کلاب هاوس و تنور انتخابات سیزدهم/این بار کدام پلت فرم انتخاباتی می شود؟

داتیکا- سال ۱۴۰۰ از راه رسیده. سالی که هنوز شروع نشده، آبستن اتفاقات مهمی برای ایران است.از فراگیر شدن کووید ۱۹ که و ماجرای واکسن تولید داخل که بگذریم، انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را می توان از وقایع مهم سال جدید در قرن نو دانست. انتخاباتی که به خاطر کرونا ، بسیار متفاوت تر و شاید بتوان گفت مجازی تر از هر دوره ای، می رود تا برگزار شود.

البته پیش از این هم نقش فضای مجازی و پیام رسان ها در انتخابات دوره های قبل ریاست جمهوری نیز پر رنگ بود اما این روزها به نظر می رسد اینستاگرام و به خصوص پلت فرم جدیدی به نام کلاب هاوس، تاثیر گذاری زیادی در فضای انتخاباتی دوره سیزدهم ریاست جمهوری دلشته باشند.

هنوز روزهای پر شور و التهاب انتخابات سال ۸۸ از یادها نرفته است. روزهایی که فیسبوک و توییتر، فضای انتخابات را پرشورتر می کردند. هر چند در نهایت سرنوشت این شبکه اجتماعی چیزی جز فیلتر شدن نبود اما در هر حال تنور انتخابات نهم را داغ داغ کردند.

اختلال شدن وایبر این تلگرام بود که کاربران ایرانی زیادی را جذب کرد و با قابلیت ایجاد گروپ ها و کانال های خبری، سهم بسزایی در اطلاع رسانی انتخاباتی ایفا کرد تا جایی که بنا بر آمار، حتی با فیلترینگ تلگرام نیز در حال حاضر این پلت فرم، ۵۰ میلیون کاربر در ایران دارد، که ۵۶% کل جمعیت است.این اماری است که خود وبسایت رسمی تلگرام اعلام کرده است.

انتخابات دوازهم هم زیر سایه فیلترینگ تلگرام با واتس اپ و اینستاگرام گذشت. اپلیکیشن هایی که هنوز به سرنوشت قبلی ها دچار نشده اند و کاربران می توانند بدون فیلتر شکن از آنها استفاده کنند.اینستاگرام اعلام کرده که ۲۴ میلیون کاربر ایرانی دارد و اتس اپ هم از رقم ۴۰ میلیونی سخن گفته است. حالا اما با نزدیک شدن انتخابات سیزدهم ، هر چند هنوز بازار واتس اپ و اینستاگرام داغ است اما کلاب هاوس با چت شنیداری می رود تا گوی سبقت را از این دو برباید.

کلاب هاوس که در ماه دسامبر ۶۰۰ هزار عضو داشت به نوشته سایت بک‌لینکو حالا شش میلیون عضو دارد.

این رسانه اجتماعی جدید برای ارتباط تنها به صدا وابسته است. هیچ ارتباط متنی در آن وجود ندارد، البته به غیر از صفحه پروفایل، و هنوز به دنیا نیامده زبان خودش را تولید کرده است.

البته برای اینکه کاربران بتوانند به این شبکه دسترسی پیدا کنند، فعلاً راهی جز صبر کردن وجود ندارد.هر عضو می‌تواند تعداد معدودی دعوتنامه برای دوستانش بفرستد. برای همین بلیت ورود به این رسانه اجتماعی این روزها خودش نایاب شده است.

در عین حال این روش به گرمی بازارش هم کمک کرده است. چون افراد معروف با راحتی بیشتری در اتاق‌هایش رفت و آمد می‌کنند و خیلی پیش می‌آید که در یک اتاق کوچک با موسیقیدان، هنرپیشه، صاحب شرکت یا روشنفکر و سیاست مدار مورد علاقه‌تان وارد گفت‌وگو شوید و ساعت‌ها در مورد علاقه‌مندی‌هایتان حرف بزنید.

آمار دقیقی از تعداد کاربران کلاب هاوس در ایران هنوز موجود نیست اما بسیاری معتقدند تعداد با وجود محدودیت دعوت نامه ها از ۲ میلیون گذشته است. از سوی دیگر حضور سیاسیون بلند پایه چون ظریف، همتی و فائزه هاشمی در روم های کلاب هاوس، فضای آن را مهیج تر کرده و این سوال را پیش آورده که آیا بازیگر جدید انتخابات سیزدهم کلاب هاوس خواهد بود یا خیر؟ باید منتظر خرداد ماه ماند و دید این بار کدام پلت فرم می تواند رکوردار داغ کردن تنور انتخابات شود.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،پژوهش ارتباطی

آخرین اخبار

فهرست