اخبار عمومی

پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

مهمترین عناوین ICT هفته را اینجا بخوانید

در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته اخیر را می‌خوانید:

فناوری اطلاعات و ارتباطات:
انتخاب: مجلس، راه اندازی سامانه جنجالی رصد «سبک زندگی مردم» را تصویب کرد
نمایندگان مجلس، وزارت ارشاد را مکلف کردند تا نسبت به راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی، سبک زندگی مردم، مرجعیت رسانه‌ای و وضعیت ارتباطات کشور اقدام کند.

ایسنا: کنترل و محدود کردن تصاویر هوایی غزه توسط شرکت‌های ماهواره‌ای
پس از آنکه نیویورک تایمز گزارشی در مورد مواضع تانک‌های اسرائیل بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرد، ارائه دهندگان اصلی این تصاویر به سازمان‌های خبری و سایر محققان، شروع به کنترل و محدود کردن تصاویر هوایی غزه کردند.

سازمان رگولاتوری: مخابرات ۳ میلیون پوشش فیبر نوری در سال جاری ایجاد می‌کند
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد طبق برنامه‌ریزی‌ها سه میلیون از تعهد هفت میلیونی فیبرنوری مخابرات در سال جاری اجرایی خواهد شد.

روابط عمومی وزارت ارتباطات: وزیر ارتباطات: در یک سال گذشته حملات سایبری ۲۰ برابر افزایش یافت
وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش ۲۰ برابری حملات سایبری در یک سال گذشته، تأکید کرد که با افزایش سطح آمادگی‌ها در برابر حملات سایبری، بخش زیادی از سرویس‌هایی حیاتی کشور که توسط وزارت ارتباطات پشتیبانی می‌شوند در یک حاشیه امن قرارگرفته‌اند.

ایسنا: مجلس تصویب کرد: دسترسی پلتفرم‌های بخش خصوصی به اطلاعات وسایل نقلیه
طبق این مصوبه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با همکاری نهادها و سازمان‌های دارای اطلاعات راجع به وسایل نقلیه موتوری امکان استعلام برخط (آنلاین) اطلاعات و سوابق مربوط به اموال مورد معامله و همچنین صلاحیت و اهلیت معاملاتی اشخاص را برای سکو(پلتفرم‌)های بخش خصوصی فراهم نماید.

دنیای اقتصاد: وزیر ارتباطات: تمام خدمات دولت تا پایان برنامه هفتم هوشمند می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه، باید صد‌درصد خدمات دولت به‌صورت هوشمند یعنی بدون مراجعه حضوری صورت بگیرد.

خبر آنلاین: پیام‌رسان ایتا مختل شد
مدیر روابط عمومی در ویراستاری از مختل شدن این پیام رسان خبر داد.

اخبار اپراتورها:
روابط‌عمومی ایرانسل: برگزاری بوت‌کمپ «آینده‌سازان دیجیتال» ایرانسل
بوت‌کمپ «آینده‌سازان دیجیتال» توسط آکادمی ایرانسل و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، به‌صورت رایگان برگزار می‌شود.

روابط‌عمومی ایرانسل: ایرانسل اپراتور برتر در حوزه پدافند غیرعامل شد
همزمان با هفته نکوداشت پدافند غیرعامل، ایرانسل، به‌عنوان اپراتور برتر در حوزه پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، مورد تقدیر قرار گرفت.

روابط عمومی آسیاتک: آسیاتک با فناوری فیبر نوری خود به «هفته ایران دیجیتال» رفت
به گزارش روابط‌عمومی آسیاتک؛ این مجموعه با حضور در همایش «هفته ایران دیجیتال» جدیدترین دستاوردهای خود در زمینه توسعه زیرساخت و تسهیل امکان دسترسی خانوارهای ایرانی به اینترنت پر سرعت مبتنی بر فیبر نوری (FTTH) را ارائه کرد.

اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار: برگزاری سومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران با حمایت همراه اول
سومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار می‌شود.

اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار: نمایش آخرین دستاوردهای مالی، بانکی و بیمه‌ای همراه اول در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۳
همراه اول با مجموعه‌ای از سرویس‌ها و محصولات خود در حوزه‌های مالی، بانکی و بیمه‌ای و همچنین به عنوان حامی، به نمایشگاه کیش اینوکس می‌رود.

موبایل و تبلت:
دیجیاتو: آیفون 16 احتمالاً دکمه اکشن لمسی و یک دکمه اضافه‌تر خواهد داشت
مدل‌های آینده آیفون 16 ممکن است دارای یک دکمه اضافی باشند و دکمه اکشن را به‌صورت لمسی در اختیار کاربران قرار دهند.

ایسنا: موفقیت کانادایی‌ها در اتصال گوشی‌های هوشمند به یکدیگر از طریق ماهواره
شرکت‌های Telus، TerreStar و Skylo توانستند با استفاده از اتصال ماهواره‌ای، تماس‌های صوتی و ارسال پیام‌های متنی بین گوشی‌های هوشمند را برقرار کنند و از این منظر می‌توان به پر شدن شکاف‌های موجود در شبکه‌های تلفن همراه امیدوار بود.

گجت نیوز: دوربین گوشی گوگل پیکسل ۸، پرچمداران اپل و سامسونگ را در دگزومارک شکست داد
دوربین گوشی گوگل پیکسل ۸ توانسته در آزمون‌های DxOMark، آیفون ۱۵ و گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ را شکست داده و بالاتر از آن‌ها بایستد.

زومیت: تاریخ رونمایی گلکسی S24 فاش شد؛ پرچم‌دار سامسونگ به‌زودی از راه می‌رسد
طبق گزارش‌ها، رونمایی از سری گلکسی S24 در رویداد آنپکد ۱۷ ژانویه (۲۷ دی ۱۴۰۲) و در شهر سانفرانسیسکو برگزار خواهد شد.

لبه دانش:
دیجیاتو: یک کشتی با 10 هزار GPU احتمالاً اولین قلمرو خودمختار هوش مصنوعی خواهد بود
شرکت آمریکایی Del Complex در پروژه‌ای به نام BSFCC می‌خواهد نوعی شناور غول‌پیکر موسوم به بارج حاوی 10,000 پردازنده گرافیکی Nvidia H100 به ارزش مجموع 500 میلیون دلار بسازد. این بارج که یک مرکز داده شناور به شمار می‌آید، ممکن است در آینده به ایجاد دولت‌های هوش مصنوعی مستقل منجر شود.

ایسنا: چت‌بات اختصاصی ایلان ماسک رونمایی شد
شرکت جدید هوش مصنوعی ایلان ماسک موسوم به xAI از روبات گفت‌وگوگر خود مبتنی بر مدل زبان بزرگ به نام گروک که به شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) متصل است، رونمایی کرد.

سیتنا: «هوش مصنوعی» کلمه سال ۲۰۲۳ شد
لغت‌نامه انگلیسی «کالینز» در «هوش مصنوعی» (AI) را به عنوان قابل‌توجه‌ترین کلمه سال ۲۰۲۳ معرفی کرد.

فردای اقتصاد: ساخت نسخه شخصی‌سازی چت جی‌پی‌تی امکان‌پذیر می‌شود
سازنده چت‌جی‌پی‌تی اعلام کرده که کاربران به زودی قادر خواهند بود نسخه ربات هوش مصنوعی اختصاصی خود را بسازند و آن را با اطلاعات اختصاصی خود آموزش دهند.

انتخاب: حلقه‌های زحل کمتر از ۲ سال دیگر محو می‌شوند
۱۸ ماه دیگر، حلقه‌های نمادین زحل دیگر از زمین قابل مشاهده نخواهند بود. کج شدن این سیاره به این معنی است که حلقه‌ها از دید ستاره شناسان ناپدید می‌شوند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست