معاملات رمزارزی در سالی که گذشت؛ از ریزش‌های جهانی تا رشد ۴۰ درصدی معاملات در ایران

معاملات سکوهای تبادل رمزارزی کشور در سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بود که نشان از رشد حوزه رمزارز کشور دارد.

به پزارش داتیکا به نقل از زومیت، حوزه رمزارز در سال گذشته رخدادهای مهمی را در جهان به خود دید. از افزایش غیرمنتظره نرخ تتر/تومان تا سقوط لونا و بیت‌کوین و ورشکستگی FTX همگی در بازه زمانی سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد. در تمام این مدت همچنان معاملات سکوهای تبادل رمزارزی کشور هم به رشدی که از سال ۱۳۹۷ داشت ادامه داد.

ویژگی‌هایی چون تبادل، سرمایه‌گذاری، پرداخت و ویژگی‌های نوین این صنعت امکان رشد ظرفیت در این حوزه را مهیا کرد، به ویژه که محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده در امر تبادلات مالی بین‌المللی معاملات رمزارزی را تبدیل به راه حلی جایگزین کرد.

بر اساس گزارش سالانه‌ای که سایت تترلند به عنوان یکی از سکوهای مهم تبادل تتر در کشور منتشر کرده است، سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ معاملات بر بستر سکوهای تبادل رمزارزی رشدی ۴۰ درصدی تجربه کردند. اگرچه این رشد کمتر از میزان رشد سال‌های گذشته بود اما به طور کلی حجم معامله‌ها در بستر سکوهای تبادل رمزارز در این سال‌ها رشد بالایی داشت. حجم معامله‌ها در سال ۱۳۹۸ رشد ۱۲۰ درصدی، در سال ۱۳۹۹ رشد ۱۰۰ درصدی و در سال ۱۴۰۰ رشد ۴۵۰ درصدی را نسبت به سال قبل خود داشتند.

گزارش سالانه تترلند

سال گذشته در سطح جهانی هم در بازار رمزارز سال مهمی بود. در می ۲۰۲۲ لونا پس از رسیدن به سقف قیمتی ۱۲۰ دلار به ارزشی نزدیک به صفر در عرض یک ماه رسید که باعث از بین رفتن بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه در بازار رمزارزها شد.

قیمت بیت‌کوین هم تا کف ۱۵ هزار و ۷۸۲ دلار ریزش داشت و نسبت به ماه می که به سقف قیمتی ۳۲۰۰۰ دلاری رسیده بود تقریباً ۵۰ درصد ریزش داشت و باعث شد آن را سقوط بیت‌کوین بنامند.

پلتفرم معاملاتی FTX هم در نوامبر ۲۰۲۲ ورشکسته شد. دلیل این ورشکستگی فروش اوراق بهادار ثبت نشده در ایالت تگزاس و بررسی و تحقیق از این صرافی بود.

اما در چنین فضایی صنعت رمزارز همچنان به رشد خود ادامه داد. در سال گذشته کسب‌وکارهای جدیدی علاقه‌مند به ورود به این صنعت بودند که باعث رشد این صنعت در ارائه خدمات نوین در بسترهای گوناگون پرداخت و همکاری با صنایع گوناگون نسبت به سال‌های قبل شد.

نوسان بالای نرخ تتر/تومان
نرخ تتر/تومان در سال گذشته نوسان بالایی داشت و در شش ماهه دوم سال تقریباً ۵۰ درصد افزایش داشت. این نرخ پس از رسیدن به سقف قیمتی ۶۲ هزار تومان، تا ۴۶ هزار تومان اصلاح شد.

در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۶۷ پلتفرم جدید تبادل رمزارز شناسایی شد که باعث شد تعداد این پلتفرم‌ها در سال ۱۴۰۱ به ۷۰۴ خدمت‌دهنده برسد. درواقع سکوهای تبادل رمزارز حدود ۱۰۹ درصد رشد داشتند. رشد سکوها در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیشتر از قبل بود.

آمار گزارش سالانه تترلند از سکوهایی که در سال‌های مختلف به درگاه پرداخت متصل بودند نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۸ تعداد ۸۹ و در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۲۲ سکو فعالیت می‌کردند. این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۳۳۷ و سپس با رشد ۱۰۹ درصدی به ۷۰۴ سکوی فعال در انتهای سال ۱۴۰۱ رسید.

افزایش تعداد سکوها با ایجاد فضای رقابتی باعث کاهش قیمت خدمات و خدمت‌دهی بهتر به کاربران می‌شود.

تتر در بازار جهان و ایران
نتایج داده‌‌های سال ۲۰۲۲ بنیاد تتر نشان می‌دهد وجوه تسویه‌شده از طریق تتر با فاصله، بیشتر از مسترکارت و ویزا دو نمونه از بزرگترین شرکت‌های خدمات پرداختی بوده است. وجوه تسویه‌شده مسترکارت ۷.۷ تریلیون دلار و وجوه ویزا ۱۴.۱ تریلیون دلار بوده است. در مقابل میزان ۱۸.۲ تریلیون دلاری وجوه تسویه شده از طریق تتر نشان از محبوبیت تتر در میان استیبل‌کوین‌ها دارد.

تتر همچنین بیشترین حجم بازار را در مقایسه با کوین‌های مشابه دارد. سال گذشته تتر بیش از ۸ درصد از سهم بازار جهانی رمزارزها را از آن خود کرد و به بیشترین سطح تاریخی خود رسید. تتر در بازار ایران و سکوهای تبادل داخلی حتی سهم بیشتری نسبت به سکوهای تبادل بین‌المللی دارد. دلایل متفاوتی چون نبود دسترسی مستقیم به حساب‌های بین‌المللی و مشکلات کسب‌وکارها در نقل و انتقالات مالی باعث می‌شود علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار ارز بین‌المللی تتر را به عنوان راهکاری جایگزین انتخاب کنند.

همین ویژگی باعث شده که حجم تبادلات تتر به تومان ۲۳ درصد معاملات رمز ارز را در ایران به خود اختصاص دهد، در حالی که سایر رمزارزها در مجموع ۷۷ درصد از این بازار سهم دارند.

این حجم از تبادل در حالی اتفاق افتاد که تتر در سال‌ گذشته نوسان‌های شدیدی را تجربه کرده، اگرچه در تمام این مدت روندی صعودی داشته است. نرخ سالانه تتر از سال ۱۳۹۷ به‌طور میانگین ۲.۸ برابر شده و در سال گذشته میانگین نرخ تتر بیش از ۳۰ درصد رشد را تجربه کرد. شیب رشد ارزش تتر در مقایسه با تومان از سال ۱۳۹۹ دوچندان شده و نرخ تتر در سال ۱۴۰۱ ماهانه ۶.۱ درصد رشد داشته است.

تغییرات نرخ تتر

افزایش اقبال به تتر در بازار ایران از میزان کاربران تترلند هم مشخص است. بر اساس گزارش سالانه تترلند، تعداد کاربران این پلتفرم در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۸۷.۶ درصد رشد کرد. در این مدت بیشترین کاربران این پلتفرم از تهران، خراسان رضوی و فارس بودند، در مقابل استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد کمترین کاربران را داشتند. به طور کلی در سال گذشته کاربران تترلند معادل ۲۹۱ سال را در وب‌سایت و اپلیکیشن آن گذراندند و در مجموع ۲۸.۸ میلیون بازدید از این سایت و اپلیکیشن صورت گرفته است.

۱۴.۷ میلیون بازدید یکتا از این وب‌سایت و اپلیکیشن از سال ۱۳۹۷ تا کنون نشان می‌دهد که حدود ۱۶.۷ درصد از جمعیت کشور دست‌کم یک بار از این پلتفرم بازدید کرده‌اند. کاربرانی که به‌طور میانگین ۳۲ سال سن داشتند.

یکی از شاخص‌های مهمی که باعث رضایت کاربران از پلتفرم‌های تبادل رمزارزی است، تسویه سریع است. تأخیر در تسویه تومان عموماً به دلایلی چون تأخیر در سیکل پایا، اختلال در شاپرک و خدمات پرداختیاری اتفاق می‌افتد. تترلند توانسته در سال ۱۴۰۱، ۹۵ درصد تسویه‌ها را به موقع انجام دهد.

مهم‌ترین انگیزه کاربران برای مبادله تتر ترید رمزارزها، جایگزین برای سرمایه‌گذاری ارزی و نقل و انتقال مالی است. نیاز کاربران به ورود و سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز و نیاز خریداران برای حفظ سرمایه و جلوگیری از مخاطرات تورم باعث شد که در سال گذشته تعداد خریداران از فروشندگان بیشتر باشد.

گزارش سالانه تترلند نشان می‌دهد که تعداد معامله‌های این پلتفرم در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۱.۳ درصدی داشته است؛ اما بیشترین میزان رشد تعداد معامله‌ها در پنج سال گذشته مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹، ۷۰۲ درصد رشد به خود دیده است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست