نیمی از پهنای باند اینترنت مازندران آزاد است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام این که اختلال احتمالی در اینترنت استان مربوط به پهنای باند نیست ، گفت که در حال حاضر تنها نیمی از پهنای ۶ هزار و ۳۰۰ گیگابایتی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه ظرفیت آزاد است.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، مرتضی کبیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مازندران از ظرفیت بالایی در پهنای باند اینترنت برخوردار است و در حال حاضر سه هزار و ۵۰۰ گیگابایت از این پهنا مورد استفاده قرار دارد.

وی گفت : مازندران هیچگونه محدودیت و کمبودی در زمینه پهنای باند و سرعت اینترنت ندارد و به همین دلیل هم نباید اختلالات و سرعت پایین اینترنت را مربوط ظرفیتی دانست که در اختیار استان قرار دارد.

کبیری مشکلات پیش آمده در هفته های اخیر را چند عاملی توصیف کرد و توضیح داد : متاسفانه به دلیل آموزش های کم و بی اطلاعی ، شهروندان این اختلالات را مربوط به سهم اندک استان از اینترنت کشور و یا کاهش سرعت اینترنت از سوی وزارت ارتباطات می دانند در حالی که مشکل ممکن است از جاهای دیگر باشد.

وی گفت : سرعت پایین اینترنت در دانلود یا آپلود داده ها هنگام کار با گوشی های هوشمند و رایانه و یا هرگونه اختلال در ارتباط ممکن است به مجاری مختلف از جمله خود ابزارهای ارتباطی ، شرکت ارتباطات زیرساخت استانی ، مراکزی در پایتخت ، شبکه‌های جهانی و یا سرورهای خدمات دهنده و برنامه یا اپلیکشین ها بر گردد ، چون هر یک از این مجراها می تواند بر سرعت اینترنت اثر بگذارد و بسیاری از اینها از کنترل استانی خارج است.

کبیری توضیح داد : به عنوان مثال تمامی شرکت های ارائه کننده اینترنت در یک سطح نیستند و از لحاظ ظرفیت و تجهیزات فراهم کننده اینترنت با هم متفاوت هستند. برخی از این شرکت ها ممکن است تجهیزاتشان قدیمی باشد و بعضی ممکن است پهنای باند کافی با توجه به تعداد مشترکانشان خریداری نکرده باشند. مشترکان باید این مشکلات را از سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده دنبال کنند. این سازمان می تواند شرکت ها را مکلف به نوسازی تجهیزات و خرید پهنای باند کافی کند ولی اداره کل ارتباطات چنین اختیاری ندارد.

عذری برای کاهش اینترنت در استان پذیرفته نیست

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این پرسش که چرا طی چند هفته اخیر سرعت اینترنت در برخی مناطق استان کاهش یافته و دچار اختلال است ، پاسخ داد : اگر این مشکل فقط مربوط به استان مازندران است باید در شرکت زیرساخت و همچنین شرکت های فراهم آورنده و خدمات اینترتی بررسی و پیگیری شود. تمامی شرکت ها و مجموعه زیرساخت باید و موظف هستند بر اساس قرار دادی که با مردم دارند به آنها اینترنت تحویل داده و خدمات ارائه دهند و هیچ عذری برای این مشکل مورد قبول نیست.

وی افزود : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمامی نیازهای شبکه ای استان مازندران را نه تنها برطرف کرده بلکه بیش از نیاز استان به آن پهنای باند داده است که این ظرفیت باید بدون هرگونه خدشه ای به مردم ارائه شود.

کبیری گفت : اکنون به صورت روزانه و همچنین بر خط تمامی مجاری باند اینترنت استان وارسی می شود که خوشبختانه هیچگونه قطعی در زمینه شرکت زیرساخت و پهنای اینترنت در استان وجود ندارد.

نشانی اینترنتی ۱۹۵ دات آی آر برای پیگیری مشکل

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران یکی از ضعف ها در بخش حل مشکلات اینترنت استان را ضعف ارتباط شهروندان برای اطلاع رسانی در باره آنها اعلام کرد و گفت : درخواست ما از شهروندانی که اینترنت خانگی دارند و یا از اینترنت همراه استفاده می کنند این است که مشکلاتشان را با ما در میان بگذارند.

وی افزود : هر کسی که اینترنت استفاده می کند دارای قرارداد با شرکت ارائه کننده اینترنت است و حق تمامی شهروندان است که طبق قرارداد بدون نقصان خدماتشان را دریافت کنند ولی برای این که حقشان ضایع نشود لازم است مشکلات را به ما هم در اداره کل ارتباطات اطلاع بدهند.

کبیری گفت : سامانه مخصوصی برای این کار به آدرس http://۱۹۵.ir داریم که پل ارتباطی شهروندان با مجموعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است . این سامانه در کمترین زمان و روزانه به صورت برخط مشکلات مشترکین اینترنت را بر اساس جغرافیای محل سکونت و تردد رصد می کند ولی لازمه رصد کردن این است که شهروندان مشکلات را در این سامانه ثبت کنند.

وی افزود : اگر مردم مشکلات را به ما در سامانه اطلاع دهند و ما در بررسی ها متوجه شویم که شرکت های ارائه کننده اینترنت طبق قرارداد خدمات لازم را در حد استاندارد به شهروندان ارائه نمی کنند ، به عنوان نهاد حکمیتی با آنها برخود قانونی خواهیم کرد.

مشکلات شبکه شاد مربوط به خود برنامه است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران همچنین در باره مشکلاتی که در شبکه آموزش دانش آموزی معروف به ” شاد ” وجود دارد از جمله کاهش سرعت اینترنت در آن ، گفت : بارها این مساله نیز به سرعت اینترنت استان مازندران ارتباط داده شد ، در حالی که این ادعا صحت ندارد و مشکلشان از سرعت اینترنت و در حوزه وزارت ارتباطات نیست.

کبیری مشکل شبکه شاد را از سرور اصلی آن دانست و افزود : این مشکل باید از سوی وزارت آموزش و پرورش بررسی و پیکیری شود تا برنامه نویسان اپلیکیشن شاد ظرفیت خدماتی خود را توسعه دهند.

وی گفت : در حال حاضر ۱۵۷ هزار مشترک اینترنت خانگی در استان مازندران فعال هستند و استان حدود ۲ میلیون مشترک تلفن همراه با استفاده از سیمکارت دارد که از اینترنت همراه استفاده می کنند.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست