چگونه «انقلاب» هوش مصنوعی امنیت شغلی روزنامه‌نگاران را متزلزل می‌کند؟

روزنامه‌نگارانی که خود را با یک تهدید شغلی جدید مواجه می‌دیدند، طی یکسال گذشته بار‌ها از ربات جدید هوش مصنوعی یعنی چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) خواستند تا گزارش‌ها و مطالبی با موضوعات روز بنویسند، ولی اکثر آن‌ها به نتیجه رسیدند که این ربات هنوز به خوبی خیلی از حرفه‌ای‌های این کار نمی‌نویسد. اما هنوز گروهی معتقدند که با حصول پیشرفت‌های آتی در الگوریتم‌های جستجوی این ربات، بازه داده‌ها و اطلاعات قابل دسترسی آن و نیز بهسازی ابزار‌های تولید محتوای هوش مصنوعی، میدان جنگ واقعی میان روزنامه‌نگاران و چت‌جی‌پی‌تی شکل خواهد گرفت.

به گزارش داتیکا به نقل از انتخاب، سایت خبری سی‌نت (CNET) که در حوزه فناوری فعال است، از یکسال پیش تهیه برخی مطالب کوتاه خود را به یک برنامه هوش مصنوعی متکی کرده و با وجود بروز برخی خطاها که نیازمند اصلاح بود، به طور رسمی از برنامه خود برای کاهش نیروی انسانی تحریریه‌اش خبر داده است. هر چند مدیران سی‌نت تعدیل نیرو را بی‌ارتباط با بهره‌گیری افزون‌تر از ابزارهای هوش مصنوعی می‌دانند ولی ماتیاس دوپفنر، رئیس غول آلمانیِ «اکسل اسپرینگر» که مالک نشریه‌های پولیتیکو و روزنامه آلمانی بیلد است، ماه گذشته به طور رسمی اعلام کرد: «هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که روزنامه‌نگاری بهتر و مستقل‌تر از همیشه خلق و جایگزین نیروی انسانی فعلی کند.»

البته در یک دهه گذشته، رسانه‌های دیجیتال به طور فزاینده‌ای از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی ذائقه مخاطبان خود، بهتر دیده شدن مطالباشان در الگوهای جستجوی گوگل یا فیسبوک و جذب آگهی‌های تاثیرگذارتر استفاده و در بهره‌گیری هر چه بهتر و بیشتر از آنها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

الکس کانوک، نویسنده کتاب «مدیریت رسانه و هوش مصنوعی» می‌گوید که تسلط بر این ابزارهای هوش مصنوعی تکلیف بقا و ورشکستگی رسانه‌ را در آینده روشن می‌کند. البته او اذعان می‌کند که ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی در نهایت خواهد توانست تا تهیه کنندگان مطالب پیش‌پا افتاده‌تر را از کار بیکار کنند ولی نویسندگان گزارش‌های تحلیلی همچنان بازار کار خود را حفظ خواهند کرد.

البته همه تحلیلگران در این مورد اتفاق نظر ندارند. به عنوان نمونه، مایک وولدریج از دانشگاه آکسفورد معتقد است که چت‌جی‌پی‌تی بیشتر شبیه یک پردازشگر حرفه‌ای کلمه‌ها و واژه‌های کلیدی عمل می‌کند و در نهایت هم نمی‌تواند تمام و کمال جایگزین خبرنگاران شوند بلکه به ابزار کار آنها برای تسهیل خبرنویسی و افزایش سرعت آن کمک خواهند کرد.

ژان رونی‌یتا و موریس دو رامبوتو، دو روزنامه‌نگار فرانسوی هستند که زمینه توان هوش مصنوعی برای ایفای نقش به عنوان یک خبرنگار حرفه‌ای تحقیق می‌کنند.

آنها در تازه‌ترین بررسی خود، تهیه بولتن خبری نمایشگاه فناوری سی‌ئی‌اس (CES) در لاس وگاس را به هوش مصنوعی واگذار کردند. بررسی مجموع ۲۵۰ صفحه‌ای که تهیه شده بود، نشان داد که هوش مصنوعی برای جبران فقدان اطلاعات لازم برای توضیح روندهای اصلی و مهم نمایشگاه فورا به سمت استفاده از ویکی‌پدیا منحرف شده و اطلاعات بسیاری را از آنجا به گزارش خود وصله پینه کرده بود. در مجموع برررسی این گزارش نشان داد که هنوز تولید محتوای هوش مصنوعی با آن چه که یک خبرنگار حرفه‌ای و با سابقه حوزه فناوری می‌نویسد، بسیار متفاوت است.

به باور این دو روزنامه‌نگار فرانسوی، هوش مصنوعی نه تنها هنوز نمی‌تواند جایگزین بخشی از کار روزنامه‌نگاران حرفه‌ای بشود بلکه برای ارائه نتیجه مطلوب نیز مدام نیاز به هدایت از سوی آنها دارد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،لبه دانش،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست