اخبار

کوروش کمپانی‌های دیگر در کمین اموال مردم!/ ماجرای زندگی‌هایی که برای آیفون ۱۳ هوا رفت

«کوروش کمپانی تعطیل و مالک آن متواری شد»؛ اما این تمام ماجرا نیست؛ حالا اما شرکت‌های دیگری که همزمان با کوروش کمپانی فعالیت خود را آغاز کرده بودند، همچنان مشغول به فعالیت هستند و به نظر می‌رسد باز هم، کسی ناظر بر فعالیت این شرکت‌ها نیست.

به گزارش داتیکا به نقل از اقتصاد آنلاین؛ مالک فروشگاه کوروش کمپانی در حالی متواری شد که هنوز هم شرکت‌های مشابه در حال فعالیت هستند و نهادی ناظر بر فعالیت این شرکت‌ها نیست. گشت و گزاری در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی به خوبی این را نشان می‌دهد. در واقع، فروشندگان مشابه با وجود اتفاقی که برای کوروش کمپانی افتاد، هنوز فعال بوده و هیچ توجیه قانع‌کننده‌ای نیز برای فروش کالا با قیمتی پایین تر از بازار جهانی ندارند و مشخص نیست سرنوشت آنان چه زمانی قرار است مانند سرنوشت کوروش کمپانی شود.

داستان کوروش کمپانی از کجا آغاز شد؟

شرکت کوروش کمپانی، شرکتی در حوزه موبایل است که از ۵ سال قبل در تهران راه‌اندازی شد و در ماه‌های اخیر مدعی شده بود که گوشی آیفون ۱۳ را با قیمت ۲۰ تا ۲۶میلیون تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند؛ این مساله در حالی بود که ارزان‌ترین آیفون ۱۳ بازار، ۸۰۰ دلار قیمت دارد؛ یعنی با رجیستری، حدود ۳۶میلیون تومان برای خریدار آب می‌خورد و همین موضوع نیز شک و شبهه بسیاری از فعالان فضای مجازی را در پی داشته بود و بسیاری عقیده داشتند این ارزانی، تنها از یک کلاهبرداری یا یک بازی پانزی آب می‌خورد.

با این اوصاف، بسیاری در پی تبلیغات‌های گسترده شرکت و حمایت سلبریتی‌های معروف از کوروش کمپانی، در تله این کلاهبرداری افتادند و در نهایت هم پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و این شرکت در ماه‌های گذشته نتوانسته بود از عهده تعهدات خود برآید و به همین دلیل برخی از کسانی که اقدام به پیش خرید موبایل از این شرکت کرده بودند، در یکی از کلانتری های غرب تهران اقدام به طرح شکایت کرده بودند.

پس از پلمب شدن دفتر این شرکت در پی شکایت شهروندان، فراجا نیز در گفتگو با رسانه‌ها، متواری شدن «امیرحسین شریفیان» مالک این شرکت را تایید کرد. حالا تابلوهای مغازه پایین کشیده شده و چندین هزار نفر مانده‌اند که تنها امیدشان به نتیجه رسیدن پرونده در امنیت اقتصادی فراجا مرزداران است.

چرا مردم اعتماد کردند؟

طبیعتا آیفون ۲۰میلیونی، زمانی که حداقل قیمت این کالا بدون رجیستری در بازارهای جهانی، ۸۰۰ دلار است، هیچ منطقی ندارد؛ اما تبلیغات گسترده سلبریتی‌های معروف و محبوب، عاملی شد که بسیاری به این شرکت اعتماد کردند؛ بیلبوردهایی که شهرداری در جای جای شهر قرار داده بود نیز مهر محکمی برای قانونی بودن فعالیت این شرکت تلقی می شد؛ از طرف دیگر نیز برخی گوشی‌های خود را تحویل گرفته بودند و همین مساله عاملی شد که بسیاری به کوروش کمپانی اعتماد کنند و پول‌های خود را به این شرکت بسپارند تا چند ماه بعد آیفون ۱۳ تحویل بگیرند و گردش مالی ۲هزار میلیاردی این شرکت حاکی از اعتماد گسترده مردم به جشنواره کوروش کمپانی است.

زندگی هایی که برای آیفون ۱۳ به هوا رفت

نکته غم انگیز ماجرا، افرادی هستند که به هوای سود بیشتر، چند صد دستگاه موبایل از این شرکت پیش خرید کردند. یکی از کاربران فضای مجازی می‌گوید: «دوستش کل زندگی خود را فروخته و ۹۳ دستگاه آیفون ۱۳ از کوروش کمپانی خریده تا شب عید بفروشد و سود کند. (مبلغی بالای دو میلیارد تومان) حالا امروز با این خبر او سکته کرده و در بیمارستان است.»

شرکت‌های مشابه هنوز در حال فعالیتند!

کوروش کمپانی تنها شرکتی نبود که آیفون ۱۳ را با قیمت ۲۰ تا ۲۶میلیون می‌فروخت؛ علاوه بر این شرکت، برخی دیگر نیز فعالیت‌های مشابهی را انجام می‌دادند که بررسی‌های میدانی خبرنگار «اقتصاد آنلاین» حاکی از تداوم فعالیت این شرکت‌ها است.

کارمند یکی از این موبایل‌فروشی‌ها در گفتگو با اقتصاد آنلاین می‌گوید: از دیروز افزایش قیمت داشته‌اند و دیگر آیفون ۲۵میلیونی ندارند و قیمت آیفون با افزایش ۱۳ با افزایش ۳میلیونی به ۲۸میلیون تومان رسیده است.

این کارمند در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی با کوروش کمپانی دارند و چه ضمانتی وجود دارد که کالا تحویل داده شود، می‌گوید: کوروش کمپانی یک مغازه کوچک در تهران بود که حتی صاحبش هم در ایران حضور نداشت؛ شرکت آنان متفاوت است و مدیرعاملش در ایران فعالیت دارد و تنها کارش موبایل فروشی نیست و رستوران، باشگاه بدن سازی و مواردی از این دست هم دارد و همه این‌ها یعنی جایی برای نگرانی نیست.

او در ادامه در خصوص علت این تفاوت قیمت توضیح می‌دهد که پول مشتری ۶۰روز در دست ما می‌ماند و بعد از ۶۰ روز، کالا را تحویل می‌دهیم و این ارزانی به دلیل تاخیر در زمان تحویل کالا است.

این کارمند از پاسخ دادن به این سوال که مگر چه فعالیتی دارند که در ۶۰روز، ۲۵میلیون تومان، بالای ۱۰میلیون سود می‌دهد و ضرر را جبران می‌کند، امتناع می‌کند.

تا کوروش کمپانی های دیگر تکرار نشده، دست بجنبانید

کوروش کمپانی رفت و احتمالا سرنوشت خسارت دیدگان این اتفاق نیز مانند سرنوشت دیگر خسارت دیدگان در باقی کلاهبرداری‌های پانزی خواهد بود؛ اما دولت و مقامات مربوطه باید تا زمانی که کوروش کمپانی های دیگر تکرار نشده و افراد بیشتری ضرر ندیدند، وارد عمل شوند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

برچسب‌ها : ،،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار

آخرین اخبار

فهرست