اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ آماده باش روبات‌ها در بیمارستان‌های چین

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز دوشنبه بیست و هشتم بهمن ماه را می خوانید:

  • امواج دکل‌های مخابراتی در تهران بسیار کمتر از حد استاندارد است

باشگاه خبرنگاران جوان: پیشرفت روز افزون تکنولوژی و فناوری در زندگی انسان گاهی اوقات دغدغه‌هایی را در ذهن انسان ایجاد می‌کند. معاون امور پستی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیان کرد: مانند همه دنیا، در کشور ما نیز مهم‌ترین مسئله‌ای که با بخش ارتباطات سیار رابطه ناگستتنی دارد، توجه به سلامت مردم بوده که خط قرمز ما در نظارت بر وضعیت دکل‌های مخابراتی و برای اپراتور‌ها در راستای خدمات رسانی به مردم بوده و مسئله‌ای مهم‌تر از آن دراین زمینه وجود ندارد. حقی گفت: در صورتی که هر اپراتور در استفاده از دکل‌های مخابراتی حتی برای لحظه‌ای استاندارد‌های سلامت را در نظر نگیرد، عملکرد آن مورد بررسی و برخورد قرار می‌گیرد.

  • دارندگان گوشی‌های سامسونگ و ال‌جی نگران نباشند

ایسنا: در پی انتشار اخبار مربوط به تغییر تابلوی شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی در ایران، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت که این مسئله مربوط به لوازم خانگی است و در ارائه خدمات و گارانتی گوشی‌های موبایل تغییری ایجاد نخواهد شد.در روزهای گذشته تغییر تابلوهای سامسونگ و ال‌جی از سطح شهر و فروشگاه‌ها خبر ساز شد و در پی آن رئیس هیأت مدیره  انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران اعلام کرد که این برندها با نام‌های سام و جی‌پلاس جایگزین می‌شود.

  • تشدید نظارت بر اپراتورها و شرکت های اینترنتی

میزان: سامانه نت سنج با ارائه اطلاعات و نحوه خدمات رسانی اپراتورها اهرم مناسبی برای تشدید نظارت اپراتورها و شرکت های اینترنتی است. مجید حقی معاون امور پستی ارتباطی و فناوری اطلاعات با اشاره به سامانه نت سنج اظهار کرد: سایت نت سنج اولین سامانه در این سطح است که اطلاعات را به صورت دقیق و شفاف سازی ارائه می‌دهد و از این جهت که حجم اطلاعات در اختیار کاربران، مناسب و متنوع است نظر مخاطبان فراوانی را به خود جلب کرده است. معاون امور پستی ارتباطی و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این سامانه بحث شفاف سازی رقابت بین اپراتور‌ها را افزایش داده و با ارائه قیمت و کیفیت خدمات اینترنتی که دو عامل اصلی برای خرید سرویس است، توانسته اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربران قرار دهد.

  • ژئوپلیتیک فضای مجازی؛ دیپلماسی دو جانبه سایبری هند

مهز: هند به عنوان یکی از کشور های پیشرو در فناوری های ارتباطاتی و اطلاعاتی محسوب می شود به گونه ای که  این فناوری بیش از ۱۳% تولید ناخالص داخلی این کشور را پوشش می دهد و ارزش بازار آن حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است وپیش بینی می شود تا ۲۰۲۵ به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد. دراین کشور اینترنت اشیا با ۲ میلیارد دستگاه مرتبط به یکدیگر به ارزش ۱۱ میلیارد دلار رسیده است. همچنین در حوزه های پیشرفته این فناوری مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تحلیل دیتا، رایانش ابری نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این کشور مشاهده شده است.

  • جایگاه ماهواره‌های ایرانی در دنیا

فارس: عدم موفقیت ماهواره ظفر باعث توقف این تلاش‌ها نشد و ظفر ۲ در راه است چرا که دست یابی به ارتفاع بالای ۵۴۰ کیلومتر با سرعت بیش از ۶۵۰۰ متر بر ثانیه برای نخستین بار در پرتاب‌های فضایی کشور در ماهواره ظفر اتفاق افتاد. ایران به عنوان یکی از کشورهایی که دارای فناوری فضایی است تا کنون تلاش‌های زیادی برای حضور در مدار زمین داشته، حالا به گفته مسئولان عدم موفقیت ماهواره ظفر باعث توقف این تلاش‌ها نمی‌شود و ظفر ۲ در راه است. آخرین اقدام سازمان فضایی ایران در پرتاب ماهواره مربوط به ماهواره دانشگاه علم و صنعت ایران بود که توسط ماهواره بر سیمرغ انجام شد اما به دلیل نرسیدن سرعت ماهواره بر سیمرغ نتوانست در مدار قرار گیرد اما کشور را تا یک قدمی این دستاورد پیش برد.

  • هواوی آمار بیشترین فروش در بازار گوشی های ۵G را به خود اختصاص داد

گجت نیوز: بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از شرکت تحلیل‌گر Strategy Analytics، میزان عرضه گوشی‌های هوشمند مجهز به قابلیت ارتباطی ۵G در سال ۲۰۱۹ میلادی به عددی حدود ۱۹ میلیون دستگاه رسیده است. این رقم، بالاتر از چیزی است که پیش از این تخمین زده شده بود. با استناد به این گزارش، هواوی در جایگاه اول لیست عرضه گوشی‌های هوشمند ۵G قرار دارد و موفق شده حدود ۳۷ درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص دهد.

  • گربه رباتیک؛ پیشخدمتی که همزمان باهوش و دوست داشتنی است

انتخاب: این روزها استفاده از رباتهای هوشمند در رستورانها بسیار رایج است.این رباتهای هوشمند ظاهر و کارکردهای مختلفی دارند. در این میان یکی از جذاب ترین ربات های موجود را می توانBellaBot دانست. یکی از دلایلی که باعث می شود این ربات جذاب تر به نظر برسد این است که ربات مذکور شبیه به یک گربه هوشمند است. این گربه قادر است تا ۱۰ کیلو سفارش رستورانی را به مشتریان رستوران تحویل دهد. بدنه این ربات شامل یک قفسه برای قرار گرفتن سینی های مواد غذایی است.

  • تهدید ترامپ مبنی بر قطع همکاری‌ اطلاعاتی با اروپا

تسنیم: سفیر آمریکا در آلمان اعلام کرد دونالد ترامپ تهدید کرده است که کشورهای اروپایی که با شرکت هواوی همکاری کنند، این اقدامشان به ضرر همکاری اطلاعاتی آمریکا با آن‌ها خواهد بود. ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان روز یکشنبه به کشورهای مختلف درباره استفاده از خدمات اینترنتی و تلفن همراه نسل پنجم غیر قابل اعتماد هشدار داده است. این در شرایطی است که تنش‌ها بین آمریکا و چین بر سر فعالیت‌های شرکت هواوی بالا گرفته است.

  • ناسا سیستم ناوبری به مدار ماه می فرستد

مهر: قرار است در ۲۰۲۱ میلادی شرکت راکت لب یک سیستم ناوبری برای ناسا به مدار ماه ببرد. در این ماموریت سیستمی برای مسیریابی ایستگاه های «گیت وی»به مدار ماه ارسال می شود. سیستم  CAPSTONE همراه یک موشک الکترون از تاسیسات والوپ این شرکت در ویرجینیا به فضا پرتاب می شود. همچنین در این ماموریت از پلتفرم «فوتون» راکت لب نیز استفاده می شود. این پلتفرم در حقیقت یک ماهواره است که می تواند محموله های مختلفی را پشتیبانی کند. در این ماموریت «فوتون»، سیستم CAPSTONE را که فقط ۵۵ پوند وزن دارد از مدار زمین به مدار ماه می برد. پس از آن موتورهای کوچک CAPSTONE روشن می شوند و آن را به مکان تعیین شده می برند.

  • محکومیت هکر استرالیایی به علت نفوذ به سرورهای شرکت خصوصی

فارس: یک استرالیایی ۵۸ ساله اهل ایالت نیوساوت ولز به علت دسترسی غیرمجاز و هک کردن رایانه سرور یک شرکت تجاری محکوم شد.پلیس ایالت نیوساوت ولز اعلام کرده که هکری را بعد از تحقیقات گسترده شناسایی کرده و وی بر اساس حکم دادگاه محکوم شده است. این فرد اولین بار توسط شرکت امنیتی Cybercrime Squad شناسایی شد. وی تلاش کرده بود به اطلاعات ذخیره شده بر روی رایانه سرور یک شرکت استرالیایی تجارت الکترونیک دسترسی یابد. او که از پیمانکاران شرکت یادشده بود پس از نفوذ به سرور مذکور اطلاعاتی را از روی آن سرقت کرده بود.

  • آماده باش روبات ها در بیمارستان های چین

ایران آنلاین: شیوع مرگبار ویروس “کرونا” جامعه پزشکی چین را به استخدام روبات ها به عنوان دستیاران پزشکی سوق داده است. با افزایش بیماری کرونا در کشور چین، بسیاری بیمارستان ها به منظور مراقبت از بیماران به حالت آماده باش درامدند. در این میان تعداد زیادی از بیمارستان ها با سرعت زیادی دستیاران روباتیک را در کنار پزشکان متخصص قبول کرده و به خدمت گرفتند. در حال حاضر روبات ها به عنوان نیرویی ایمن برای مراقبت از بیماران انتخاب شده و شاهد گسترش دستیاران روباتیک در طبقات مختلف بیمارستان های چین از جمله ووهان، گوانگژو ، جیانگشی ، چنگدو ، پکن ، شانگهای و تیانجین هستیم.

  • رفع مشکلات فنی رمز دوم پویا در بانک‌ها

ایرنا: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مشکلات فنی رمزدوم پویا در همه بانکها برطرف شده است. مرحله دوم اجرای طرح رمز پویا مبنی بر حذف رمز دوم ثابت، همزمان با اعمال معافیت برای تراکنش‌ها با مجموع مبالغ تا سقف یک میلیون ریال بصورت روزانه، از روز هشتم تا ۲۳ بهمن‌ماه جاری به شکلتدریجی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری، با نظارت و اهتمام بانک مرکزی اجرا شد. همزمان با الزامی‌شدن استفاده از رمز پویا برای تراکنش‌های بالای ١٠٠ هزار تومان، اجرای این طرح در بانک‌های کشور، افت ناچیزی در برخی تراکنش‌های اینترنتی دیده شد.

  • نمایشگر موبایل تاشوی سامسونگ در تست مقاومت شکست خورد

مهر: در یکی از کانال های یوتیوب مقاومت نمایشگر شیشه ای موبایل «گلکسی Z فلیپ» سامسونگ آزمایش شد. این نمایشگر حتی نسبت به اثر ناخن حساس است و مقاومت بالایی ندارد. هنگامیکه سامسونگ، موبایل «گلکسیZ فلیپ» را رونمایی کرد، شیشه بسیار ظریف نمایشگر آن توجه بسیاری از کارشناسان و کاربران را به خود جلب کرد. سامسونگ ادعا می کند نمایشگر مذکور قابلیمت لمس بهتری فراهم می کند و نسبت به پلاستیک ظریف و شکننده ای که در «گلکسی فولد» به کار رفته مقاوم تر است. اما جک نلسون صاحب یکی از کانال های یوتیوب به نام JerryRigEverything مقاومت نمایشگر «گلکسیZ فلیپ» را آزمایش کرد و نتایج چندان رضایتبخش نبود.

  • هکرها می توانند ماهواره ها را از کار بیندازند

فارس: ساده ترین کاری که هکرها می توانند انجام دهند، خاموش کردن ماهواره ها و قطع دسترسی به خدمات آنهاست. هکرها می توانند در سیگنال های ارسالی از ماهواره ها پارازیت بیندازند یا آنها را مختل کنند و موجب لطمات شدیدی به زیرساخت های مهم شوند. زیرساخت هایی که شامل شبکه های توزیع برق، شبکه های آب و سیستم های حمل و نقل نیز می شوند. ماه گذشته اسپیس ایکس به اپراتور بزرگ ترین مجموعه از ماهواره های فعال جهان تبدیل شد. این شرکت که تا آخر ژانویه ۲۴۲ ماهواره در مدار زمین داشته، در نظر دارد ظرف یک دهه آینده تعداد آنها را به ۴۲ هزار ماهواره برساند. این بخشی از پروژه جاه طلبانه اسپیس ایکس برای تامین دسترسی به اینترنت در سطح جهان است. مسابقه برای قرار دادن ماهواه ها در فضا ادامه دارد و  آمازون، شرکت وان وب واقع در انگلیس و دیگر شرکت ها برای قرار دادن هزاران ماهواره در مدار زمین طی ماه های آینده، با یکدیگر رقابت دارند.

  • هشدار پلیس فتا به خریداران اینترنتی بلیط‌های نوروزی

میزان: معاونت اجتماعی پلیس فتا در آستانه عید نوروز، درباره خرید‌های اینترنتی هشدار داد.  سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: با نزدیک شدن به ایام تعطیلات و افزایش سفر‌های نوروزی، شاهد انجام تبلیغات مختلف در خصوص ارائه خدمات مسافرتی و توریستی نظیر رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار هستیم. وی افزود: در این میان، بعضی از شرکت ها، قیمت هتل‌ها و بلیط‌ها را کمتر اعلام کرده و با پیش فروش آنها، اقدام به دریافت مبالغی از شهروندان می‌کنند و رزروی در کار نیست. سرهنگ پاشایی توصیه کرد: در صورت مشاهده این تبلیغات از مردم می‌خواهیم این موارد را به پلیس معرفی کنند. همچنین از سایت‌های نامعتبر بازدید نکنند.

  • ابررایانه ای برای پیش بینی دقیق آب و هوا ساخته می شود

مهر: در انگلیس ابررایانه ای برای پیش بینی دقیق تر هواشناسی و رویدادهای آب و هوایی طراحی شده است. ماشین مذکور پیشرفته ترین ابررایانه تخصصی در حوزه هواشناسی خواهد بود. ابررایانه جدیدی طراحی شده که پیش بینی هواشناسی  را  ارتقا می دهد. این پروژه با بودجه ۱.۲ میلیارد پوندی از سوی دولت انگلیس توسعه می یابد. سرویس هواشناسی انگلیس (Met office) با هدف پیش بینی بهتر بارش و ارائه خدمات بهتر به فرودگاه ها این سیستم را مدیریت می کند.

  • چین برای مقابله با ویروس کرونا از پهپاد استفاده می‌کند!

گجت نیوز: دولت چین برای مقابله با ویروس کرونا (Coronavirus)، تمام امکانات خود را به‌کار گرفته است؛ از جمله پهپادها که در حال پرواز بر فراز شهر شنژن هستند. مقامات چینی در استان گوانگ‌دونگ، استفاده از پهپاد را با دو هدف در دستور کار خود قرار داده‌اند. یک گروه از این پهپادها به بلندگوهایی تجهیز شده‌اند که از شهروندان می‌خواهند برای مقابله با ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ ماسک بزنند. دسته دیگری از پهپادها، پوستری را حمل می‌کنند که یک کد QR روی آن درج شده است. شهروندان با استفاده از گوشی موبایل خود می‌توانند این کد را بخوانند و سپس وضعیت سلامت خود را ثبت نمایند. ظاهرا مقامات دولتی از این داده‌ها برای آگاهی از شدت انتشار بیماری و میزان سلامت عمومی استفاده می‌کنند.

  • اختراع دستبند مافوق صوت برای مختل کردن میکروفون‌ها

مشرق: محققان دانشگاه شیکاگو از تولید دستبند ویژه‌ای خبر داده‌اند که با ارسال امواج مزاحم میکروفون‌های اطراف خود را از کار می اندازد. تولید دستبند ارسال کننده پارازیت از آن جهت خبر خوبی است که می‌تواند عملکرد بلندگوهای هوشمند آمازون و غیره را که به طور مداوم در حال استراق سمع از محیط اطراف هستند را مختل کند. این دستبند دارای ۲۴ بلندگوی کوچک است که امواج مختل کننده را در جهت‌های مختلف ارسال می‌کنند و در نهایت موجب از کار افتادن بلندگوهای هوشمند و هر بلندگویی می‌شوند که در محیط اطراف مشغول به کار است.

  • Hobbi رقیب بی‌سروصدای پینترست!

ایتنا: فیس‌بوک اپلیکیشن جدیدی به نام هابی با قابلیت‌هایی شبیه به پینترست معرفی کرده است. فیس‌بوک اپلیکیشن جدیدی به نام هابی (Hobbi) را تحت عنوان  تیم توسعه دهنده NPE که اولین بار در تابستان ۲۰۱۹ معرفی کرد، عرضه کرده است. عملکرد نرم‌افزار Hobbi شبیه به پینترست است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا عکس‌هایی از علایق خود مثل آشپزی، ورزش، فعالیت‌های هنری یا لایف استایل، صنایع دستی و سایر فعالیت‌های خود را ثبت و نگهداری کنند. این چهارمین برنامه است که توسط تیم جدید فیس‌بوک NPE منتشر شده است و  به اپلیکیشن meme  که قبلاً راه اندازی شده بود، می‌پیوندد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل