شورای عالی فضای مجازی آب پاکی را روی دست VODها ریخت: ساترا نهاد ناظر قانونی است

فیروزآبادی اعلام کرد اعلام کرد طبق نظر شورای عالی فضای مجازی، VODها مصداق «صوت و تصویر فراگیر» هستند.

به گزارش داتیکا به نقل از دیجیاتو، دبیر شورای عالی فضای مجازی، VODها را مصداق قطعی صوت و تصویر فراگیر برشمرد؛ از همین رو نظارت بر این سامانه‌ها برعهده ساترا است. این درحالی است که فیروزآبادی پیش از این و در سال گذشته در دولت دوازدهم، اعتقاد داشت نظارت بر فضای مجازی برعهده صدا و سیما نیست بلکه آن‌ها به تولید محتوا بایستی کمک کنند.

پس از انتشار نامه ساترا علیه VODها، بحث گستره فعالیت قانونی این سازمان بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. فیلیمو در همین راستا بیانیه‌ای کوتاه را منتشر کرده و خواستار شفاف‌سازی درباره قانون تاسیس ساترا شده بود و انتقادات دیگری را نیز نسبت به عملکرد این نهاد بیان کرد. آن‌ها همچنین اعتقاد داشتند اصطلاح «صوت و تصویر فراگیر» در هیچ یک از نهادهای کشور دارای تعریف دقیقی نیست و مشخص نیست که VODها شامل این تعریف بشوند یا خیر؛ موضوعی که همواره مورد محل بحث بوده و خود مرکز ملی فضای مجازی معتقد بود این تعریف هنوز به درستی تبیین نشده است.

اما اکنون دبیر شورای عالی مجازی، آب پاکی را روی دست VODها ریخت و موضع شفاف خود را در این رابطه اعلام کرده است. «ابوالحسن فیروزآبادی» در گفتگو با برنا به تعیین حدود شمول عبارت «صوت و تصویر فراگیر» اشاره کرده و گفت:

«ما حدود را مشخص کرده‌ایم اما این که ذی‌نفعان اجرا نمی‌کنند، بر عهده شورای عالی فضای مجازی نیست. این نهاد تعریف خود از این واژه را بر اساس قانون به مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های ذی‌صلاح اعلام کرده‌ است و اسناد آن نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سامانه‌های ویدئو درخواستی (VOD)ها تحت عبارت «صوت و تصویر فراگیر» تعریف می‌شوند، تاکید کرد این پلتفرم‌ها حتما در دایره تعریف عبارت صوت و تصویر فراگیر قرار می‌گیرند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که در سال گذشته، فیروزآبادی اعتقاد داشت نظارت بر حوزه فضای مجازی بر عهده مرکز ملی فضای مجازی است و هزینه‌ای که به صداوسیما داده می‌شود، برای نظارت نیست، بلکه برای کمک به تولید محتوا است. همچنین رییس دولت پیشین در نامه‌ای تاکید کرده بود موضوع نظارت بر صوت و تصویر فراگیر از وظایف مرکز ملی فضای مجازی است و معاونین این مرکز نیز طی مصاحبه‌هایی رسانه‌ای تاکید داشتند که صوت و تصویر فراگیر در کشور هنوز به تعریف واحدی نرسیده است. حتی باید گفت برخی نمایندگان مجلس نیز از مرکز ملی فضای مجازی خواسته بودند حدود وظایف ساترا را مشخص کند که به نظر می‌رسد فیروزآبادی حالا پس از گذشت یک سال، ساترا را ناظر اصلی صوت و تصویر در فضای مجازی می‌داند و با صدا و سیما همگام شده است.

به نظر می‌رسد با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تعیین رئیس جدید صدا و سیما و تغییر ترکیب شورای عالی فضای مجازی موجب شده تا سرانجام به دعواها درباره حد و حدود ساترا پایان داده شود و این سازمان با وجود مخالفت بسیاری از کارشناسان و اهالی سینما و فرهنگ، به عنوان نهاد قانونی ناظر بر VODها لقب گیرد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست