پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته اول آذر ماه را می‌خوانید:

فناوری اطلاعات:
سیتنا: حمایت از صنایع مبتنی بر اینترنت یک ضرورت ملی است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: امروز اهمیت توسعه صنایع مبتنی بر اینترنت برای همه روشن است. حمایت از این شرکت‌ها یک ضرورت ملی است. ما معتقدیم که ریل‌گذاری در مسیر حرکت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق باید به یک وظیفه عمومی بدل شود.
مهر: گزارش سرعت جهانی اینترنت/ سیر نزولی سرعت اینترنت ایران
گزارش سرعت اینترنت جهان در اکتبر نشان می دهد رتبه ایران در رده بندی جهانی سرعت اینترنت ثابت یک پله سقوط کرده است. کره جنوبی و سنگاپور همچنان پرسرعت ترین اینترنت ثابت و موبایل جهان را دارند.
ایرنا: هیات تجاری و فناور ایرانی به «جی‌تکس ۲۰۲۰» می‌رود
معاونت علمی و فناوری اعلام کرد یک هیات تجاری و فناور ایرانی ۱۵ تا ۱۹ آذرماه به نمایشگاه جی‌تکس ۲۰۲۰ اعزام می‌شوند.
باشگاه خبرنگاران: تشکیل کمیته ویژه مبارزه با کرونا در حوزه فناوری اطلاعات
آذری جهرمی وزیر ارتباطات از تشکیل کمیته ویژه مبارزه با کرونا در حوزه فناوری اطلاعات خبر داد.
دیجیاتو: نتایج انتخابات هیات مدیره دوره ششم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام شد
انتخابات هیات مدیره دوره ششم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای روز ۲ آذر ساعت ۱۷ به پایان رسید و اعضای منتخب هیات مدیره سازمان نصر تهران مشخص شدند.
مهر: احتمال مسدود شدن فیس بوک، توئیتر و یوتیوب در روسیه
روسیه قصد دارد با تصویب قانونی جدید شبکه های اجتماعی فیس بوک، توئیتر و یوتیوب را مسدود کند زیرا آنها محتوای خبرگزاری های روسی را سانسور می کنند.
سازمان فناوری اطلاعات فناوری شهرداری: ارائه خدمات داده محور به کسب و کارهای استارت آپی
دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند از برنامه ریزی برای توسعه همکاری و ارائه خدمات داده محور به کسب و کارهای نوآور و دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها خبر داد.
روابط عمومی وزارت ارتباطات: آذری جهرمی: تحقق ماموریت‌های اقتصاد دیجیتال با همراهی بسیجیان
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیامی به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج، به تحقق و دست یابی به ماموریت های مهم اقتصاد دیجیتال، فناوری های نوین و کسب و کارهای مبتنی بر پایه فناوری اطلاعات با همراهی و همدلی بسیجیان تاکید کرد.
ایرنا: چین از نظر اقتصاد دیجیتال در رتبه نخست جهان قرار گرفت
چین با انتشار اسناد «گزارش توسعه اینترنت در چین و جهان ۲۰۲۰» اعلام کرد اقتصاد دیجیتال این کشور از لحاظ حجم و نرخ رشد در رتبه نخست جهان قرار گرفته است.

فناوری ارتباطات:
مهر: کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری برگزار می‌شود
چهاردهمین کنفرانس ملی و دهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری با محوریت نوآوری در تلاطم‌های محیطی، ۱۲ و ۱۳ آذرماه جاری به صورت آنلاین برگزار می شود.
ایسنا: دانشگاه تربیت مدرس؛ میزبان سمپوزیوم مجازی مخابرات بی سیم نوری
سومین سمپوزیوم مخابرات بی سیم نوری و موج میلی متری غرب آسیا (WASOW 2020) چهارم و پنجم آذر ۹۹ به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس به صورت مجازی برگزار شد.
ایرنا: وزیر ارتباطات خبر داد: اتصال تمام روستاهای کردستان به اینترنت تا پایان امسال
وزیر ارتباطات گفت: ۷۲ درصد روستاهای کردستان به شبکه ملی اطلاعت و اینترنت متصل هستند و ۲۸ درصد هم در دست اقدام است.
ایسنا: بهره‌مندی ۸۰ شهر از سامانه‎های پایش و حفاظت از تجهیزات مخابراتی
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با طراحی و ساخت سامانه‌های هوشمند برای پایش و بررسی لحظه‌ای معیارهای فیزیکی و شرایط محیطی تجهیزات مخابراتی توانستند این سامانه‌ها را در ۸۰ شهر کشور برای پایش ۳۰۰ هزار نقطه کمیت فیزیکی مستقر کنند.
ایرنا: افتتاح سه سایت مخابراتی در شهرستان مُهر فارس
سه سایت مخابراتی در ۲ روستا و یک شهرک در شهرستان مُهر در جنوب استان فارس با حضور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس به بهره‌برداری رسید.
روابط عمومی وزارت ارتباطات: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: عقب ماندگی استان فارس در بخش تلفن ثابت در حال جبران است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مصوبات سفر به استان فارس گفت: با حمایت و پیگیری های استاندار و رفع موانع توسعه ارتباطات در استان، امروز شاهد پیشرفت پروژه های زیرساختی این استان هستیم و تلاش می کنیم در فرصت باقیمانده تا پایان فعالیت دولت، تمامی مصوبات را با اولویت مناطق روستایی محقق کنیم.

اپراتورها:
ایرنا: ارتقای ۱۹ سایت همراه اول در خوزستان
مدیر مخابرات منطقه خوزستان گفت: شبکه ارتباطی ۱۹ سایت همراه اول در خوزستان با نصب تجهیزات و ارتقای تکنولوژی توسعه یافت.
روابط عمومی ایرانسل: فراخوان ایرانسل به تشکّل‌ها و سمن‌های ناشنوایان و کم‌شنوایان سراسر کشور
در پی راه اندازی خدمات ارتباط با مشتریان ویژه ناشنوایان و کم شنوایان توسط ایرانسل، این شرکت در فراخوانی از تشکل ها، انجمن ها ، کانون ها و سمن های (NGO) ناشنوایان سراسر کشور دعوت کرده تا با معرفی اعضای خود از خدمات ارتباط تصویری بهره ببرند.
روابط عمومی ایرانسل: مدیرعامل ایرانسل: امکان پژوهش دربارۀ ۶G را برای دانشمندان‌مان فراهم می‌کنیم
مدیرعامل ایرانسل در افتتاحیۀ سومین سمپوزیوم مخابرات بی‌سیم نوری و موج میلی‌متری غرب آسیا (WASOWC2020)، بر توسعۀ پژوهش‌های دانشگاهی در زمینۀ نسل ششم تلفن‌همراه (۶G)، تأکید کرد.
ایسنا: شبکه اپراتور تلفن همراه ودافون در آلمان از کار افتاد
خدمات مخابرات و سرویس دیتای موبایل گروه ودافون در آلمان روز دوشنبه در پی مشکل تجهیزات کنترل با قطعی گسترده روبرو شد اما این شرکت از بازگشت فعالیت به وضعیت عادی خبر داد.
روباط عمومی ایرانسل: مدیرعامل ایرانسل: ۱۱۸ اپراتور در ۵۹ کشور، ۵G را در شبکۀ خود مستقر کرده‌اند
مدیرعامل ایرانسل در مراسم پایانی سومین سمپوزیوم مخابرات بی‌سیم نوری و موج میلی‌متری غرب آسیا (WASOWC2020)، گفت: ۱۱۸ اپراتور در ۵۹ کشور، در حال حاضر ۵G را در شبکۀ خود مستقر کرده‌اند.

موبایل و تبلت:
زومیت: سامسونگ گلکسی A02s و گلکسی A12 را معرفی کرد
سامسونگ گلکسی A12 و A02S را با باتری ۵،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و دوربین بهبودیافته رونمایی کرد. این گوشی‌ها سال آینده‌ی میلادی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه روانه‌ی بازار خواهند شد.
دیجیاتو: گلکسی S21 احتمالا از دستیار صوتی بیکسبی برای باز کردن قفل گوشی بهره می‌برد
سامسونگ احتمالا گوشی‌های هوشمند سری گلکسی S21 را با ویژگی «Bixby Voice» برای باز کردن قفل دستگاه از طریق صدای کاربر رونمایی خواهد کرد. از سوی دیگر تصاویر منتسب به قاب محافظ گلکسی ۲۱ و احتمالا نسخه پلاس آن نیز زودتر از موعد رونمایی به اشتراک گذاشته شده است.
زومیت: سامسونگ به پایان تولید سری گلکسی نوت اشاره کرد
به گزارش وب‌سایت Aju News، سامسونگ دیگر گوشی نوت تولید نمی‌کند و قلم مخصوص آن را به سری اس و سری زد فولد اضافه خواهد کرد.
ایلنا: گوشی Huawei Y9a و تبلت‌های جدید هوآوی برای بازار ایران معرفی شدند
رویداد آنلاین هوآوی برای معرفی محصولات آینده خود در بازار ایران برگزار شد. این رویداد که با رونمایی از جدیدترین مدل سری Y هوآوی یعنی گوشی Y9a همراه بود، علاوه برآن از دو مدل از تبلت‌های جدید این شرکت که در راه بازار هستند نیز رونمایی شد.
فارس: موتورولا گوشی ارزان با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی تولید کرد
شرکت موتورولا از تولید گوشی جدید ارزان قیمت به نام موتو ای ۷ با قیمت مناسب خبر داده است. این گوشی دارای دوربین قدرتمند ۴۸ مگاپیکسلی است.
ای تی من: فروش گوشی ۵.۷ درصد کاهش یافت
یک شرکت تحقیقاتی از کاهش ۵.۷ درصدی فروش موبایل در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته خبر می‌دهد و عامل اصلی آن را تأثیر ویروس کرونا بر بازار و قدرت خرید می‌داند.

لبه دانش:
اعتماد آنلاین: هوش مصنوعی جای مجریان تلویزیون را هم گرفت
اولین روبات مجری تلویزیون که با استفاده از هوش مصنوعی بخش خبری را اجرا می‌کند در یکی از شبکه‌های تلویزیونی کره‌جنوبی به کار گمارده می‌شود.
مهر: با حکم رئیس پژوهشگاه ICT ؛ رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی منصوب شد
وحید یزدانیان در حکمی علی اصغر انصاری را به سمت رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کرد.
فارس: پرتاب ماهواره برای بررسی میزان بالا آمدن آب دریاها
شرکت اسپیس ایکس با همکاری مقامات آمریکایی و اروپایی ماهواره ویژه‌ای را به فضا پرتاب می‌کند که وظیفه آن بررسی میزان بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس‌هاست.
مهر: هوش مصنوعی شعر می سراید!
گوگل هوش مصنوعی توسعه داده که به کاربر کمک می کند شعر بنویسد.
فارس: دسته بندی محتوای ویدئوها با هوش مصنوعی ممکن شد
یوتیوب قبلاً قابلیتی به نام چپترز را به کار گرفته بود تا گشت و گذار در بخش های مختلف هر ویدئو و رجوع به سرفصل های مباحث در هر فایل ویدئویی تسهیل شود. اما برای تسهیل بخش بندی و دسته بندی محتوای ویدئویی از هوش مصنوعی نیز کمک گرفته است.
ای تی من: افشانه‌ای که اشیا را روبات می‌کند
محققان هنگ کنگی افشانه‌ای ابداع کرده‌اند که از مواد زیستی ساخته شده و اشیا را به روبات‌های متحرک تبدیل می‌کند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست