پژوهش ارتباطی

داده‌های آنلاین در رابطه با میزان مشارکت در انتخابات چه می‌گویند؟

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس بحث در باب میزان مشارکت در محافل سیاسی افزایش یافته است. در فقدان انتشار نظرسنجی‌های معتبر و قابل اعتماد، یکی از روش‌های بررسی این موضوع رجوع به داده‌های آنلاین است. هرچند از طریق بررسی داده‌های آنلاین میزان مشارکت در انتخابات را نمی‌توان تخمین زد، اما تغییر حساسیت مردم به انتخابات را می‌توان بررسی کرد.
به گزارش داتیکا، داده‌های توئیتر نشان می‌دهد که موضوع انتخابات در توئیتر از سه هفته پیش کمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که این امر نیز در سایه هشتگ‌هایی که توسط جریان انقلابی ترند شد و رقابت‌های میان آن‌ها قابل تحلیل است. ذکر این نکته مهم است که حساسیت به انتخابات در توئیتر در این سه هفته اخیر چندان تغییری نکرده است و انتشار لیست‌های انتخاباتی تغییر محسوسی در آن محیط که عمدتا سیاسی‌تر است، ایجاد نکرده است.
اما داده‌های تلگرام و گوگل (تصویر زیر) وضعیت متفاوتی را نشان می‌دهد. روندی که در جستجوهای گوگل و پست‌های تلگرامی مشاهده می‌شود بیانگر افزایش جستجوها راجع به انتخابات و افزایش مطالب کانال‌های تلگرامی در این خصوص است. در تلگرام از زمان انتشار لیست‌های انتخاباتی، افزایش محسوس مطالب کانال‌های تلگرامی راجع به انتخابات مشاهده می‌شود.
داده‌های گوگل از این حیث ارزش توجه بیشتری دارد چون بیانگر جستجوهای مردم است. این جستجوها راجع به انتخابات از هفته پیش ناگهان شدت بیشتری گرفته است.
اگر فرض کنیم میان جستجو راجع به انتخابات و مشارکت در انتخابات همبستگی وجود دارد، بر اساس داده‌های گوگل می‌توان گفت که استان‌های کهگیلویه و بویر احمر، خراسان جنوبی، ایلام، چهارمحال و بختیاری و قم بیشترین میزان مشارکت را خواهد داشت. در سوی دیگر نیز البرز، تهران و اصفهان کمترین جستجو راجع به انتخابات را داشته‌اند و احتمالا انگیزه کمتری برای مشارکت در این استان‌ها باشد.
ذکر این نکته ضرورت دارد که افزایش جستجوها راجع به انتخابات لزوما به‌معنای افزایش مشارکت نیست؛ چرا که تلاش برای آگاهی از لیست‌های انتخاباتی توسط کسانی که از گذشته قصد شرکت در انتخابات داشتند، خود می‌تواند منجر به افزایش جستجو در گوگل شود. با این‌حال این داده‌ها را به‌معنای افزایش حساسیت بخشی از مردم به موضوع انتخابات می‌توان تفسیر کرد.

تحلیل شبکه های اجتماعی مجازی

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : پژوهش ارتباطی

آخرین اخبار

فهرست