطفى مرادى مقدم: «صادق هدایت» و «ادگار آلن پو» از تأثیرگذارترین نویسندگان داستان هاى کوتاه هستند که آثار آنان مورد توجه مترجمان، منتقدان و نویسندگان در سراسر جهان قرار گرفته است. هدایت و پو، داستان نویسى سبک گوتیک را به جهان عرضه کردند که جانمایه بیشتر آنها تاریکى، ترس، سخن از ناامیدى و مرگ است. درونمایه داستان هاى هدایت و پو از ویژگیهاى بیمانندى برخوردار است که به آنها سبک و ســیاق خاصى بخشیده است.

سبک نوشتارى و آثار پو، بر ادبیات آمریکا و جهان، بسیار اثرگذار بود. بزرگانى چون: داستایوفسکى، بورخس، توماســمان، اسکار وایلد و … از سبک آلن پو اثر پذیرفته اند. گفته مى شود، جنایت و مکافات داستایوفسکى، در ادامه و تکامل سبک آلن پو نوشته شده است. پو، کشــمکش میان دو نفس درونى را در بیشتر آثارش به طور مشخصى نشان داده؛ آنچه در روان شناسى نوین «شخصیت دوپاره» نام گذارى شده است.

ادگار آلن پو یکی از شوربخت‌ترین نویسندگان جهان بود که از فقر و فلاکت به دیوانگی کشیده شد و در حالی که او را بیهوش در جوی خیابانی پیدا کرده بودند به بیمارستان رساندند. چهار روز در جدال با مرگ و زندگی به سر برد و مدام هذیان می‌گفت اما نتوانست بگوید که چه بر سر او آمده است و در همان بیمارستان در سن چهل سالگی دیده از جهان فرو بست. داستان کوتاه نقاب مرگ سرخ توسط انتشارات روزنه‌کار با عنوان نقاب مرگ سرخ و هیجده قصه دیگر با ترجمه کاوه باسمنجی و کتاب بالماسکه‌ی مرگ سرخ توسط انتشارات پیدایش با ترجمه نادر قبله‌ای روانه بازار شده است.

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : روزهای قرنطینه!

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل