چین، ابرقدرت نوظهور دنیای فناوری

به نظر می‌رسد چین به شدت به دنبال مطرح کردن نام خود به عنوان یک کشور پیشگام در دنیاست و می‌خواهد در همه زمینه‌ها گوی سبقت را از رقبا برباید. اکنون با تلاش مجدانه خود در توسعه علم و فناوری نشان داده که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به توفیقات و دستاوردهای مهمی رسیده است.

 چین به روشنی در پی تبدیل شدن به قدرتمندترین کشور دنیاست و نشان داده است که در حوزه‌های گوناگون در حال قدم گذاشتن در همین مسیر است.

این کشور همزمان با افزایش توان و قدرت خود در دنیای سیاست، در حال تقویت بنیه علمی خود با پشتوانه توسعه فناوری‌های گوناگون است.

چین که حالا دیگر خود را به عنوان یکی از نخستین و مطرح‌ترین کشورهای توسعه دهنده و تولید کننده علم مطرح کرده است، در حال دستیابی به پیشرفت‌هایی است که تاکنون کشور دیگری به آن دست نیافته یا آن را در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی‌داده است.

اکنون ما در این مقاله قصد داریم شما را با جدیدترین پیشرفت‌های این کشور در دنیای علم و فناوری آشنا کنیم.

هوش مصنوعی

بی شک هوش مصنوعی امروزه سرآمد موضوعاتی است که در دنیای فناوری درباره آن بحث می‌شود.

این فناوری با توانایی شگرف خود در دریافت، ثبت و ضبط، تحلیل و پردازش مستقل داده‌ها، رقم خوردن یک انقلاب صنعتی نوین در دنیا را نوید می‌دهد.

چین نیز با توسل به توسعه این فناوری به دنبال مطرح کردن نام خود به عنوان یک کشور پیشگام در این عرصه است.

در ادامه به بیان نقاط عطف چین در توسعه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر و حواشی آن می‌پردازیم.

ایجاد اولین کودک هوش مصنوعی جهان

چین اولین کودک هوش مصنوعی جهان را ایجاد کرده است که قادر است احساسات انسانی را از خود نشان دهد و چیزی که آن را از سایر مدل‌ها متمایز می‌کند این است که می‌تواند وظایفی را برای خود تعیین کند.

این نخستین کودک هوش مصنوعی جهان به نام تانگ تانگ(Tong Tong) یک آواتار مجازی هوش مصنوعی از یک دختر کوچک است که توسط موسسه هوش مصنوعی عمومی پکن(BIGAI) توسعه یافته است.

ایلان ماسک: هوش مصنوعی چین بسیار قدرتمند خواهد شد

ایلان ماسک با جملاتی نظیر «من فکر می‌کنم افراد بسیار باهوش و با استعدادی در چین وجود دارند.» و «پیش‌بینی من این است که چین قابلیت هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی خواهد داشت.» به تمجید از قابلیت‌ها و برنامه‌های توسعه هوش مصنوعی در چین پرداخت.

ماشین ذهن‌خوانی چین

گروهی از پژوهشگران چینی با استفاده از نشانه‌هایی از فعالیت مغزی عصبی، راهی برای تولید مصنوعی گفتار که به عنوان «ترکیب گفتار» نیز شناخته می‌شود، ابداع کرده‌اند. این یعنی آنها موفق شده‌اند به نوعی ماشین ذهن‌خوانی دست یابند.

دستیار جراح هوش مصنوعی

چین اعلام کرده که یک ربات گفتگوگر هوش مصنوعی برای مشاوره دادن به جراحان بر پایه پلتفرم لاما ۲.۰ شرکت متا ساخته است.

این ربات هوش مصنوعی پزشکی قادر است به طیف وسیعی از سؤالات پزشکی پاسخ دهد. همچنین بر اساس بیش از یک میلیون سوابق پزشکی، استنادهایی را در مورد تمام سؤالات ارائه می‌دهد.

هوش مصنوعی شیمی‌دان از یخ در مریخ اکسیژن می‌سازد

چین یک هوش مصنوعی شیمی‌دان جدید ساخته است که می‌تواند تولید اکسیژن را از یخ‌های موجود در کره مریخ آن هم بدون دخالت انسان امکان‌پذیر کند.

پژوهشگران دانشگاه علم و فناوری چین(USTC)  به کشف مهمی دست یافته‌اند که می‌تواند سکونت طولانی مدت در سیاراتی مانند مریخ را ممکن سازد. آنها با استفاده از یک شیمی‌دان مخصوص که با هوش مصنوعی طراحی شده است، راهی برای نمونه‌سازی سریع و ترکیب کاتالیزورهای واکنش تکاملی اکسیژن(OER) یافته‌اند که می‌تواند برای تولید اکسیژن آزاد از رسوبات یخی در سیاره سرخ استفاده شود.

این فرآیند جدید همچنین می‌تواند این کار را در مریخ بدون دخالت انسان انجام دهد و نیاز به منابع تامین‌ شده از زمین را کاهش دهد.

رونمایی چین از چت‌بات روانشناس

چینی‌ها یک سیستم هوش مصنوعی جدید ساخته‌اند که پشتیبانی احساسی را ارائه می‌دهد.

پژوهشگران دانشگاه فناوری هفی(Hefei) و مرکز ملی علمی جامع هفی در چین به تازگی روی ایجاد یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی کار کرده‌اند که می‌تواند پشتیبانی روانشناختی غیرتخصصی اما بالقوه مفید را ارائه دهد.

چین کنترل یک ماهواره را ۲۴ ساعت به دست هوش مصنوعی داد

به گفته رسانه‌های دولتی چین، گروهی از پژوهشگران دانشگاه ووهان به هوش مصنوعی اجازه دادند تا کنترل یک ماهواره را به مدت ۲۴ ساعت در دست بگیرد تا ببینند چه کاری انجام می‌دهد.

این کار برای آزمایش نحوه رفتار هوش مصنوعی در حین کار با یک شیء در فضا انجام شده است.

ظاهراً هوش مصنوعی طی این آزمایش، چند مکان را روی زمین انتخاب کرد و به ماهواره Qimingxing ۱ دستور داد تا نگاه دقیق‌تری به آنها داشته باشد.

فضا

یکی از اهداف والای چین، تسلط بر فضا یا حداقل مطرح کردن خود به عنوان یک ابرقدرت در فضا است. این کشور به شدت به دنبال توسعه فناوری‌های مرتبط با فضا و موشک‌های پرتاب فضایی است تا احاطه خود بر فضا را به عنوان یک زمین بازی جدید برای قدرت‌نمایی تثبیت کند.

در ذیل چند نمونه از بزرگترین توفیقات چین در فضا را برمی‌شمریم.

ایستگاه فضایی چین

اولین واحد ایستگاه فضایی چین موسوم به تیانگونگ(Tiangong) که «تیان‌هه»(Tianhe) نام دارد، در سال ۲۰۲۱ به مدار پایین زمین رسید و اولین خدمه آن در ماموریت «شنژو ۱۲»، روز ۱۶ ژوئن ۲۰۲۱ به ایستگاه فضایی رسیدند و ۹۰ روز را در این ایستگاه گذراندند که ۳ برابر بیشتر از ماموریت‌های پیشین فضانوردان چین بود.

واحدهای دوم و سوم موسوم به «ون‌تیان»(Wentian) و «منگ‌تیان»(Mengtian) به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شدند. این پرتاب‌ها این ایستگاه ۵۵ متری را تکمیل کردند و جرم آن را به ۷۷ تن ساندند که حدود ۲۰ درصد اندازه «ایستگاه فضایی بین‌المللی» است.

خدمه ماموریت «شنژو ۱۶»(Shenzhou ۱۶) چین هنگام عزیمت به سمت زمین، عکسی را از ایستگاه فضایی تیانگونگ ثبت کردند که در بالا مشاهده می‌کنیم.

دومین پیاده‌روی فضایی ماموریت «شنژو ۱۷»

خدمه ماموریت «شنژو ۱۷» در دومین پیاده‌روی فضایی بیرون از ایستگاه فضایی «تیانگونگ» چین، آرایه خورشیدی ماژول «تیان‌هه» را تعمیر کردند.

دو فضانورد چین هشت ساعت را در بیرون از ایستگاه فضایی این کشور سپری کردند تا این تعمیرات را انجام دهند.

آوردن نمونه‌های ماه به زمین

چین برای رفتن به سمت دور ماه و آغاز کردن اولین ماموریت آوردن نمونه‌های قمری، ماه مه سال ۲۰۲۴ را هدف قرار داده است.

این ماموریت اولین تلاش چین برای جمع‌آوری مواد از سمت دور ماه و رساندن آن به زمین برای تجزیه و تحلیل خواهد بود.

انتظار می‌رود که ماموریت چانگ‌ای ۶، یک ماموریت ۵۳ روزه باشد. کاوشگر این ماموریت قرار است در «حوضه آپولو»(Apollo basin) واقع در سمت دور ماه فرود بیاید و دو کیلوگرم از مواد ماه را با استفاده از یک اسکوپ و یک مته جمع‌آوری کند.

اعزام ماموریت سرنشین‌دار به ماه

چین به تازگی از نام فرودگر قمری سرنشین‌دار و فضاپیمای جدید خود رونمایی کرده است.

به گفته «آژانس فضایی سرنشین‌دار چین»(China Manned Space Agency)، فرودگر قمری که قرار است فضانوردان چینی را به سطح ماه ببرد، «لنیو»(Lanyue) به معنای «در آغوش ماه» نام دارد که اولین بار در سال ۱۹۶۵ در یک شعر اثر «مائو زدونگ»(Mao Zedong) سیاستمدار و شاعر چینی نوشته شد.

در بیانیه آژانس فضایی سرنشین‌دار چین آمده است که واژه لنیو، نماد آرزو و اعتماد مردم چین به اکتشاف جهان و سفر به ماه است.

نام فضاپیمای جدید چین، «منگژو»(Mengzhou) به معنای «کشتی رویایی» است که مسئولیت آن را در تحقق رویای ملت چین برای فرود آمدن روی ماه و آغاز یک سفر ماجراجویانه جدید فضایی نشان می‌دهد.

چین زمان برنامه‌ریزی‌شده را برای انجام دادن اولین ماموریت سرنشین‌دار خود به مقصد ماه را حدود سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است.

چین زودتر از آمریکا مریخ را به زمین می‌آورد

گویا قرار است ماموریت جسورانه چین به مریخ سالها قبل از ناسا نمونه‌هایی از خاک و سنگ سیاره سرخ را به زمین بیاورد.

چین علاوه بر توسعه ایستگاه فضایی تیانگونگ و ایجاد ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری(ILRS) خود، در حال برنامه‌ریزی برای اعزام ماموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ در دهه آینده است.

این کشور در روند آماده‌سازی برای ورود فضانوردان خود به سیاره سرخ، در حال آماده شدن برای بازگرداندن نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ به زمین است و قصد دارد تقریباً دو سال قبل از ماموریت تحویل نمونه مریخ به زمین توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا نمونه‌های خود را به زمین بیاورد.

این سومین ماموریت در برنامه تیان‌وِن موسوم به تیان‌ون-۳ از سوی اداره ملی فضایی چین(CNSA) خواهد بود و شامل یک جفت پرتاب در سال ۲۰۲۸ خواهد بود که نمونه‌هایی را در ژوئیه ۲۰۳۱ به زمین خواهد آورد.

پرتاب اولین ماهواره برای آزمایش شبکه ۶G

بزرگترین شرکت مخابراتی چین اولین ماهواره جهان برای آزمایش شبکه ۶G را به مدار زمین پرتاب کرد.

شرکت مخابرات «چاینا موبایل»(China Mobile) که بزرگترین اپراتور مخابراتی چین برای مشترکین تلفن همراه محسوب می‌شود، اولین ماهواره جهان را برای آزمایش «نسل ششم شبکه تلفن همراه» با موفقیت پرتاب کرد. این یک نقطه عطف در تلاش‌های چاینا موبایل برای بررسی کردن فناوری ارتباطات یکپارچه فضایی و زمینی است.

این ماهواره آزمایشی پرتاب‌ شده به مدار پایین زمین، اولین ماهواره‌ای است که از ارتباطات ۶G استفاده می‌کند. این ماهواره به همراه ماهواره دیگری پرتاب شد که با فناوری ۵G شرکت چاینا موبایل کار می‌کند.

این ماهواره‌های آزمایشی که در ارتفاع مداری تقریبا ۵۰۰ کیلومتری قرار دارند، مزایایی مانند تأخیر کم و سرعت بالای انتقال داده را در مقایسه با ماهواره‌های مدار بالای زمین ارائه می‌دهند که در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری حرکت می‌کنند.

پرتاب موفق نخستین موشک سوخت متان جهان

یک استارت‌آپ چینی با پرتاب موفقیت‌آمیز اولین موشک سوخت متان موفق به پشت سر گذاشتن رقیب اصلی خود یعنی شرکت اسپیس‌ایکس آمریکا شد. متان منبع سوخت نسبتاً تمیزتری نسبت به باقی سوخت‌های موشکی است و قبل از استفاده مجدد، بازیابی آسانتری دارد.

استارت‌آپ چینی «لند اسپیس»(LandSpace) با پرتاب موفقیت‌آمیز موشک سوخت متان خود موفق شد شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک را شکست دهد.

این دستاورد پس از اینکه دو شرکت مستقر در ایالات متحده از جمله اسپیس‌ایکس با فناوری‌های مشابه در تلاش‌های خود در اوایل سال جاری شکست خوردند، چین را در خط مقدم این فناوری جدید فضایی قرار می‌دهد.

ساخت موشک چند بار مصرف

شرکت چینی گلکتیک انرژی(Galactic Energy) امیدوار است بتواند موشک پالاس ۱(Pallas ۱) خود را راه‌اندازی کند. این استارت‌آپ چینی به سوی پرتاب موشک کوچک مشابه «فالکون۹» گام بر می‌دارد.

افتتاح بزرگترین شبیه‌ساز محیط فضایی جهان

چین ایستگاه فضایی خود روی زمین را که به وسعت ۵۰ زمین فوتبال است، افتتاح کرد. این تاسیسات موسوم به SESRI دارای چهار آزمایشگاه اصلی است که امکان شبیه‌سازی محیط‌های مختلف فضایی را فراهم می‌کند.

بزرگترین شبیه‌ساز محیط فضایی جهان که به ایستگاه فضایی زمینی نیز معروف است، آزمایشات خود را به پایان رسانده و به شکل رسمی عملیات خود را در چین آغاز کرده است.

انرژی

خورشید مصنوعی چین

توکاماک ابررسانای تجربی پیشرفته(EAST) یا خورشید مصنوعی چین، اخیرا به عملیات پلاسمای محصور بالا در حالت پایدار به مدت ۴۰۳ ثانیه دست یافت که گامی کلیدی به سوی توسعه یک رآکتور همجوشی است.

این موفقیت که پس از بیش از ۱۲۰ هزار تلاش به دست آمد، رکورد جهانی ۱۰۱ ثانیه‌ای را که توسط توکاماک ابررسانای تجربی پیشرفته در سال ۲۰۱۷ ثبت شده بود، بسیار بهبود بخشید.

هدف نهایی توکاماک ابررسانای تجربی پیشرفته واقع در مؤسسه فیزیک پلاسما تحت نظر آکادمی علوم چین(ASIPP) در هفی(Hefei)، ایجاد همجوشی هسته‌ای مانند خورشید با استفاده از مواد فراوان در دریا برای ارائه یک جریان ثابت از انرژی پاک است.

تجاری‌سازی بزرگترین باتری آهن-کروم جهان

چین بزرگترین باتری آهن-کروم جهان را برای استفاده تجاری به خدمت گرفته است که یک باتری است که می‌تواند ۶۰۰۰ کیلووات‌ساعت برق را به مدت شش ساعت ذخیره کند.

آزمایش بزرگترین کارخانه تبدیل زغال سنگ به اتانول

چین بزرگترین کارخانه تبدیل زغال سنگ به اتانول جهان با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن را آزمایش می‌کند. این در حالی است که پیش از این، چین برای تامین نیازهای صنعتی و سوخت خود به شدت به واردات اتانول متکی بود و نمی‌خواست از غلات تولیدی خود برای تبدیل به سوخت تکیه کند.

این فناوری که توسط موسسه فیزیک شیمی دالیان(DICP) توسعه یافته است، تنها نمونه در جهان است که تاکنون به سطح صنعتی رسیده است.

باتری لیتیومی چینی‌ها در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد کار می‌کند

گروهی از پژوهشگران چینی در یک پیشرفت قابل توجه در فناوری باتری‌ها، الکترولیت جدیدی را توسعه داده‌اند که باتری‌های لیتیوم یونی را قادر می‌سازد تا در دماهای بسیار پایین به طور موثر عمل کنند.

این ابتکار به باتری‌ها اجازه می‌دهد در دمای منفی ۸۰ درجه سانتیگراد(منفی ۱۱۲ درجه فارنهایت) به شکل موثر کار کنند.

راه‌اندازی طویل‌ترین کابل برق ابررسانای جهان

چین بلندترین کابل ابررسانای جهان را با ظرفیت انتقال ۳۵ کیلوولت و طول ۱۲۰۰ متر افتتاح کرد.

مهندسان در شانگهای یک کابل برق ابررسانای ۳۵ کیلوولتی به طول ۱۲۰۰ متر را در اوج بار نصب و آزمایش کرده‌اند.

چین ادعا می‌کند که با رسیدن به ظرفیت کامل خود در طول این آزمایش، طولانی‌ترین کابل ابررسانای جهان را راه‌اندازی کرده است.

فناوری نظامی

چین هوش مصنوعی نظامی ساخت

دانشمندان چینی در حال استفاده از هوش مصنوعی و مدل‌های زبان بزرگ برای آموزش یک سیستم هوش مصنوعی نظامی هستند که می‌تواند رفتار نظامیان را بهتر پیش‌بینی کند.

دانشمندان در چین در حال آموزش یک هوش مصنوعی نظامی با یک برنامه کاربردی مشابه ChatGPT هستند تا بتواند پیش‌بینی کند که نظامیان دشمن چه کاری ممکن است انجام دهند.

رباتیک

مجری خبری رباتیک

جدیدترین خبرنگاری که توسط روزنامه‌ی دولتی چین استخدام شده و توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود، ادعا می‌کند که مهارت‌های هزاران مجری دیگر را فراگرفته است.

گفته می‌شود که این زن جوان مجازی که رن شیائورونگ(Ren Xiaorong) نام دارد، می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و اخبار را ۲۴ ساعت شبانه روز در تمام ۳۶۵ روز سال ارائه دهد. اما یک نکته وجود دارد. این آواتار تنها قادر به پاسخگویی به سوالات از پیش تعیین شده است.

این مجری اخبار دیجیتال در نخستین رونمایی از خود گفت: سلام، نام من رن شیائورونگ است. من یک مجری دیجیتال هوش مصنوعی هستم که به تازگی به «پیپلز دیلی»(People’s Daily) پیوسته‌ام. هزاران مجری جدید مهارت‌های حرفه‌ای خود را به من منتقل کرده‌اند. من به مدت ۳۶۵ روز سال و ۲۴ ساعت شبانه‌روز اخبار را بدون استراحت گزارش خواهم کرد. چه در سایت‌های خبری و چه در استودیو، همیشه من را خواهید دید. هر مکالمه‌ای با من انجام دهید یا هر بازخوردی که ارائه دهید، من را باهوش‌تر می‌کند.

رونمایی از جدیدترین سگ رباتیک چین

شرکت دیپ روبوتیکس(Deep Robotics) از عرضه جدیدترین سگ رباتیک هوشمند خود موسوم به Lite۳ در اروپا از سپتامبر ۲۰۲۳ خبر داد.

چهار مدل مختلف در مجموعه ربات‌های Lite۳ وجود دارد که مدل پایه آن موسوم به Basic با قیمت ۲۸۹۰ دلار برای علاقه‌مندان به فناوری عرضه می‌شود. سه مدل دیگر نیز به نام‌های Venture ،Pro و LIDAR برای اهداف مطالعاتی علمی و آموزشی طراحی شده‌اند.

ربات هوش مصنوعی برای جراحی‌های کم‌تهاجمی مغز

یک ربات چینی موسوم به میکرونورو(MicroNeuro ) که به هوش مصنوعی مجهز است، نوید جراحی‌های کم‌تهاجمی مغز را می‌دهد و در عین حال، ایمنی جراحی را تضمین می‌کند و جراحان را از کارهای پر زحمت می‌رهاند.

تاسیس یک مرکز نوآوری ربات انسان‌نما

یک مرکز نوآوری ربات انسان‌نما در پایتخت چین ایجاد شده است تا عرضه فناوری و صنعتی شدن ربات‌های انسان‌نما را سرعت بدهد.

شرکت مرکز نوآوری ربات‌های انسان‌نمای پکن که به طور رسمی در منطقه توسعه اقتصادی-فناوری پکن ثبت شده، به طور مشترک توسط شرکت‌هایی ساخته شده است که ربات‌های کامل، اجزای اصلی آنها و مدل‌های بزرگ ربات‌ها را می‌سازند.

این مرکز، پلتفرم‌های اصلی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را می‌سازد و روی حل کردن مشکلات کلیدی صنعت مانند سیستم کنترل عملیات و سیستم‌عامل منبع باز تمرکز خواهد کرد که باید فورا حل شوند.

ربات‌ها از تلسکوپ چین نگهداری می‌کنند

چین به زودی به سیستم‌ها و پلتفرم‌های رباتیک هوشمند اجازه می‌دهد تا خدمات تعمیر و نگهداری تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری(FAST) را که «چشم آسمان چین» نیز نامیده می‌شود و به عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی تک ظرفی جهان شناخته می‌شود، ارائه دهند.

سریع‌ترین ربات مبارز جهان

چهار سال زمان صرف ساخت رباتی به نام چی‌بات(Qibbot) شده که سریع‌ترین ربات بوکسور جهان است. رباتی که توسط انسان کنترل می‌شود و سریع‌تر از یک چشم بر هم زدن واکنش نشان می‌دهد.

این ربات با ارتفاع بیش از شش فوت(۱.۹ متر)، یک ربات تک‌دست است که می‌تواند از راه دور کار کند و زمان واکنش آن تنها ۱۲ میلی‌ثانیه است که به گفته این شرکت، سریع‌ترین ربات جهان است.

حمل و نقل

رونمایی از قدرتمندترین لوکوموتیو هیدروژنی جهان

چین با این هدف که قصد دارد تا سال ۲۰۶۰ به نقطه «کربن خنثی» دست یابد، به معنی اینکه انتشار گاز کربن را به صفر برساند، از قدرتمندترین لوکوموتیو هیدروژنی جهان رونمایی کرد.

این لوکوموتیو نینگ‌دونگ(Ningdong) نام دارد و توسط شرکت دولتی راه آهن چین(CRRC) ساخته شده است.

چین صاحب قدرتمندترین تونل باد مافوق صوت جهان

تونل باد JF-۲۲ در چین اکنون قدرتمندترین تونل باد مافوق صوت جهان است که برای رسیدن به سرعت ۳۰ ماخ معادل ۳۰ برابر سرعت صوت، از فناوری منحصر به فردی استفاده می‌کند.

قدرتمندترین موتور مافوق صوت جهان

مهندسان چینی می‌گویند یک موتور انقلابی ایجاد کرده‌اند که قدرتمندترین موتور مافوق صوت جهان است و می‌تواند به سرعت ۱۶ ماخ برسد.

این موتور جت تنفس هوا جدید که «انقلابی» توصیف شده است، می‌تواند یک هواپیما را تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری بالا ببرد و به سرعت حدود ۱۶ ماخ(۱۶برابر سرعت صوت) برساند.

اگر این ادعا صحت داشته باشد، با چنین سرعتی، پروازهای بین قاره‌ای تنها چند ساعت طول خواهد کشید و در مقایسه با موتورهای جت معمولی سوخت بسیار کمتری مصرف می‌شود.

سایر فناوری‌های پیشگامانه چین

پدر کوانتوم چین: رایانه کوانتومی چین ۱۸۰ میلیون برابر سریع‌تر از ابررایانه‌ها است

پدر کوانتوم چین می‌گوید رایانه کوانتومی فوتونیک چین ۱۸۰ میلیون برابر سریع‌تر از ابررایانه‌ها بوده و قادر است در کمتر از یک ثانیه معادله‌ای را که ابررایانه‌ها برای حل آن به پنج سال زمان نیاز دارند، حل کند.

ساعت اتمی چین هفت میلیارد سال بدون خطا کار می‌کند

پژوهشگران چینی با استفاده از لیزرهای استرانسیوم و فوق پایدار، یک ساعت نوری ساخته‌اند که دومین ساعت در نوع خود در جهان است.

پژوهشگران دانشگاه علم و فناوری چین یک ساعت نوری با ثبات و عدم قطعیت کمتر از پنج کوئینتیلیونیمی(۱۰ به توان ۳۰) ساخته‌اند. این ساعت در هفت میلیارد سال آینده تنها یک ثانیه جا می‌ماند یا جلو می‌رود. بنابراین زمان دقیقی را در طول زندگی ما نشان می‌دهد.

ساعت‌های نوری نقش مهمی در آینده‌ای دارند که امروزه در حال شکل‌گیری است. دانشمندان مطمئن هستند که با استفاده از ساعت‌های نوری می‌توانند سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی(GPS) دقیق‌تر و توزیع کلید کوانتومی را توسعه دهند.

سخت‌ترین سپر حرارتی هواپیماهای مافوق صوت

دانشمندان دانشکده علوم و مهندسی مواد دانشگاه گوانگژو، سرامیک متخلخل جدیدی تولید کرده‌اند که می‌تواند برای مهندسی هوافضا، انرژی و شیمی انقلابی باشد. این ماده دارای استحکام مکانیکی بالا و خواص عایق حرارتی متعالی است که آن را برای هواپیماهای مافوق صوت ایده‌آل می‌کند.

چینی‌ها خانواده جدیدی از ترکیبات فلزی را اختراع کردند

یک گروه پژوهشی مستقر در چین، خانواده جدیدی از ترکیبات فلزی را ساخته است که هر یک از آنها ویژگی‌های منحصر به فردی را نشان می‌دهند که برای فناوری‌های نسل جدید مناسب هستند.

برای نخستین بار چین موفق به همگام‌سازی مغز یک میمون با رایانه شد

پژوهشگران چینی ادعا می‌کنند که با موفقیت اولین آزمایش رابط مغز و رایانه(BCI) در جهان را بر روی یک میمون انجام داده‌اند و پیشرفت در این فناوری را به نمایش گذاشته‌اند. در این فرآیند مغز را با جراحی کم‌تهاجمی که بسیار شبیه به قرار دادن استنت در قلب است، به رایانه متصل می‌کنند. این روش کمتر از فناوری تهاجمی به بدن افراد آسیب می‌رساند و کیفیت نوار مغزی بالاتری نسبت به فناوری غیرتهاجمی دارد.

انتقال ۱۰ برابر سریع‌تر داده‌ها با لیزر ماهواره‌ای چین

اولین آزمایش ارتباط نوری ماهواره به زمین با سرعت فوق‌العاده در چین انجام شد که این ارتباط تنها بیش از ۱۰۰ ثانیه به طول انجامید.

شرکت چنگوانگ(Changguang Satellite Technology) که یک شرکت دولتی مستقر در استان جیلین چین است، از دستیابی به یک نقطه عطف بزرگ در فناوری فضایی با استقرار موفقیت آمیز ارتباطات پرسرعت مبتنی بر لیزر در ماهواره‌های تجاری خبر داد.

این پیشرفت، سرعت انتقال اطلاعات از فضا به زمین را ۱۰ برابر افزایش داده و به سرعت چشمگیر ۱۰ گیگابیت در ثانیه(Gbps) رسیده است.

این پیشرفت از طریق لیزرهایی که به ‌عنوان حامل داده عمل می‌کنند و طیف بسیار گسترده‌تری نسبت به فناوری مایکروویو سنتی ارائه می‌دهند، ممکن می‌شود. انتظار می‌رود استقرار این فناوری پیشرفته، ارتباطات زمینی با ماهواره‌ها را متحول کند.

فریب رادارها با یک ماده جدید

دانشمندان چینی ادعا می‌کنند چیزی به نام «حجاب طلایی» ساخته‌اند که می‌تواند سیستم‌های دفاع هوایی را فریب دهد تا موشک را یک هواپیمای تجاری تصور کنند.

در یک نمونه عجیب از استتار و پنهان شدن، چین دستگاه جدیدی ساخته است که موشک‌های کروز را قادر می‌سازد تا وانمود کنند که هواپیماهای بزرگی مانند هواپیماهای جت هستند و به راحتی بتوانند به سیستم‌های دفاع هوایی نفوذ کنند.

این ماده جدید که «حجاب طلایی» نام دارد، نسبتاً ارزان است و می‌توان از آن برای «پنهان کردن» موشک‌های چینی با تداعی اینکه هواپیماهای بزرگ هستند، استفاده کرد. از این نظر می‌توان آن را به نوعی نقطه‌ی مقابل فناوری رادارگریزی دانست.

امیدی جدید برای درمان دیابت نوع ۲

در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری دیابت نوع ۲ وجود ندارد، گروهی از پژوهشگران دانشگاه نانجینگ در چین رویکرد جدید و امیدوارکننده‌ای را برای رسیدگی به علت اصلی این بیماری ارائه کرده‌اند.

دیابت نوع ۲ معمولاً شامل تداخل انسولین است. انسولین هورمونی است که سطح قند خون را تنظیم می‌کند. این بیماری منجر به مقاومت به انسولین می‌شود، جایی که سلول‌های کبد، ماهیچه و چربی به خوبی به این هورمون پاسخ نمی‌دهند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : فناوری ارتباطات،فناوری اطلاعات،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل