نمایندگان مجلس تصویب کردند: وزارت ارتباطات می‌تواند پلتفرم ملی شبکه توزیع کالا را راه‌اندازی کند

نمایندگان مجلس در راستای بررسی لایحه هفتم توسعه، به وزارت ارتباطات این اجازه را دادند تا پلتفرم ملی شبکه توزیع کالا و محصولات را راه‌اندازی کند. این اقدام بایستی با عاملیت کامل بخش خصوصی و مردمی انجام شود.

به گزارش داتیکا به نقل از دیجیاتو، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی و تصویب لایحه هفتم توسعه، به جزء ۵ بند «ذ» ماده 48 این لایحه رأی مثبت دادند:

«وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجاز است با تأمین زیرساخت‌های لازم برای ارتقای امنیت خدمات پستی و انجام عملیات و فرایندهای پست آماد و با مشارکت کارور (اپراتور)های پستی و سایر فعالان حوزه حمل و توزیع کالا، نسبت به ایجاد سکوی ملی شبکه توزیع کالا و محصولات (اعم از صنعتی، کشاورزی و تجارت الکترونیک) اقدام کرده و ساماندهی لازم برای مردمی‌سازی توزیع را مشروط به عدم تصدی‌گری (به استثنای مأموریت‌ها و وظایف مصرح در قانون) و عاملیت کامل بخش خصوصی و مردمی به انجام برساند. در همین راستا، شرکت ملی پست موظف است نسبت به ایجاد درگاه صدور شناسه یکتای پستی مبتنی بر شناسه (کد) پستی فرستنده و گیرنده و مشخصات ارسال در بستر سکوی فوق اقدام کند.»

دولت با بخشی از این بند مخالف است و اعتقاد دارد که موجب انحصار می‌شود. به گزارش دیجیاتو و به نقل از ایرنا، نماینده دولت در مجلس با این موضوع که شرکت ملی پست باید درگاه صدور شناسه یکتای پستی را ایجاد کند، مخالفت کرده است: «براساس شناسه یکتایی که ایجاد می‌شود، سایر پلتفرم‌ها وارد این شبکه شوند که مخالف اصل 44 قانون اساسی است.»

اما نماینده کمیسیون تلفیق برنامه اعتقاد دارد این حکم انحصار نیست و درحال‌حاضر شرکت پست یک پلتفرم دارد که می‌توان از آن برای سایر زیرساخت‌ها استفاده کرد: «می‌توانیم حمل کالای سنتی را به این پلتفرم متصل کنیم، ضمن اینکه عدم تصدی‌گری شرکت پست هم در آن تصریح شده است.»

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

خالص سازان «پرمیوم» سوار

برخی نمایندگان مجلس یازدهم با اکانت پرمیوم تلگرام، فعالیت می‌کنند و استوری می‌گذارند اکثر چهره‌های اصولگرا و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست