علاوه بر هزینه‌های بیشتر به‌دلیل کارمزد‌های تراکنش، این برنامه‌ها به‌طور کلی سرعت کمتری دارند، از مقیاس‌پذیری خوبی بهره‌مند نیستند و محیط کار آنها پیچیده‌تر از برنامه‌های سنتی است. این شرایط باعث شده است تا بخشی از جوامع مانند افراد سالخورده نتوانند به خدمات جدید بلاک‌چینی دسترسی داشته باشند.یکی از راه‌حل‌های این چالش و افزایش دسترسی به خدمات، همکاری برنامه‌های غیرمتمرکز با برنامه‌ها و پلتفرم‌های متمرکز محبوب است؛ راهکاری که توجه توسعه‌دهندگان بلاک‌چینی را نیز به خود جلب کرده است و امروزه بسیاری از فعالان بازار در تلاش هستند تا همکاری خود را با خدمات و پلتفرم‌های متمرکز افزایش دهند.

این شرایط به برنامه‌های غیرمتمرکز این امکان را می‌دهد تا خدمات خود را به راحتی در اختیار طیف گسترده‌ای از کاربران قرار دهند و پلتفرم‌های متمرکز نیز می‌توانند به ویژگی‌ها و مزایای فناوری بلاک‌چین دسترسی داشته باشند. بنابراین برخلاف برخی تصورات، اینترنت نسل آینده ممکن است کاملا ماهیت غیرمتمرکز نداشته باشد و از ترکیب و همکاری بهتر پلتفرم‌های متمرکز و فناوری بلاک‌چین ایجاد شود. شرایط حال حاضر پیام‌رسان تلگرام می‌تواند نشانه‌ای از این تغییر باشد و تیم توسعه این برنامه محبوب جهانی به خوبی متوجه شده‌اند که این همکاری باید به چه شکل و نحوه‌ای انجام شود.

یک ترکیب برنده

امروزه ماهیت متمرکز برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های برای اکثر افراد مشکل‌ساز نیست و این برنامه‌ها به خوبی پاسخ‌گوی نیاز‌های کاربران بوده‌اند. با این حال، بخشی از کاربران اینترنت به‌دلیل مشکلاتی مانند اعمال سانسور و کنترل، نقض حریم خصوصی و امنیت پایین، برنامه‌های متمرکز را بی‌نقص نمی‌دانند و به همین دلیل به ساخت و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز بلاک‌چینی علاقه‌مند هستند.

به جای سرور‌ها و نهاد‌های متمرکز، برنامه‌های بلاک‌چینی از جوامع کاربری قدرت می‌گیرند و به کمک کاربران خود فعالیت می‌کنند. این شرایط به آنها این فرصت را می‌دهد تا الزامی بر رعایت قوانین کشور‌ها نداشته باشند و آزادی بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند. غیرمتمرکز یک ایده جدید در فضای اینترنت نیست و حتی قابل از عرضه بیت‌کوین، اولین ارز دیجیتال بازار نیز وجود داشته است. با این حال، بلاک‌چین این امکان را فراهم کرد تا برنامه‌ها و توسعه‌دهندگان به ابزاری ایمن و قابل اطمینان برای ایجاد و ارائه خدمات غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند. با وجود مزایای متنوع، برنامه‌های غیرمتمرکز تا به امروز در جذب کاربران چندان موفق نبوده‌اند. به همین دلیل توسعه‌دهندگان بلاک‌چینی به دنبال راه‌حل و ابزار‌هایی هستند تا خدمات خود را در اختیار طیف گسترده‌تری از کاربران قرار دهند.

شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بهترین گزینه برای این هدف به شمار ‌می‌روند؛ زیرا محبوب‌ترین برنامه‌ها و پلتفرم‌های جهانی هستند. به‌عنوان مثال، اینستاگرام هم اکنون میزبان فعالیت بیش از ۱.۴میلیارد نفر در سراسر جهان است و پیام‌رسان تلگرام بیش از ۸۰۰میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. اما در بین پلتفرم‌های اجتماعی محبوب جهان، تنها تلگرام به‌صورت متن باز فعالیت می‌کند و این امکان را برای توسعه‌دهندگان مستقل فراهم کرده است تا از پلتفرم آن برای میزبانی و عرضه برنامه‌های خود استفاده کنند. این ویژگی، اخیرا توجه توسعه‌دهندگان بلاک‌چینی را نیز به خود جلب کرده است.

ورود پروژه‌های بلاک‌چینی به تلگرام

علاوه بر اینکه تیم تلگرام ابزار‌های مورد نیاز را در اختیار توسعه‌دهندگان بلاک‌چینی قرار داده‌اند، به ماهیت غیرمتمرکز فعالیت آنها نیز احترام می‌گذارند که باعث شده است تا این پیام‌رسان، انتخاب ایده‌آلی برای همکاری میان پروژه‌های متمرکز و غیرمتمرکز باشد. توسعه‌دهندگان برای عرضه خدمات خود بر بستر تلگرام نیازی به همکاری مستقیم با تیم تلگرام و دریافت تاییدیه و نظارت آنها را ندارند. ابزار‌های تلگرام نیز به نوعی توسعه یافته‌اند تا کنترل و محدودیتی را بر فعالیت توسعه‌دهندگان و برنامه‌های آنها نداشته باشند. تلگرام در واقع به‌عنوان واسطه‌ای میان برنامه‌های غیرمتمرکز و ارائه خدمات آنها به جامعه کاربری وسیع خود عمل می‌کند و تا جای ممکن، دخالتی در نحوه فعالیت برنامه‌ها ندارد. بنابراین برنامه‌ها می‌توانند با حفظ ماهیت غیرمتمرکز خود، در این پلتفرم متمرکز فعالیت داشته باشند و جامعه کاربری مورد نیاز خود را به‌دست آورند.

یونی بات، یکی از نمونه‌های موفق این نوع از همکاری است. تیم توسعه پروژه یونی بات، به‌عنوان راه‌حلی برای دسترسی راحت و سریع‌تر به خدمات صرافی محبوب غیرمتمرکز یونی سواپ، یک بات تلگرامی را ایجاد کرده‌اند. در نتیجه، کاربران هم اکنون این امکان را دارند تا به راحتی و با استفاده از یک بات تلگرامی در چند دقیقه معاملات صد‌ها ارز دیجیتال مختلف بازار را در یک صرافی غیرمتمرکز انجام دهند. این همکاری علاوه بر اینکه کاربرد‌های تلگرام را افزایش می‌دهد و به نفع این پیام‌رسان است، به صرافی غیرمتمرکز یونی سوآپ نیز این فرصت را می‌دهد تا خدمات خود را در دسترس صد‌ها میلیون کاربر جدید در سراسر جهان قرار دهد.

این همکاری‌ها می‌توانند مزایای خود را برای رشد بازار ارز‌های دیجیتال نیز به همراه داشته باشد. آخرین داده‌های منتشرشده نشان می‌دهد که بازار ارز‌های دیجیتال در سال۲۰۲۳ حدود ۴۲۰میلیون کاربر در سراسر جهان داشته است. درحالی‌که این عدد به خودی خود برای یک بازار مالی جدید قابل توجه است، اما در مقایسه با جامعه بیش از ۸۰۰ میلیونی تلگرام ناچیز به نظر می‌رسد. همکاری پروژه‌های غیرمتمرکز با تلگرام و دیگر پلتفرم‌های اجتماعی می‌تواند به ورود میلیون‌ها کاربر جدید و میلیارد‌ها دلار سرمایه به بازار ارز‌های دیجیتال منجر شود. به نظر می‌رسد که همکاری میان پروژه‌های بلاکچینی و پیام‌رسان تلگرام به تازگی شروع شده است و طی ماه‌ها و سال‌های آینده تلگرام می‌تواند میزبان بسیاری از خدمات غیرمتمرکز و بلاک چینی بازار ارز‌های دیجیتال باشد.

کاربران این پیام‌رسان هم اکنون نیز این امکان را دارند تا به کمک بات‌های مختلف تلگرامی، معاملات مالی خود را انجام دهند، هزینه کالا و خدمات خود را پرداخت کنند، ارز‌های دیجیتال را در محیطی امن ذخیره کنند، در صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب بازار فعالیت کنند و به خدماتی مانند سپرده‌گذاری و وام دسترسی داشته باشند.

تلگرام کاربرد‌های خود را برای میزبانی از پروژه‌های جدید بلاک‌چینی بازار نیز داشته است و پروژه نات‌کوین، یکی از بازی‌های اخیرا عرضه شده در آن موفق شده است تا در مدت بسیار کوتاهی، به آمار خیره‌کننده ۲۰میلیون کاربر دست پیدا کند. بنابراین این بازی ساده به کمک پیام‌رسان تلگرام عملکرد بسیار بهتری نسبت به برترین و پیشرفته‌ترین بازی‌های بلاک‌چینی عرضه‌شده طی سال‌های گذشته داشته است. درحالی‌که هنوز مشخص نیست که آینده نات‌کوین چگونه خواهد بود، غیرقابل انکار است که این پروژه به خوبی پتانسیل و فرصت‌های همکاری برنامه‌های بلاک‌چینی با پیام‌رسان محبوب تلگرام را نشان داد و قابل پیش‌بینی است که در آینده نزدیک، پروژه‌های بیشتری به همکاری و عرضه خدمات خود در پیام‌رسان تلگرام علاقه‌مند شوند.

امروزه تیم توسعه تلگرام نشان داده‌اند که با احترام به ماهیت فعالیت یکدیگر و عدم اعمال دخالت و نظارت، ترکیب خدمات متمرکز و غیرمتمرکز امکان‌پذیر است که می‌تواند مزایا و رشد قابل توجهی را برای هر دو پلتفرم به همراه داشته باشد. بنابراین حداقل در کوتاه‌مدت، وب۳.۰ تنها با گسترش چنین همکاری‌هایی می‌تواند در میان کاربران و جوامع مختلف جهانی محبوبیت پیدا کند و ارائه خدمات و مزایای غیرمتمرکز بر بستر پلتفرم‌های آشنا و شناخته‌شده متمرکز برای افزایش توجه‌ها ضروری است. در این بین، این احتمال نیز وجود دارد که تلگرام تنها پلتفرم محبوب متمرکز برای میزبانی از برنامه‌های بلاک‌چینی باقی نماند و دیگر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها می‌توانند با الگو گرفتن از نحوه فعالیت این پیام‌رسان، بستری ایده‌آل و مناسب را برای میزبانی از فعالیت توسعه‌دهندگان وب۳.۰ فراهم کنند. همچنین این شرایط فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع خود را برای سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال ایجاد خواهد کرد و هم اکنون نیز توجه معامله‌گران حرفه‌ای بازار به اکوسیستم تلگرام و برنامه‌های غیرمتمرکز عرضه‌شده در آن جلب شده است.

منبع:دنیای اقتصاد