تداوم محدودیت‌های شکست خورده اینترنتی

ماه‌ها از اعمال محدودیت‌های اینترنتی گسترده می‌گذرد و حالا بی‌اثر بودن این اقدامات اعتراض نمایندگان مجلس را هم برانگیخته است. در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس یکی از نمایندگان به دولت هشدار داد تا تکلیف فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی را روشن کند. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات گفت که تکلیف فیلترینگ و محدودیت‌های بی‌نتیجه اعمال شده در پلتفرم‌ها و سکوهای اجتماعی جهانی را یکبار برای همیشه روشن کنند؛ چرا که مردم صرفا برای سرگرمی در پلتفرم‌های جهانی حضور ندارند بلکه شبکه‌های اجتماعی بستر فعالیت‌های اقتصادی برای هزاران کسب‌وکار و ابزار تحقیق و پژوهش هزاران دانشجو و استاد در کشور است.

به گزارش داتیکا به نقل از دنیای اقتصاد، از زمان آغاز فیلترینگ گسترده پلتفرم‌های بین‌المللی، مردم و کسب‌وکارهای زیادی متحمل ضرر و آسیب‌های متعددی شده‌اند. با این حال اما گویا حتی اعتراض نمایندگان مجلس به وضعیت فیلترینگ هم چندان حائز اهمیت نبوده و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات، نماینده مجلس منتقد فیلترینگ سکوهای اجتماعی خارجی را به خاموش کردن فیلترشکن و حضور در پلتفرم‌های داخلی فراخوانده است تا به این ترتیب بتواند صدای مردم کشور را بشنود!

سراب پیشرفت زیر سایه فیلترینگ
فیلترینگ پلتفرم‌های بین‌المللی در این مدت ضرر و زیان قابل‌توجهی به کسب‌وکارها وارد کرده است. حالا کاربران و کسب‌وکارها برای استفاده از این پلتفرم‌ها ناچار به استفاده از انواع ابزارهای فیلترشکن هستند. از آنجایی هم که ابزارهای فیلترشکن رایگان همیشه جوابگو نیستند، کاربران ناچار به پرداخت هزینه‌های هنگفت جهت خرید وی‌پی‌ان‌ها هستند و این موضوع باعث شده تا بازار پر رونقی برای کاسبان فیلترینگ ایجاد شود. صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در راستای این موضوع طی تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات بیان کرد: «تکلیف فیلترینگ و محدودیت‌های بی‌نتیجه اعمال شده در پلتفرم‌ها و سکوهای اجتماعی جهانی را یکبار برای همیشه روشن کنید. با چه منطقی تصمیم گرفته شده در شرایط اقتصادی کنونی، با تداوم سیاست‌های شکست خورده در حوزه اینترنت، از جیب مردم، ۵۰ هزار میلیارد تومان به حساب کاسبان فیلترینگ واریز شود؟»

وی در ادامه اظهار کرد: «فراموش نکنید مردم صرفاً برای سرگرمی در پلتفرم‌های جهانی حضور ندارند، بلکه شبکه‌های اجتماعی بستر فعالیت‌های اقتصادی برای هزاران کسب‌وکار و ابزار تحقیق و پژوهش هزاران دانشجو و استاد در کشور است.» نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: «چرا مردم باید ماهانه هزاران میلیارد تومان هزینه کنند تا به پلتفرم‌هایی دسترسی داشته باشند که وکلا و مسوولان حرف‌های خود را در آنجا می‌زنند؟ آیا درست است که مردم برای شنیدن حرف‌های مسوولان نیز نیازمند فیلترشکن باشند و ماهانه هزینه زیادی را برای خرید فیلترشکن صرف کنند؟»

مرتضی حسینی، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان جلسه علنی روز گذشته مجلس در تذکری خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: «هرچه زودتر فیلترینگ فضای مجازی را به‌طور اصولی و عقلانی تعیین تکلیف کنید و حتما به گسترش پدیده فیلترشکن فروشی که رقم بالایی را به جیب اشخاص نامعلوم که ما هم آنها را نمی‌شناسیم وارد می‌کند، پایان دهید.»

از طرفی رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس نیز هم روز گذشته در همراهی با رویکرد نمایندگان مردم و در نامه‌ای به دبیر شورای عالی فضای مجازی نوشت: «اینکه هنوز عده‌ای در شورا و لایه‌های تصمیم‌گیر فضای مجازی تصور می‌کنند با مسدودسازی گسترده، می‌شود فضای مجازی را مدیریت کرد همان‌ها هستند که با روش عصر حجری می‌خواهند کشور را اداره کنند. در حالی که رهبری حکیم انقلاب، از هوش مصنوعی و کوانتوم سخن می‌گویند، مایه تعجب است که هنوز برخی هم همت‌شان بر این قرار گرفته که نوآوری را در فناوری‌های مسدودسازی فضای مجازی در کشور به‌کار گیرند!»

مجتبی توانگر در ادامه این نامه افزود: «نمی‌توان درپی پیشرفت، رشد و توسعه بود و در عمل، انگشت خود را به نشانه تسلیم بر دکمه فیلترینگ‌(مسدودسازی) فشرد. سیاست‌های فیلترینگ فعلی به معنای تسلیم و ابراز عجز در برابر تحولات جدید است.»

با این همه آن‌طور که به‌نظر می‌رسد هنوز صدای اعتراض مجلس و نمایندگان مردم به گوش دولت و سیاستگذاران نرسیده است و گواه آن واکنش محمد‌احسان خرامید، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات به این انتقادات است. او با انتشار پستی در ویراستی و در پاسخ به تذکر نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات پیرامون تعیین تکلیف فیلترینگ سکوهای اجتماعی خارجی، نوشت: «برای شنیدن صدای مردم کافی است فیلترشکن‌تان را خاموش کنید و با حضور در پلتفرم‌های پرسرعت داخلی، صدای مردم کشور را بشنوید.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به گواه آمارهای منتشر شده در ماه‌های اخیر، اساسا فیلترینگ نه تنها در قطع دسترسی مردم به پلتفرم‌های بین‌المللی عقیم مانده، بلکه تنها به ایجاد بازاری پرسود برای کاسبان فیلترینگ و فروشندگان انواع ابزارهای فیلترشکن کمک کرده است.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست